De 10 belangrijkste SEO-factoren

Om vandaag de dag een website goed vindbaar te krijgen in de zoekmachine, moet deze geoptimaliseerd worden voor een tal van factoren die zoekmachines belangrijk vinden. Je kunt denken aan on-page en off-page SEO-factoren, maar ook aan de meer technische kant van SEO. Voor mijn uitgebreide SEO-scans behandel ik er zo’n 100. Laatst hoorde ik op een workshop van een seo-expert dat er wel 500-600 factoren zijn die meewegen. Aangezien de SEO wereld voortdurend verandert, is het belangrijk om op de hoogte te blijven en pagina’s daarop aan te passen. In dit artikel bespreken we de 10 belangrijkste SEO factoren om in de gaten te houden. Door op deze 10 factoren te letten, verbeter je niet alleen de content en autoriteit, maar ook de posities in de zoekmachine, het verkeer en de conversies.

Top 10 SEO-factoren:

  1. Zoekwoorden en zoekintentie
  2. Meta-tags
  3. Titels en tussenkopjes
  4. URL-structuur
  5. Kwalitatieve content
  6. Backlinks
  7. Interne links
  8. Laadtijd
  9. Gebruiksvriendelijkheid
  10. Veiligheid als SEO factor

1. Zoekwoorden en zoekintentie

Zoekwoorden vormen al sinds jaar en dag de basis van SEO. Het is belangrijk om te weten welke zoekopdrachten jouw doelgroep gebruikt in Google. Anders weet je ook niet hoe je je eigen site moet inrichten. Achter elke zoekopdracht zit een vraag verscholen. Het is aan jou om daar antwoord op te geven.

Maar daarvoor is het wel noodzakelijk om de intentie achter de ingetypte zoekwoorden te begrijpen. Gelukkig helpt Google je daar een handje bij. Elke seconde verwerkt Google tienduizenden zoekopdrachten. Dat betekent een enorme hoeveelheid data. Google weet op welk resultaat men klikte, en hoelang ze vervolgens op die pagina bleven.

Daardoor weet Google onderhand aardig goed wat iemand bedoelt met een bepaalde zoekopdracht. Zoek je bijvoorbeeld in Amerika op “best golf clubs”, dan krijg je voornamelijk resultaten met blogs over de beste golfclubs voor beginners. En dat terwijl het zoekwoord “beginners” niet in de zoekopdracht voorkomt.

Google heeft gemerkt dat er bij deze zoekopdracht voornamelijk werd geklikt op zoekresultaten die gericht waren op beginners. Dit test je gemakkelijk zelf. Type het zoekwoord in waarop je gevonden wil worden, en kijk eens goed naar de zoekresultaten. Gebruik dit om de inhoud van je pagina te bepalen.

2. Meta-tags

Ook de meta-tags zijn sinds de begindagen van SEO een belangrijk optimalisatie punt. Meta-tags geven aan waar de pagina over gaat en worden weergegeven in de zoekresultaten (SERP’s). De meta-tags bestaan uit een titel-tag en beschrijvende-tag. 

De title-tag, een HTML-tag die in het hoofdgedeelte van iedere pagina voorkomt, geeft een eerste indicatie over wat het actuele onderwerp is van de pagina. Deze mag bestaan uit ongeveer 60 teken en omvat vaak het zoekwoord. De meta-beschrijvingen, ook een HTML-tag, worden onder de titel-tag getoond en geven een meer uitgebreide omschrijving van wat er op de pagina te vinden is.

Blog Rene Greve

Hoewel Google beweert dat meta-tags niet helpen bij het rangschikken, zijn er wel indirecte signalen dat betere beschrijvingen wel een bijdrage leveren. Door de meta-tags correct te optimaliseren, kun je de volgende punten verbeteren:

  • Klikfrequentie (CTR);
  • Perceptie van de kwaliteit van het resultaat.

3. Titels en tussenkopjes

Titels en tussenkopjes blijven onverminderd belangrijk als het op SEO aankomt. De titel vat in één zin samen waar de pagina over gaat, en de tussenkopjes laten de structuur van de tekst zien.

Dat is niet alleen prettig voor Google, maar ook voor je bezoekers. Een groot deel van je bezoekers leest maar een deel van de tekst. Maar welk deel dat is, weet je niet. Daarom is het zo belangrijk om alle relevante informatie in je tekst te verwerken.

Door logisch om te gaan met tussenkopjes, vindt elke bezoeker gemakkelijk de specifiek informatie die hij of zij wil lezen.

4. URL-structuur

Je kunt de URL-structuur van je site vergelijken met je mapjes op je computer of in de cloud. Zo heb je bijvoorbeeld een mapje met Vakantiefoto’s met daarin submapjes met Frankrijk 2021 en Spanje 2022. Dat maakt het zoeken naar de juiste foto’s lekker makkelijk.

Zo werkt het ook met je site. Zo heb je bijvoorbeeld een categorie met zwembaden, daaronder een categorie met houten zwembaden en daaronder weer een categorie met accessoires voor houten zwembaden. Dit helpt Google je site te begrijpen en het helpt je bezoekers precies te vinden wat ze zoeken.

5. Kwalitatieve content

Kwalitatieve content is een van de belangrijkste SEO factoren van een website. Dit klinkt natuurlijk logisch. Je gaat geen slechte content online zetten.  Maar met de hoeveelheid blogs, video’s en afbeeldingen van tegenwoordig, valt je content al snel in de categorie middelmatig.

Google beoordeelt content volgens het E-A-T principe

Google geeft de voorkeur aan content van hoge kwaliteit en gebruikt daarvoor het E-A-T principe. E-A-T, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, is een algoritme dat Google gebruikt om content, pagina’s en websites als geheel te beoordelen. Het moet ervoor zorgen dat websites die content van hoge kwaliteit produceren, worden beloond met betere posities en website met content van slechte kwaliteit worden bestraft. 

Doe onderzoek

Heb je een bepaald onderwerp in gedachten waarover je wil schrijven? Kijk dan eerst eens naar de resultaten die nu naar boven komen. Als je ergens in de top tien terecht wil komen met je artikel, dan heb je nu twee keuzes. Doe het beter of doe het anders. Of anders gezegd: bedenk wat jouw artikel toevoegt aan de resultaten die Google nu weergeeft.

Werk vanuit een stabiele basis

Zorg ervoor dat je de alinea begint met de belangrijkste zin. Hier vermeld je ook het belangrijkste keyword of onderwerp. Schrijf scanbaar, met kopjes en tussenkopjes. Zorg ervoor dat alleen al de kop en tussenkopjes een herkenbaar verhaal vertellen. Gebruik alinea’s van 40 tot 50 woorden en zorg dat deze zelfstandig leesbaar zijn, zonder dat je de eerdere alinea’s gelezen moet hebben. moeten lezen. Maak content aantrekkelijk, bijvoorbeeld met afbeeldingen, video en/of audio, zodat je bezoekers uitnodigt om verder te lezen.

Versheid van je content

Zorg dat er regelmatig iets nieuws op je site te lezen valt. Zorg dat het leeft. Maar versheid slaat niet alleen op nieuwe content, maar zeker ook op je huidige content. Hoe relevant is de pagina of dat artikel nog die je twee jaar geleden hebt geschreven? Bijvoorbeeld een artikel over 11 tips voor meer productiviteit. Zijn dat nog steeds de 11 beste tips? Grote kans van niet. Of misschien heb je ondertussen wel 21 goede tips.

6. Backlinks

De belangrijkste off-page SEO factor zijn backlinks. Backlinks zijn links van externe websites die naar jouw website verwijzen en daarmee autoriteit toekennen aan jouw website. Het verzamelen van deze backlinks noemen we linkbuilding. Linkbuilding is echter niet makkelijk, want je hebt de zaken voor het grootste deel niet zelf in de hand en moet websites overtuigen om naar jouw website te verwijzen. Een relatief eenvoudige oplossing is om gastpost op domeinen met hoge autoriteit aan te bieden. Als je dit goed aanpakt en links verzamelt, wordt je dus beter gewaardeerd en dat levert je stijgingen op in de resultaten van de zoekmachine.

Is het mogelijk om zonder backlinks te scoren? Jazeker. Maar niet altijd. Want hoe zwaar bepaalde factoren meewegen, verschilt per zoekopdracht. Op concurrerende zoekwoorden is het moeilijker om hoog te scoren en dan kunnen backlinks een doorslaggevende factor zijn. Kijk daarom goed naar je concurrenten in de zoekresultaten. Kijk niet alleen naar alle backlinks van de site, maar ook naar de backlinks die naar de specifieke pagina verwijzen.

7. Interne links

Interne links zijn misschien wel de meest onderschatte on-page SEO-factor. Met interne links vertel je Google welke pagina’s extra belangrijk zijn. Elke interne link naar pagina X zorgt ervoor dat die pagina weer iets belangrijker wordt in de ogen van Google. Je geeft, net als bij backlinks, extra waarde door aan de gelinkte pagina’s. Daarnaast help je bezoekers op deze manier gemakkelijk te navigeren door je site.

Zeker bij uitgebreide sites is dit extra fijn. Het is dan bijna niet te doen om al je pagina’s op te nemen in het hoofdmenu. Er is wel een maar. Denk goed na over elke interne link die je plaatst. Bij bepaalde landingspagina’s is het misschien beter om geen interne links te plaatsen. Het kan je bezoekers afleiden van het doen van een bestelling of aanvraag.

8. Laadtijd

Hoe sneller hoe beter. Zo simpel is het. Als bezoekers 5 seconden moeten wachten tot je site is geladen, hebben ze waarschijnlijk al op de ‘terugknop’ geklikt en gaan ze naar de site van je concurrent.

Afbeeldingen kunnen veel impact hebben op de laadtijd van je site. Hoewel het toevoegen van afbeeldingen een goede manier is om content te verrijken, kunnen ze je site vertragen en dat heeft negatieve impact op de snelheid van de website. Je dient afbeeldingen op de juiste manier te optimaliseren, bijvoorbeeld door de bestandsgrootte van de afbeeldingen te comprimeren met zo min mogelijk verlies van kwaliteit.

De laadtijd is niet alleen een directe ranking factor, maar ook een indirecte. Een trage site is namelijk slecht voor de gebruiksvriendelijkheid.

9. Gebruiksvriendelijkheid

Jaren geleden was Google niet in staat om de gebruiksvriendelijkheid van je site te beoordelen, maar tegenwoordig kunnen ze dat wel. Ze kijken naar statistieken van bezoekers, zoals de time on site, aantal bezochte pagina’s en het bounce percentage. 

Als bezoekers via de zoekresultaten naar je site doorklikken en deze direct weer verlaten zonder een tweede pagina te bezoeken, dan noemen we dat een bounce. Dit is een slecht signaal naar de zoekmachine, want blijkbaar voldeed het resultaat niet aan de wensen en daar kunnen verschillende oorzaken aan te grondslag liggen. De website laadt traag, de content match niet met de wensen en behoeften van de bezoeker, de navigatie is onduidelijk en/of de website is niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. 

Het is de bedoeling dat bezoekers op de website blijven om de content te bekijken, ermee omgaan, doorklikken naar andere pagina’s en blijven terugkeren voor meer informatie. Om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten, richt je je onder andere op aspecten als snelheid, gebruikerservaring en content optimalisatie.

Verplaats je in hun schoenen en bedenk wat ze zouden willen zien, en hoe ze zich door je site zouden willen navigeren.

10. Veiligheid als SEO factor

We delen online steeds meer informatie. Bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier en het doen van een bestelling in je favoriete webshop. Die informatie wordt vervolgens verstuurd naar een server. En daar ging het vaak mis. De informatie werd onderschept, en zo kwam je mailadres of telefoonnummer in handen van oplichters. Zorg daarom dat je site gebruikmaakt van een SSL-certificaat (HTTPS).

Wil je beter gevonden worden in Google? 

Wil je dat jouw website beter wordt gevonden in Google, maar je hebt daar zelf geen tijd voor? Of wil je graag op weg geholpen worden, zodat je het in de toekomst zelf kunt uitvoeren? Dan help ik je graag. Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

6 gedachten over “De 10 belangrijkste SEO-factoren”

  1. Inderdaad handig om de belangrijkste factoren niet uit het oog te verliezen. Ik vraag me alleen af hoe recent de seomoz lijst is: ik zag hem nl. al een flinke tijd geleden.
    Any idea?

  2. Het staat er inderdaad al enige tijd. De factoren die voor Google van belang zijn, zijn echter niet veranderd.

    Dit artikel is geheel geupdate in 2021!

  3. Handig rijtje!
    2 vraagjes

    René:
    -in hoeverre beïnvloedt de leeftijd van je site de SEO factor? (punt4)
    -is het beter om veel interne links te hebben? (punt5)

  4. @Plien,

    1. De leeftijd van een site speelt een niet onbelangrijke rol (om het maar even omfloerst te zeggen). Meestal kun je er echter niets aan doen. Als je de leeftijd van de site onontkoombaar is om hoog te eindigen, zou je ervoor kunnen kiezen een bestaande site over te nemen. Maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.

    2. Interne links zijn zeker van belang. Zorg dat je eigen site net zo’n netwerk heeft als waar je site staat op het wereldwijde web.

  5. Interne links worden nog wel eens over het hoofd gezien door webmasters. Erg belangrijk en Google geeft er aardig veel waarde aan. Doen dus 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf + zeven =