10 Makkelijke SEO tips voor affiliates

Affiliate marketing lijkt een makkelijke manier om inkomsten te genereren. Toch is het nog een hele kunst om het goed in de vingers te krijgen. Toen ik vorig jaar nog affiliate marketeer bij Conrad was, zag ik grote verschillen in affiliates. Zo waren er sites die met bepaalde zoekwoorden beter in Google scoorden dan Conrad zelf, maar minder fortuinlijke publishers misten weer de nodige kennis en know-how om hoger in de organische rankings van de zoekmachines te komen.

Tijd dus voor tien makkelijke tips waarmee het jou ook moet lukken om in 2018 meer verkeer uit Google te halen én dus meer inkomsten te krijgen.

1. Bij welk product of merk ligt je passie?

Wil je succesvol zijn, kies dan een markt, product of merk dat bij je interesses past. Je zult het dan absoluut beter in de spotlights kunnen zetten. Ben je er zelf enthousiast over, dan straal je dat vanzelf uit naar de bezoekers van jouw site. Kies alleen je onderwerp niet te breed, want dan zul je niet de enige affiliate zijn. Meer kans om op te vallen heb je met een niche-markt.

Wil je weten hoe jouw keuze in de markt ligt, dan zijn de Google trends, de Google Adwords Zoekwoordplanner en de wat uitgebreidere Keywoordtool daar handige hulpmiddelen voor.

2. Gebruik affiliate partners

Zelf op zoek gaan naar adverteerders om daarvoor een affiliate campagne op te zetten kan, maar kost ontzettend veel tijd en knowhow. Maak het jezelf makkelijk en meld je aan bij een affiliate partner, zoals bijvoorbeeld TradeTracker, Zanox/Awin, en Daisycon, die ik zelf ook gebruik.

Zij vormen de verbindende schakel tussen adverteerder en publisher en bemiddelen voor een veelheid aan merken en shops. Behalve dat ze verschillende verdienmodellen bieden, regelen ze meteen de financiële afhandeling op basis van de gegenereerde clicks, leads of sales.

3. Het gaat om het overtuigen

Bij affiliate marketing is het jouw primaire doel om bezoekers naar je site te halen om ze vervolgens door te laten klikken naar een lead of sale. Alles moet er dus op zijn gericht om ze te overtuigen van product A of dienst B. Verleid ze daarom niet meteen met prijzen, want dan laat je ze al een afweging maken om wel of niet door te gaan.

Maak ze in de eerste plaats nieuwsgierig door het noemen van de pluspunten, alle extra’s en neem hindernissen weg. Op die manier zijn ze eerder geneigd de drempel over te stappen waardoor een aankoop of lead dichterbij komt.

4. Content & keywords

Het maken van veel waardevolle content is dé manier om bezoekers naar je site te krijgen, met uiteraard de nodige SEO. Probeer pagina’s echter niet te ‘stuffen’ met trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Daar delen zoekmachines al snel penalty’s voor uit.

Beter kun je:

  • een mix maken van trefwoorden, synoniemen en omschrijvingen
  • relevante zoekwoorden verwerken in de eerste zin of eerste 25-30 woorden en in de conclusie
  • ‘vraag-antwoord’ constructies gebruiken
  • tussenkopjes (met keywords/synoniemen) en opsommingen toevoegen
  • content regelmatig updaten en dode links verwijderen
  • zorgen dat bezoekers kunnen reageren op artikelen, wat het percentage actuele content doet stijgen

Vergeet ook niet keywords en synoniemen in de beschrijvingen (alt- én title-tags) van ingevoegde afbeeldingen, graphics en video’s te plaatsen. Verdiep je verder inhoudelijk in de doelgroep in relatie tot het product. Eventueel kun je ook bij de adverteerder zelf te rade gaan om meer feiten over hun klantenkring te achterhalen.

5. Lange artikelen

De trend voor 2018: hoe langer de contentpagina, hoe groter de kans dat Google dit beloont met een hogere score. Waren voorheen artikelen van 600/700 woorden voldoende, nu mogen ze op zijn minst 1000 woorden zijn. Voorwaarde is wel dat ze relevantie hebben, dus zonder loze vulling of gekopieerde tekst.

6. Profileer je als expert

Google wil de beste content op de zoekvraag leveren. Hoe meer inhoudelijke waarde, hoe beter je wordt opgemerkt. Wil je boven de concurrent uitsteken, profileer je dan als autoriteit en bied informatie van kwaliteit.

Doe dat bijvoorbeeld door:

  • Eigen onderzoeken/reviews/analyses te maken van een product, dienst of merk
  • Veel inhoudelijk pagina’s te maken over toepassing of gebruik
  • Op andere sites, online magazines of social media als autoriteit te gastbloggen

Goed voorbeeld vind ik bijvoorbeeld AdmiralMarkets, dat zich profileert als autoriteit op het gebied van trading en daarbij de nieuwe ‘regels’ van SEO doordacht toepast.

Behalve dat je via deze site kunt online beleggen en traden in onder andere Forex en CFDs, bieden ze een veelheid aan inhoudelijke pagina’s met uitleg met allerlei interne links. Doordacht is ook het principe dat je een ‘CFD demo’ kunt openen, waarbij je zonder geld in te zetten vast hun dienstverlening kunt ervaren. Wat natuurlijk een gunstige uitwerking heeft op het aantal sitebezoekers.

7. Juiste software & hosting

Voor de ranking kijkt Google niet alleen naar de content zelf, maar ook naar de kwaliteit en actualiteit van de onderliggende software en programmeerdata. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress, dan ben je verzekerd van een goede basis omdat hier regelmatig updates op worden uitgevoerd.

Bovendien is de snelheid ook een zwaarwegende beoordelingsfactor. Kies dus een snelle, goede host. Doe er even onderzoek naar, vergelijk partijen of laat je kundig adviseren.

8. Altijd responsive

Responsive is een must anno 2018, want we zoeken steeds vaker mobiel onze informatie op. Zorg daarom dat de website zo is opgemaakt dat deze zich moeiteloos laat aanpassen aan tablet en smartphone. Niet alleen Google houdt daarvan, je potentiële doelgroep ook, wat uiteindelijk weer leidt tot meer en langere pageviews.

9. Gebruik Google Search Console

Omdat we Google eigenlijk wel als de belangrijkste zoekmachine beschouwen, is het handig om te weten hoe jouw site door Google’s ogen wordt gezien en geïndexeerd. Installeer daarom Google Search Console. Het laat direct zien welke onderdelen kunnen worden verbeterd, page-errors komen naar boven drijven en je kunt gelijk een sitemap indienen waardoor Google jouw pagina’s nog sneller indexeert.

10. Sturen aan de hand van prestaties

Prestaties meten is onontbeerlijk om successen te boeken. Gebruik daar bijvoorbeeld de gratis Google Analytics tool  voor of het geavanceerde MOZ. Je kunt dan onder andere nagaan vanaf welke kanalen jouw bezoekers komen, welke pagina’s het meest worden geraadpleegd en wat de gemiddelde leestijd per pagina is.

Ook interessant is de zogenaamde ‘bounce rate’, oftewel het percentage bezoekers dat niet verder komt dan één pagina en de site weer verlaat. Uit de analyses is ook te halen welke keywords het goed doen.

Er zijn meer handige SEO tools om specifieke onderdelen te optimaliseren, zoals MajesticSEO voor linkbuilding of de multitool Ahrefs.

Door vervolgens als bij een mengpaneel de settings van de site aan te passen, zie je wat voor invloed een en ander heeft op de prestaties. Naar mijn mening dus onmisbare tools!

Conclusie

Natuurlijk zijn nog meer optimalisatietips waarmee je jouw verdiensten als affiliate kunt verhogen, maar dit is een goede basis om mee te beginnen. Mocht je vragen hebben of meer uitleg willen, laat het me even weten.

Ik help je graag!

Lees direct andere artikelen hierover

Reacties

  1. Rene,

    Een sterk artikel en ik zie een hoop punten die vaak vergeten worden. Mijn beste tip is altijd: kijk naar je concurrenten, wat doen zij goed en wat zouden zij beter kunnen doen. Zorg dan dat jij het best mogelijke publiceert, zodat je ook echt meerwaarde biedt!

Laat wat van je horen

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten