Service Mediamarkt? Laat me niet lachen #Mediamarkt

Op tal van plekken in een Mediamarkt-vestiging kom ik folders tegen met: Probleemloos ruilen. Je kent dat wel. Het motto van die winkelketen is irritante, schreeuwerige reclame als de naam Mediamarkt maar blijft beklijven. Maar wat nu als ik echt iets wil ruilen. Dat blijkt dat de winkel zich wel erg strikt aan de wettelijke regels betreffende service en garantie houdt.

Lavazza

Laat ik bij het begin beginnen. Na jarenlang koffie op kantoor te hebben gezet uit een standaard koffiezetapparaat wilde ik wel eens iets anders. Iets lekkerders. Echte koffie! Italiaanse dus van Lavazza. En nee, ik viel daar niet op vanwege de mooie kalenders.
service mediamarkt

Mediamarkt

Ik toog dus vorige week naar de Mediamarkt in de Boreel te Deventer om gewoon een gloednieuw koffieapparaat van Lavazza aan te schaffen. Altijd goed (dat dacht ik dus toen nog hè). De rode uitvoering leek mij wel wat. Toevallig net de laatste, dus ik had reuzegeluk.
Daarbij komt dat ik deze week nogal wat klanten moet ontvangen. De deal is al grotendeels binnen als ze een echt lekker kopje koffie krijgen voorgeschoteld.
lavazza koffieapparaat

Thuisgekomen probeerde ik het natuurlijk direct. Ik had namelijk ook direct een paar pakken koffiecups gekocht. En laat ik mezelf eens verwennen, ik nam ook een stijlvol design opberg. Een lust voor het oog. Maar toen kwam de klad erin.

Bij het opstarten knipperde een raar lampje die volgens de gebruiksaanwijzing gewoon moest branden. En het eerste kopje koffie was niet meer dan een bodempje. Dan maar even melk opschuimen. Dat lukte, maar daarna begaf het apparaat het definitief. Alle lampjes flikkerden en zelfs de stekker er een tijd uit kom dat niet verhelpen.

Servicenummer

Direct maar even het servicenummer van Lavazza in Nederland gebeld. Na 3 verkeerde nummers bleek Philips het recht op service de hebben. De vriendelijke mevrouw hielp mij prima. Maar ze dacht dat er een storing inzat. Ik moest er maar mee terug naar de winkel en zou prompt een nieuwe krijgen, want deze was kennelijk gewoon niet goed.

Servicecenter

De volgende dag begaf ik mij dus weer naar De Boreel (parkeergeld à € 1,50/uur). In het servicecentrum van Mediamarkt moest ik eerst al een tijd wachten. Uitgelegd dat er waarschijnlijk een softwarestoring in het gisteren aangeschafte apparaat zat. Vervolgens werd de verkoopjuffrouw van de koffieapparaten erbij geroepen. Ze deed en ze deed en ze deed. Ze probeerder, probeerde, etc. Ettelijke kopjes werden getracht te zetten. Totdat ze na ruim een half uur tot de conclusie kwam dat er een softwarestoring in zat. Tja dat wist ik dus al.

Onderonsje

Het gekke was dat de servicemeneer en de koffieapparaten-verkoopjuffrouw daarna langdurig met elkaar gingen overleggen. Ik mocht absoluut niet horen wat werd besproken. Toen kwam de servicemeneer weer terug en wat zei hij: ‘Dit is een hygiëneproduct die we niet kunnen ruilen, alleen opsturen om te laten maken.’

Klant

Daarna werd het dus moeilijk. De klant wil gewoon een nieuw apparaat en de servicemeneer moet zich aan de regels van de Mediamarkt houden. Na een lange discussie –hij ging ondertussen weer even in een gezellig onderonsje met de koffiejuffrouw- kreeg ik een andere toezegging. Ik mocht een simpele model ruilen omdat dit exemplaar niet meer in de winkel was. Dat wist ik dus gisteren ook al, omdat het de laatste was. Na lang wikken en wegen kreeg ik de toezegging dat ik mijn geld terug kon krijgen.

Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil nu een rode Lavazza koffieapparaat die gewoon werkt, wat je volgens mij ook gewoon mag verwachten van een nieuw apparaat.

Sterven

Dat ik met suggesties moest komen om mijn probleem op te lossen stierven allen in schoonheid:

  • overleggen met andere Mediamarkt vestigingen of zij misschien er nog eentje hadden staan
  • kijken in het computersysteem (net zoals IKEA) dat heeft of er misschien elders iets op voorraad is
  • of doe eens heel gek en kijk of een andere winkel dat misschien heeft

Maar uiteindelijk kwam ik niet verder dan dat het apparaat opgestuurd zou worden. De klant, ik dus, moet maar lijdzaam afwachten wanneer ik eens word gebeld.

De wettelijke regels voor wat betreft ruilen en garantie worden dus heel strikt gehanteerd door de Mediamarkt. En ik ben niet de enige, want Pieter Bas heeft daar ook al problemen mee gehad.

Service Mediamarkt

Kijk als Mediamarkt nu excellente service had willen verstrekken, waren er genoeg mogelijkheden geweest. ‘Ruilen is geen recht’ hoor ik die meneer nog zeggen. Dus met andere woorden, de klant moet niet zeuren. Dat hij een kapot apparaat heeft gekocht is gewoon zijn eigen schuld…. Anders kan ik de service van Mediamarkt niet uitleggen.

Oh ja, er staat spoed op de bon. Voor wat het waard is. Ik kijk nu al enkele dagen hiernaar:
servive mediamarkt

Lees direct andere artikelen hierover

Reacties

  1. Lang leve nespresso ;)

  2. Menno zegt:

    Heb bijna exact hetzelfde meegemaakt met een tablet. Ik had ook meneer ‘ruilen is geen recht’.
    Het begrip Slechte service krijgt bij Media Markt een nieuwe dimensie.

  3. Dus gewoon weer over op de ouderwetse koffie? Ik ben benieuwd wat er staat als ik tegen die tijd bij je langs kom ;).

  4. @Roy, ;-)

    @Menno, service a la Mediamarkt dus in plaats van de kreet Ik Ben Toch Niet GEK!!!!

    @Christian, hopelijk toch dat lavazza-apparaat!

  5. Tsja. uiteindelijk is die slogan toch best goed gekozen. Met “Ik ben toch niet gek” doelen ze niet op de ‘slimme’ consument die bij Media markt koopt, maar op Media markt zelf. ;-)

    Ruilen is toch geen recht? Leuke reactie. Zoiets heb ik eens gehad bij de Kijkshop. Had me toen goed voorbereid en heb ze met wat wetsteksten uit het Burgerlijk Wetboek om de oren geslagen. Waarbij ik nog eens wijsneuserig vertelde dat het Nieuw Burgerlijk Wetboek een versterking van het consumentenrecht ten opzichte van het oude Burgerlijk Wetboek met zich meebracht. Daar lieten ze zich overtuigen.

    Bij Megapool in Kampen (hoe zou het toch komen dat die nu failliet zijn?) konden ze mijn assertiviteit niet waarderen toen ik verhaal kwam halen aangaande een kapotte walkman. Er werd mij toen gesommeerd het pand te verlaten. Toen ik dat weigerde omdat ik simpelweg mijn consumentenrecht kwam halen dreigde de filiaalhouder met het halen van de politie omdat ik lokaalvredebreuk zou plegen.

    Het kan dus altijd nog erger. :-)

  6. @Michel, ben dus maar wat blij dat ze de politie er niet hebben bijgeroepen!

  7. “Toen wkam de servicemeneer weer terug…..” Mss wel handig om als tekstschrijver even aan te passen ;)

  8. Tja, service en de MediaMarkt…

    Strikt genomen doen ze het volgens de regeltjes, want volgens mij moeten jij en ik als klant de winkel voldoende gelegenheid bieden om het product te repareren. En pas daarna wordt ruilen een recht, als ik het goed begrepen heb.

    Maar we zullen zien hoe de combi MediaMarkt en webcare zich staande houdt. Aangezien deze blog al bijna een maand oud is, heb ik er een hard hoofd in… heb je alweer koffie?

  9. @Marijn, typo is aangepast

    @Erik, er kwam nog een heel vervolg. Na reparatie was ie direct alweer stuk :-(. Kreeg toen mijn geld terug, na aandringen dat wel. En gewoon naar een koffiespeciaalzaak gegaan.
    En ach ja, van webcare heeft Mediamarkt kennelijk niet zoveel kaas gegeten. Geen enkele reactie van hen gekregen. Toch staat dit artikel op 3 als je googlet op “service mediamarkt”. Je zou toch zeggen dat ze liever een positief verhaal over hun service zien.

  10. Rene als je een koffieautomaat zoekt kijk je toch op http://www.redbeans.nl voor lekkere koffie op het werk

  11. Men houdt zich exact aan de wet, en daarmee is de kous af (…).

  12. @pascal
    u lijkt mij een ego tripper

  13. Ik heb net voor de Kerstdagen mijn Sony Alpha spiegelreflexcamera ter reparatie (garantie) aangeboden. Er was een probleem met de zoeker zei de verkoper in filiaal Middelburg. Je kunt de verzendingen met data’s goed volgen op de website van Media Markt.Op 3 januari was de camera al weer terug bij het fikiaal. Ik kreeg de volgende dag, dus op 4 januari een brief dat de camera klaar lag. Ik ben er gelijk omgegaan. De man van klantenservice keek op de computer wat de oorzaak was en zij dat het flexkabeltje los was. Ik ben zeer tevreden over het personeel en de vriendelijkheid van deze mensen. Ook het verwerken opsturen en de snelheid van de reparatie van Sony stel ik zeer op prijs.Er werden ook geen kosten (opsuren en zo ) gevraagd. Dus Sony en Multimediamarkt nogmaals zeer bedankt.

  14. @Jos, zo kan het dus ook! Alleen ging het bij mij anders….

  15. Als klant mag je een zekere service verwachten van een winkel maar dat jij eist dat ze de moeite zouden moeten nemen om stad en land af te gaan om precies het zelfde apparaat voor jou te regelen vind ik wat ver gaan. De Media markt zit er ook niet op te wachten dat jou of welk apparaat dan ook dat ze verkopen kapot gaat. Dit kost de media markt ook geld en moeite en het is niet hun schuld dat er een productie fout in jou product zit.

    Dat je waarschijnlijk 10% korting gekregen hebt op het apparaat omdat het de laatste was. met alle risico’s die daar bij horen (zoals jij ervaren hebt) heb je er in jou verhaal niet bij vermeld…

    Als het apparaat niet meer op voorraad is vind ik het heel redelijk als ze je de keuze een ander model te nemen of je geld terug aan bieden.

    Zelf koop ik bijna al mijn elektronica bij mediamarkt. 2x heb ik dingen terug gebracht. Een printer die een software foutje had. Hier heb ik een nieuwe voor gekregen. En een camera waar niets mee mis was maar waar van de eigenschappen mij niet bevielen. Ik kreeg zonder problemen mijn geld terug.

  16. Mijn ervaringen met de service van Mediamarkt zijn negatief: wij kochten een onderwatercamera voor mijn zoontje, na twee keer gebruiken kwam er water in het apparaat. Na even zoeken op internet, bleek dit vaker voor te komen bij het toestel dat we gekocht hadden. Camera was nog geen maand oud, dus wij terug naar de Mediamarkt. Het apparaat werd niet gewoon geruild, geld terugkrijgen was al helemaal niet aan de orde, en nu hebben we een mail gekregen met drie mogelijkheden:
    reparatie : 147€
    komen halen : 12,5€
    niet komen halen : 0€

    Volgens Mediamarkt heeft de camera geen garantie. Hoe kan je nu een camera van 200€ kopen, die geen garantie heeft? En hoe kan het zijn dat ze je zelfs 12,50€ willen aanrekenen om je kapotte camera op te halen? Wordt vervolgd…..
    Hopelijk helpt dreigen met consumentenbond….

  17. anoniem zegt:

    Maandag deze week heb ik fujifilmcamera gekocht.
    In de mediamarkt winkel koste deze 349.99 op de site stond deze
    voor 309 euro. dit der ook voor betaald..en ik mocht/kon tot en met zaterdag me 21%btw terug krijgen..dit gedaan en wat krijg ik terug 19.77euro.. dit is dus niet de btw vvan de 309 euro..maar het verschil van de prijs wat in de winkel is en daar de 21%btw eraf. Met btw eraf koste deze nu in de winkel 289.23 nu konden ze me niet meer verder helpen..omdat deze prijs van 309 euro wat op de site stond er opeens niet meer op staat. t is gewoon helemaal weg… morgen doe ik een nieuwe poging..wat kan ik anders nog doen om me 21% btw. van 309 toch nog te ontvangen???
    mvg anoniem

  18. Ik kocht een op advies van de verkoper een Nikon S9100 compactcamera omdat de door mij gewenste canon
    niet meer leverbaar was. Twee uur later stond ik met deze Nikon aan de service balie om hem te ruilen c.q.
    het geld terug te ontvangen. Immers bij het uitpakken bleek dat de accu via usb alleen IN de camera kon worden geladen en dat is knap lastig. De camera was dus absoluut NIET gebruikt. Helaas kon er alleen geruild worden
    geld terug was geen optie volgens de medewerkster van MM. Bovendien zou er bij ruiling 30% op de betaalde prijs gekort worden omdat de camera gerefurbishedm moest worden ?????? (Een ongebruikte camera ?)
    E.e.a. omdat ik het mediamarkt zegeltje op de doos had verbroken.(Logisch anders had ik niet kunnen vaststellen waarvoor ik hem terugbracht. In de zaak werd me ook nog laconiek verteld dat iki hem beter bij MM op internet had kunnen bestelllen daar mag je wel alles binnen de gestelde termijn terugsturen.
    Kortom geen producten meer uit een mediamarkt winkel. I(K BEN TOCH NIET GEK)

  19. Ik heb het ook weer meegemaakt bij de MediaMarkt met hun zogenaamde garantie en service (volgens mij kan je geen GARANTIE aanbieden voor producten die niet eens van jezelf zijn!). Ik heb een Samsung S2 Plus gekocht bij de MediaMarkt die het na nog geen half jaar begaf. Ik kwam er met die belachelijke ”service” van ze niet uit dus ik heb de telefoon maar ter zijde gelegd en een nieuwe gekocht van exact hetzelfde model, omdat die bij de MediaMarkt het goedkoopste was. Na nog geen 3 dagen had ik exact dezelfde problemen als met het vorige model. Ik ben naar de MediaMarkt gegaan en daar vonden ze dat ze hem alleen ter reparatie konden opsturen, wat 2-3 weken zou duren! In de tussentijd moet ik natuurlijk mijn abonnement en Wi-Fi gewoon doorbetalen…. beetje onzin natuurlijk als je iets koopt voor een paar honderd Euro wat na 3 dagen al mankementen vertoont. Inmiddels zijn we 3,5 week verder en heb nog steeds niks van MediaMarkt gehoord!
    Toen de telefoon ongeveer 2weken had ingeleverd, ben ik nog bij MediaMarkt geweest en even navraag gedaan… toen vonden ze ”We hebben de telefoon opgestuurd en hij ligt nu al 5 dagen bij de reparatie…” waarop ik natuurlijk reageerde dat ik hem al 2 weken eerder had ingeleverd! Hun reactie was iets in de strekking van ”…dan is er waarschijnlijk wat mis gegaan met de verzending naar Samsung…”
    (…en dat moet MIJN probleem zijn…?!?!?!?!?!)

    ik heb ze ook direct doorgegeven dat ik van mijn levenlang geen CENT meer zal uitgeven bij die klotezaak!

  20. *UPDATE
    toestel terug ontvangen na reparatie van een maand! vervolgens geeft het toestel na nog geen week weer dezelfde PLUS nog meer nieuwe mankementen. heb het de telefoon maar weggedaan en een simpel toestel, GEEN SMARTPHONE, gekocht. simpelweg bellen. je krijgt daar tenminste waar voor je geld!

  21. Marijke zegt:

    Mediamarkt Service!! Wat een gedoe! Koop nooit meer iets mij de Media Markt. Heb op 17 jan 2014 een laptop gekocht van bijna 700.00 euro. Bij thuis komst heb ik hem 2 dagen weggelegd totdat een kennis van mij de laptop kwam installeren. Na de installatie, hebben we hem voor we hem weer inpakte nog even nagekeken. (de laptop wilde ik n.l. kado doen aan mijn zoon voor zijn verjaardag) Bleek het klepje van de CD-rom speler niet te werken. Pffff ik met de laptop naar Media Markt Rijswijk terug. Bij de Service balie verzekerde de dame dat de reparatie 5 werkdagen ging duren. O nou dan ben ik nog ruim op tijd voor de verjaardag van mijn zoon. Ik heb hem 20 jan gebracht, na 9 werkdagen gebeld waar de laptop bleef? Nee zei de dame u heeft het verkeerd begrepen het is geen 5 maar 15 werkdagen! Want degene die de laptop in ontvangst heeft genomen heeft niets op de bon gezet over 5 werkdagen. Witheet was ik. Zal ik dan maar een mailtje sturen naar Asus vroeg de medewerkster. JA wat dacht u dan. Kijk ik vandaag 7 februari op de site blijkt mijn laptop op 3 februari al aangeboden te zijn in het filiaal van Rijswijk. Ik belde op met de vraag waarom ik niet gebeld ben, zodat ik de laptop kan ophalen. Zegt de medewerkster o ja zal wel te druk zijn geweest om te bellen. Nou ik ben helemaal klaar met de Media Markt. Vanmiddag ga ik mijn laptop op halen in de hoop dat hij goed gerepareerd is zonder krassen en deuken etc.

  22. Ik herken alles in dit verhaal. Vorig jaar een identieke ervaring opgedaan , alleen met een ander apparaat.
    Er is maar één advies: koop bij een winkel waar ze echte service en garantie leveren.
    Ik koop nooit meer bij de Mediamarkt en vertel iedereen, bij gelegenheid, mijn verhaal.
    Leve de zelfstandig ondernemer. Als je over 10 jaar niet alleen aangewezen wilt zijn op grote ketens met zogenaamd voordelige aanbieding begin dan n u met een ander aankoopbeleid. Denk eens na over het begrip ‘Gunfactor’.

Laat wat van je horen

*

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties.