De 10 belangrijkste SEO-factoren

Het moeilijke van zoekmachine optimalisatie (SEO) is dat er zoveel factoren van belang zijn. Voor mijn uitgebreide SEO-scans behandel ik er zo’n 100. Laatst hoorde ik op een workshop van een seo-expert dat er wel 500-600 factoren zijn die meewegen.

Top 10 SEO-factoren:

  1. Zoekwoorden en zoekintentie
  2. Titels en tussenkopjes
  3. URL-structuur
  4. Kwaliteit van je content
  5. Versheid van je content
  6. Backlinks
  7. Laadtijd
  8. Gebruiksvriendelijkheid
  9. Interne links
  10. Veiligheid

Zoekwoorden en zoekintentie

Zoekwoorden vormen al sinds jaar en dag de basis van SEO. Het is belangrijk om te weten welke zoekopdrachten jouw doelgroep gebruikt in Google. Anders weet je ook niet hoe je je eigen site moet inrichten. Achter elke zoekopdracht zit een vraag verscholen. Het is aan jou om daar antwoord op te geven.

Maar daarvoor is het wel noodzakelijk om de intentie achter de ingetypte zoekwoorden te begrijpen. Gelukkig helpt Google je daar een handje bij. Elke seconde verwerkt Google tienduizenden zoekopdrachten. Dat betekent een enorme hoeveelheid data. Google weet op welk resultaat men klikte, en hoelang ze vervolgens op die pagina bleven.

Daardoor weet Google onderhand aardig goed wat iemand bedoelt met een bepaalde zoekopdracht. Zoek je bijvoorbeeld in Amerika op “best golf clubs”, dan krijg je voornamelijk resultaten met blogs over de beste golfclubs voor beginners. En dat terwijl het zoekwoord “beginners” niet in de zoekopdracht voorkomt.

Google heeft gemerkt dat er bij deze zoekopdracht voornamelijk werd geklikt op zoekresultaten die gericht waren op beginners. Dit test je gemakkelijk zelf. Type het zoekwoord in waarop je gevonden wil worden, en kijk eens goed naar de zoekresultaten. Gebruik dit om de inhoud van je pagina te bepalen.

Titels en tussenkopjes

Titels en tussenkopjes blijven onverminderd belangrijk als het op SEO aankomt. De titel vat in één zin samen waar de pagina over gaat, en de tussenkopjes laten de structuur van de tekst zien.

Dat is niet alleen prettig voor Google, maar ook voor je bezoekers. Een groot deel van je bezoekers leest maar een deel van de tekst. Maar welk deel dat is, weet je niet. Daarom is het zo belangrijk om alle relevante informatie in je tekst te verwerken.

Door logisch om te gaan met tussenkopjes, vindt elke bezoeker gemakkelijk de specifiek informatie die hij of zij wil lezen.

URL-structuur

Je kunt de URL-structuur van je site vergelijken met je mapjes op je computer of in de cloud. Zo heb je bijvoorbeeld een mapje met Vakantiefoto’s met daarin submapjes met Frankrijk 2017 en Spanje 2018. Dat maakt het zoeken naar de juiste foto’s lekker makkelijk.

Zo werkt het ook met je site. Zo heb je bijvoorbeeld een categorie met zwembaden, daaronder een categorie met houten zwembaden en daaronder weer een categorie met accessoires voor houten zwembaden. Dit helpt Google je site te begrijpen en het helpt je bezoekers precies te vinden wat ze zoeken.

Kwaliteit van je content

Dit klinkt natuurlijk logisch. Je gaat geen slechte content online zetten. Tenminste, niet met opzet. Maar met de hoeveelheid blogs, video’s en afbeeldingen van tegenwoordig, valt je content al snel in de categorie middelmatig. Dat betekent dat je extra tijd moet investeren in je vooronderzoek.

Heb je een bepaald onderwerp in gedachten waarover je wil schrijven? Kijk dan eerst eens naar de resultaten die nu naar boven komen. Als je ergens in de top tien terecht wil komen met je artikel, dan heb je nu twee keuzes. Doe het beter of doe het anders. Of anders gezegd: bedenk wat jouw artikel toevoegt aan de resultaten die Google nu weergeeft.

Versheid van je content

Zorg dat er regelmatig iets nieuws op je site te lezen valt. Zorg dat het leeft. Maar versheid slaat niet alleen op nieuwe content, maar zeker ook op je huidige content. Hoe relevant is de pagina of dat artikel nog die je twee jaar geleden hebt geschreven? Bijvoorbeeld een artikel over 11 tips voor meer productiviteit. Zijn dat nog steeds de 11 beste tips? Grote kans van niet. Of misschien heb je ondertussen wel 21 goede tips.

Controleer daarom zeker elk jaar eens alle teksten van je site. Als dat er teveel zijn, begin dan met de meest belangrijke. Dit kan je zelfs meer winst opleveren dan het toevoegen van nieuwe pagina’s of blogs.

Backlinks; een van de belangrijkste SEO factoren

Backlinks behoren nog steeds tot de basis van Google’s algoritme. Het voorziet je site van extra ‘kracht’ om naar boven te komen in de zoekresultaten. Is het mogelijk om zonder backlinks te scoren? Jazeker. Maar niet altijd. Want hoe zwaar bepaalde factoren meewegen, verschilt per zoekopdracht.

Kijk daarom goed naar je concurrenten in de zoekresultaten. Kijk niet alleen naar alle backlinks van de site, maar ook naar de backlinks die naar de specifieke pagina verwijzen.

Laadtijd

Hoe sneller hoe beter. Zo simpel is het. Als bezoekers 5 seconden moeten wachten tot je site is geladen, hebben ze waarschijnlijk al op de ‘terugknop’ geklikt en gaan ze naar de site van je concurrent. De laadtijd is niet alleen een directe ranking factor, maar ook een indirecte. Een trage site is namelijk slecht voor de gebruiksvriendelijkheid.

Gebruiksvriendelijkheid

Jaren geleden was Google niet in staat om de gebruiksvriendelijkheid van je site te beoordelen. Maar nu kunnen ze dat wel. Dat doen ze bijvoorbeeld door bij te houden hoelang het duurt voordat een bezoeker weer terugklikt naar de zoekresultaten. Bijvoorbeeld bij een trage site. Google heeft als doel (naast veel geld verdienen) om gebruikers zo snel mogelijk aan de juiste informatie te helpen.

Wanneer je bezoekers binnen enkele seconden terugkeren naar de zoekresultaten, hebben ze niet gevonden wat ze zochten. Hou dus altijd je doelgroep in je achterhoofd bij het inrichten van je site. Verplaats je in hun schoenen en bedenk wat ze zouden willen zien, en hoe ze zich door je site zouden willen navigeren.

Interne links

Interne links. Misschien wel de meest onderschatte onpage factor. Met interne links vertel je Google welke pagina’s extra belangrijk zijn. Elke interne link naar pagina X zorgt ervoor dat die pagina weer iets belangrijker wordt in de ogen van Google. Daarnaast help je bezoekers op deze manier gemakkelijk te navigeren door je site.

Zeker bij uitgebreide sites is dit extra fijn. Het is dan bijna niet te doen om al je pagina’s op te nemen in het hoofdmenu. Er is wel een maar. Denk goed na over elke interne link die je plaatst. Bij bepaalde landingspagina’s is het misschien beter om geen interne links te plaatsen. Het kan je bezoekers afleiden van het doen van een bestelling of aanvraag.

Veiligheid als SEO factor

We delen online steeds meer informatie. Bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier en het doen van een bestelling in je favoriete webshop. Die informatie wordt vervolgens verstuurd naar een server. En daar ging het vaak mis. De informatie werd onderschept, en zo kwam je mailadres of telefoonnummer in handen van oplichters. Zorg daarom dat je site gebruikmaakt van een SSL-certificaat (HTTPS).

Bronnen;

Onder andere Moz (on-page factors) en Ahrefs (on-page SEO)

6 reacties op “De 10 belangrijkste SEO-factoren”

  1. Inderdaad handig om de belangrijkste factoren niet uit het oog te verliezen. Ik vraag me alleen af hoe recent de seomoz lijst is: ik zag hem nl. al een flinke tijd geleden.
    Any idea?

  2. Het staat er inderdaad al enige tijd. De factoren die voor Google van belang zijn, zijn echter niet veranderd.

    Dit artikel is geheel geupdate in 2021!

  3. Handig rijtje!
    2 vraagjes

    René:
    -in hoeverre beïnvloedt de leeftijd van je site de SEO factor? (punt4)
    -is het beter om veel interne links te hebben? (punt5)

  4. @Plien,

    1. De leeftijd van een site speelt een niet onbelangrijke rol (om het maar even omfloerst te zeggen). Meestal kun je er echter niets aan doen. Als je de leeftijd van de site onontkoombaar is om hoog te eindigen, zou je ervoor kunnen kiezen een bestaande site over te nemen. Maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.

    2. Interne links zijn zeker van belang. Zorg dat je eigen site net zo’n netwerk heeft als waar je site staat op het wereldwijde web.

  5. Interne links worden nog wel eens over het hoofd gezien door webmasters. Erg belangrijk en Google geeft er aardig veel waarde aan. Doen dus 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×

Powered by WhatsApp Chat

× Stuur ons een appje »

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten