Het verkrijgen van backlinks – Praktische tips

Iedereen in de SEO gemeenschap weet dat backlinks nog altijd de belangrijkste ranking factor zijn om hoog in Google te komen. In dit artikel wil ik een aantal praktische tips delen waarmee je backlinks kan verkrijgen. [Lees meer…]

Google’s featured snippets als trafficbron?

Featured snippets van Google

Er is enige commotie ontstaan over de ontwikkeling bij Google om informatie te tonen middels featured snippets. Vanuit het perspectief van de gebruiker is deze ontwikkeling goed te verdedigen, de gevraagde informatie wordt voor de zoeker immers panklaar gepresenteerd zonder dat er een website bezocht hoeft te worden. Dat scheelt een handeling en ligt volledig in lijn met de lange termijn visie van Google omtrent zoekintentie en gebruiksvriendelijkheid. [Lees meer…]

Psychologisch Onderzoek verklapt het geheim van Online Marketing

Laten we teruggaan naar 1961. Een psychologisch onderzoek laat zien hoe ver wij, ja, ook jij en ik, gaan als het gaat om het uitvoeren van opdrachten die gesteld worden door een autoriteit.
Stanley Milgram stelde een onderzoek op waarbij er 3 betrokkenen waren. 1 professor en 2 proefpersonen, tenminste daar leek het op. [Lees meer…]

Video marketing als SEO strategie

Video_SEOIedereen heeft het tegenwoordig maar over video marketing. Het maken, het plaatsen en delen van online video’s op je website en op platformen zoals Youtube en Vimeo.

Video marketing is tegenwoordig een belangrijk deel van zoekmachine optimalisatie. Maar in hoeverre kun je online video inzetten als onderdeel van je SEO strategie? Wat voor impact hebben video’s op de posities van je website?

Is het echt zo dat websites met video’s over het algemeen beter scoren in de zoekmachines dan websites zonder video?

Video is hot!

Dat valt niet te ontkennen. Met name de laatste jaren heeft online video een gigantisch opmars gemaakt. Mensen zijn nou eenmaal dol op video!

Ga jezelf eens na. Wat vind je prettiger? Een pagina van 2000+ woorden doorlezen of een video van 5 minuten bekijken die in wezen hetzelfde uitlegt? Het heeft in dit geval niet alleen met gemak te maken maar ook met hoe snel je iets begrijpt en hoe goed je de inhoud onthoudt.

Bij het kijken van video onthouden mensen 70% van de inhoud. Als men iets leest is dat slechts 20% en bij zien alleen is dat percentage 30%. Het gaat met name om de combinatie van horen en zien.

Video op je website zorgt ervoor dat potentiële klanten sneller en beter begrijpen wat jouw product of dienst inhoudt. Je helpt hier klanten dus echt mee. Daarnaast is video toegankelijker dan tekst en spreekt video ook een bredere doelgroep aan.

Met video’s kun je als ondernemer dus een groter publiek aanspreken.

Hallo, hallo!

Het internet is een prachtig medium maar zorgt ook voor een groot probleem namelijk, afleiding. Websites, social media, fora, e-mails etc. etc. Door de korte aandacht-boog van internetgebruikers is het voor jou als ondernemer bijzonder lastig om de aandacht van jouw potentiële klant te krijgen en te behouden. Video kan hier een belangrijke rol in spelen.

Mobiele gebruikers!

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om informatie op te zoeken, producten te bestellen of vooronderzoek te doen. Bezoekers van websites gebruiken tegenwoordig vaak een mobiel apparaat ook wel mobile device genoemd. Dat kan bijvoorbeeld een smartphone zijn maar ook een tablet.

Voor veel websites ligt het gemiddelde aantal mobiele gebruikers op ongeveer een derde tot de helft. Een behoorlijk aantal dus. Op YouTube worden maar liefst de helft van alle video’s bekeken vanaf een mobiel apparaat.

Hoe kun jij als ondernemer die mobiele gebruikers beter helpen? Door in te zetten op video! Geen enkele mobiele gebruiker heeft zin om teksten van 2000+ woorden door te lezen via zijn smartphone of tablet. Er zullen er vast wel een paar zijn maar die zijn op één hand te tellen. Wanneer het jou lukt om de belangrijkste pagina’s op je website samen te vatten in een goede, to the point video, dan vergroot je de kans dat je de ziel van mobiele gebruikers wint. Ze zullen je website of dienst onthouden en op basis daarvan contact met je opnemen.

Grotere kans op Sales!

Video’s zorgen ervoor dat je als bedrijf beter zichtbaar bent. Men onthoudt je beter en voelt zich meer betrokken. Die betrokkenheid wordt ook wel engagement genoemd. Doordat je beter online zichtbaar bent, verhoogt dat ook je betrouwbaarheid als bedrijf. Men krijgt een beter inzicht in de personen achter je bedrijf. Hierdoor zullen potentiële klanten eerder geneigd zijn om zaken met je doen of een product aan te schaffen. Websites met video’s verkopen over het algemeen 45% meer dan websites zonder video’s.

Google is gek op video!

En niet zo’n beetje ook. Google heeft als doel om het best mogelijke resultaat voor die specifieke zoekopdracht bovenaan de resultatenpagina te tonen. Aangezien gebruikers dol zijn op video kan het niet anders dat Google dat ook merkt. Websites met video’s hebben een grotere kans om op de eerste pagina van Google te komen dan websites zonder video’s.

Hoe merkt Google dat dan? En hoe bepaalt Google welke website beter is? Google is een meester in het beoordelen hoe gebruikers een website ervaren. Dat doen ze onder andere op basis van de bezoekduur van gebruiker op een website. Hoe lang bevindt een bezoeker zich bijvoorbeeld op een website?

Door video’s toe te voegen aan je website verhoog je de gemiddelde bezoekduur. Dit is slechts één factor, maar er zijn nog vele andere factoren, zoals video retention (percentage dat van een video wordt bekeken) en het aantal bekeken pagina’s.

Online video kan dus de kans om hoger in Google te komen aanzienlijk vergroten. Ik denk dat je nu voldoende redenen hebt om te beginnen met video marketing als SEO strategie.

Hoe ga jij video marketing toepassen op jouw website?

Dit is een gastblog van Mark van Tuel, eigenaar van zoekmachineoptimalisatie blog Ompro

(c) foto Leica: LLopis op Flickr

Wat gaat Google dit najaar doen

Spammers opgelet! Dit najaar gaat Google actief spammers weren. Hun reacties, hun fora, hun blogartikelen hebben straks geen enkele zin meer. Matt Cutts heeft dat aangekondigd in een video.

Dit najaar gaat Google zich actief richten op black-hat-technieken en spammers. In een video op YouTube heeft Google’s Matt Cutts 9 aandachtspunten aangekondigd waar Google zich de komende maanden op gaat richten.

1. Meer Penguin updates
Google gaat de komende tijd het Penguin-algoritme verder verbeteren. De update gaat veel verder dan de eerste Penguin-versie gaan en zal van invloed zijn op veel meer sites.
De Penguin-update richt zich op websites die spammy manieren gebruiken om backlinks te creëren. Als je met behulp van een van deze tools automatisch backlinks creërt naar je site, bevind je je in de gevarenzone.

2. Google houdt niet van advertorials
Sommige websites gebruiken advertorials om meer backlinks te krijgen. Matt Cutts zegt dat het een schending van de Google webmaster richtlijnen is als er geen no-follow wordt gebruikt. Als je dus advertorials koopt om backlinks te krijgen, kan dit een negatieve invloed hebben op je Google-rankings.

3. Google bekijkt spammy queries
Sommige zoekopdrachten hebben de neiging om meer spam dan andere aan te trekken. Google’s webspam team zal dit handmatig onderzoeken.

4. Linknetwerken in de problemen

Matt Cutts zegt ook dat Google meer aandacht gaat besteden aan linknetwerken. Onderlinge koppelingen van websites, puur en alleen als doen om hoger te komen in Google, zal vaker worden afgestraft. In het verleden zijn er al diverse linknetwerken bestraft.

5. Google gaat backlinks beter analyseren
Matt Cutts zegt dat Google veel beter in staat is om backlinks te analyseren. Dat betekent waarschijnlijk dat de invloed van een link in een forumprofiel nog lager wordt, terwijl de waarde van de redactionele koppelingen toeneemt.

6. Betere afhandeling van gehackte sites
Google werkt aan een beter systeem om gehackte sites te onderzoeken. Het nieuwe systeem is later dit jaar beschikbaar. Google wil ook de communicatie met webmasters verbeteren over gehackte sites.

7. Gezaghebbende websites zullen een ranking boost krijgen
Google is daarnaast van plan om websites die een autoriteit in hun categorie zijn een rankingboost te geven. Bijvoorbeeld, als je website is een autoriteit in een bepaalde medische handeling, ik noem maar als voorbeeld haartransplantatie, Google je website dan toont boven websites die niet als gezaghebbend te boek staan.

8. De Panda-update wordt minder streng
Matt Cutts zegt dat veel van de websites die werden getroffen door de Panda-update grensgevallen waren. Google is op zoek naar andere meetmanieren die hen in staat stelt om ervoor te zorgen dat deze websites niet worden beïnvloed door de Panda-algoritme. De Panda-algoritme richtte zich op websites met lage kwaliteit aan content.

9. Minder domein clusters
Matt Cutts zegt dat het aantal hetzelfde domein clusters op eerste resultaat van Google pagina van dit jaar moet verminderen. Dus niet meer 2 of 3 resultaten van dezelfde website. De eerste pagina moet meer divers worden. De tweede pagina in Google bevat mogelijk wel domein clusters.

Wat betekent dit voor je website?
Als je wilt dat je rankings veilig zijn, vermijd dan te allen tijde spammy SEO methodes. Als je resultaten wilt bereiken in Google, gebruik dan white-hat SEO methoden. Houd je aan de regels. White-hat SEO vergt meer tijd en geld dan spam technieken, maar het leidt tot veel betere resultaten. Als je veilig SEO methodes gebruikt, hoef je je geen enkele zorgen te maken.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te bieden. Als je doorgaat met deze website zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan stem je in met deze instellingen.

Sluiten