Een merk opbouwen met gastblogs in plaats van SEO trucjes

Door de recente updates van Google in zijn algoritme wordt content steeds belangrijker en moeten bedrijven gaan nadenken over hun SEO strategie. Waar de Panda update zich vooral richtte op zogenaamde content farms en websites met een hoog bounce percentage, richt de Penguin update zich nog specifieker op waardevolle content.

Ik zeg hier niet dat je nu SEO totaal moet gaan negeren, het is slechts een advies dat een goede online strategie zowel bestaat uit het opbouwen van een sterk merk als uit degelijke SEO technieken.

Maar hoe bouw je een sterk merk waarmee je omzet stijgt? Hieronder geef ik je een aantal handvaten om dit te realiseren met behulp van gastblogs.

Ontwikkel je eigen gastblog strategie

blogteam
Over het algemeen is content marketing een goede manier om je merk op te bouwen. Gastbloggen is een van de content marketing tactieken die je daarbij kunt gebruiken. Vraag maar eens aan een van de bekendere online ondernemers waar zij hun succes aan te danken hebben. Zij zullen waarschijnlijk vertellen dat zij hun merk hebben opgebouwd met behulp van gastblogs.
Rutger Steenbergen van SEO Zwolle heeft bijvoorbeeld door een gastblog op Frankwatching zijn bezoekersaantallen significant zien toenemen en daardoor een aantal mooie opdrachten weten binnen te slepen.

Een gastblog zorgt er voor dat je direct onder de aandacht komt. Maar waar begin je met het schrijven van een gastblog? Of het nu je eerste of je honderdste gastblog is, je zult eerst moeten nadenken over een strategie. Ga je voor langzaam of voor snel?

Langzaam en bedachtzaam

Dit betekent dat je iedere maand twee tot vier gastblogs schrijft, oftewel maximaal 1 per week. Dit zorgt ervoor dat je jezelf niet teveel druk oplegt om een gastblog te moeten schrijven. Ook zorgt deze methode voor meer focus op je artikelen en dat je meer gaat kijken naar de inhoud. Hierdoor is de kans groter dat je blog wordt geplaatst op een van de grotere websites binnen je branche, wat leidt tot meer bezoekers en abonnees op je nieuwsbrief.

Snel en furieus

De andere methode is om zoveel mogelijk gastblogs te schrijven als je kunt. Ik ben zelf nog maar net begonnen met het schrijven van gastblogs, maar ik ken mensen die in een week tijd 5 gastblogs uit hun mouw schudden en soms zelfs meer. Als je besluit deze methode te gaan toepassen, dan moet je elke mogelijkheid om een gastblog te mogen plaatsen aanvaarden, ook al is het niet het sterkste platform waar je jezelf kunt promoten.

Natuurlijk zal de keuze tussen de twee methodes de kwaliteit en de kwantiteit van je artikelen bepalen.

Vind de perfecte blog om voor te schrijven

blogteam
Als je eenmaal hebt besloten welke strategie je gaat toepassen, is je volgende stap om websites te vinden waar je mag gastbloggen. Houd er rekening mee dat je zoekt naar blogs die passen bij je dienst of product. Hier zijn een aantal manieren om interessante websites te vinden:

Google

Dit is de gemakkelijkste manier. Type in de zoekmachine woorden in als ‘gastblog’ of ‘blogger gezocht’ en je komt al snel tot een aantal resultaten. René zoekt bijvoorbeeld nog gastbloggers, vandaar ook dat ik daar nu gehoor aan heb gegeven. Maar ook Karel Geenen heeft sinds kort behoefte aan gastbloggers.

Vraag bekende gastbloggers

Als je iemand in je netwerk hebt die regelmatig een gastblog plaatst, kun je ook vragen of zij nog suggesties hebben en of zij nog andere bekende gastbloggers kennen.

Sociaal zoeken

Zoek via Twitter op bijvoorbeeld ‘gastblog’ om te zien welke personen op social media links delen die leiden naar hun gastblog. Als je deze links vindt kun je die websites benaderen of je voor hen mag gaan gastbloggen.
Als je een aantal opties hebt waar je jouw gastblog wilt gaan plaatsen, is de volgende stap om contact met hen op te nemen.

Bouw een professionele relatie op

Natuurlijk kun je iemand een e-mail toesturen met de vraag of je voor hen mag gaan bloggen. Maar dit is net zoiets als koud acquisitie plegen en volgens mij zijn er betere manieren.

Door de opkomst van social media kun je bijvoorbeeld een band opbouwen met bekende bloggers. Zonder Twitter had ik bijvoorbeeld nooit zo snel contact weten te leggen met René, maar ook Facebook is een prima platform om direct met iemand in contact te kunnen staan. Je kunt reageren op blogs van mensen of hun artikelen delen via social media. Hierdoor bouw je een band op. Zorg er daarbij voor dat je de persoon dan ook vernoemd in je berichten, zodat zij weten waar je mee bezig bent.

Een andere manier is om contact op te nemen met mensen die al in het verleden een gastblog hebben geschreven voor een bekende website. Door met hen een band op te bouwen kunnen zij je in contact brengen met de juiste personen of je voordragen als gastblogger.

Schrijf een waardevol gastblog

Ok leuk, je mag een gastblog schrijven! Je hebt vast ontzettend veel ideeën en de volgende stap is dan ook om een artikel te schrijven. Hieronder geef ik je een aantal tips waaraan een gastblog moet voldoen:

Simpel

Houd je artikel zo simpel mogelijk en probeer vakjargon zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast is het aan te raden om korte zinnen en paragrafen te gebruiken, anders haken je lezers al snel af. Je publiek moet het gevoel hebben dat je artikel lekker wegleest, hoe moeilijk het onderwerp ook is.

Conversatie

Vergeet niet dat een blog een communicatiemiddel is, dus wees sociaal en ga de conversatie met je doelgroep aan. Om de conversatie op te starten moet je je lezer betrekken. Gebruik dus vaker ‘jij’ dan ‘wij’ of ‘zij’.

Instructies

Een van de beste manieren om een gastblog te schrijven is om een artikel te schrijven waarin je een bepaald onderwerp uitlegt, bijvoorbeeld door middel van een stappenplan. Deze zijn gemakkelijk te schrijven, omdat je het artikel schrijft aan de hand van een actielijst en deze afwerkt.

Links

Voordat je je gastblog gaat versturen naar het blog zorg je ervoor dat je onderzoek hebt gedaan en dat je deze weet te onderbouwen met waardevolle links, vooral interne links. Dit laat zien dat je tijd en moeite in het artikel hebt gestoken.

Schrijf omdat je iets te vertellen hebt, niet voor de links

Natuurlijk zijn gastblogs een uitstekende manier om te werken aan je linkbuilding. De verleiding is dan ook groot om je gastblog te richten op het verkrijgen van links. Begrijp mij niet verkeerd, een gastblog is een van de beste manieren om links te verkrijgen, maar je moet wel iets waardevols kunnen bieden voor de lezer. De links moeten een ondersteuning voor het artikel zijn, niet andersom.

Promoot je gastblog

Wanneer je gastblog eindelijk online staat betekent dit niet dat je rustig achterover kunt gaan leunen en wachten totdat mensen je artikel gaan lezen. Je moet je gastblog gaan promoten!

Breng het onder de aandacht van je eigen netwerk via social media als Twitter, Facebook, Google+ etc. en deel berichten die zijn verstuurd door de website waar je gastblog op staat. Ga vervolgens het gesprek aan met mensen die reageren op je blog, zowel op de website als via social media.
Beantwoord reacties die zij achterlaten op het blog of bedank mensen als zij jouw artikel hebben gedeeld met hun netwerk. Zo bouw je een relatie met mensen op en zullen zij eerder geneigd zijn om in de toekomst gastblogs van jou te delen.

Conclusie

Je bedrijf of merk onder de aandacht brengen is een groot deel van je online marketing inspanningen. Ik vind zelfs dat je hierin meer tijd moet investeren dan in SEO en dit moet opnemen in je strategie. Je kunt nog zo’n goede SEO-strategie hebben, als je merk er slecht voor staat zal het niet de aandacht krijgen die het verdiend.
Richt je daarom op het bouwen van een sterk merk dat mensen gaan waarderen en vertrouwen. Elke inspanning die je vervolgens in je SEO-activiteiten stopt wordt dan gemaximaliseerd, omdat mensen die je via de zoekmachine vinden onder de indruk raken van je content.

Christian SlagterDit artikel is geschreven door Christian Slagter van Slagter Media – Content Marketing aan de hand van tips van Neil Patel
van Quick Sprout


Lees direct andere artikelen hierover

Reacties

  1. Mark Jan zegt:

    Wel mooi dat je hieronder nog je eigen naam kan zetten, terwijl je het letterlijk gekopieerd hebt van http://ow.ly/cI17J. Herschrijf het dan nog enigszins in je eigen woorden. Zelfs de conclusie heb je vertaald.

  2. Bedankt voor je reactie Mark Jan. Zoals er in de ‘aftiteling’ staat is het artikel mede gebaseerd op tips van Neil Patel. Ik vond het nuttig om deze tips met anderen te delen.

  3. Leuk artikel! Nog tips voor webshop eigenaren op het gebied van gastbloggen?

  4. Dank je wel voor je reactie Rik. Ik denk dat de beste tip is om er gewoon mee te beginnen, of je het nu zelf schrijft of laat schrijven. Wil je meer weten stuur mij dan even een mailtje, christian@slagtermedia.nl

  5. Duidelijk, bedankt voor je antwoord!

  6. Bedankt voor de tip, heb zelf (oh schaam) nog nooit aan gastbloggen gedacht… Dank!

  7. Geen probleem Linda, fijn dat ik je heb kunnen helpen :). Misschien een idee om bij de gemeente Dordrecht te beginnen?

  8. Wij bloggen momenteel ook veel en het helpt gigantisch!

Laat wat van je horen

*

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties.