SEO voor affiliates

10 Makkelijke SEO tips voor affiliates

Affiliate marketing lijkt op het eerste gezicht een makkelijke manier om inkomsten te genereren. Toch is het nog een hele kunst om het goed in de vingers te krijgen. Toen ik nog affiliate marketeer bij Conrad was, zag ik grote verschillen in affiliates.

Zo waren er sites die met bepaalde zoekwoorden beter in Google scoorden dan Conrad zelf, maar minder fortuinlijke publishers misten weer de nodige kennis en know-how om hoger in de organische rankings van de zoekmachines te komen.

Tijd dus voor tien makkelijke tips waarmee het jou ook moet lukken om in 2024 meer verkeer uit Google te halen én dus meer inkomsten te krijgen.

1. Bij welk product of merk ligt je passie?

Wil je succesvol zijn, kies dan een markt, product of merk dat bij je interesses past. Je zult het dan absoluut beter in de spotlights kunnen zetten. Ben je er zelf enthousiast over, dan straal je dat vanzelf uit naar de bezoekers van jouw site. Kies alleen je onderwerp niet te breed, want dan zul je niet de enige affiliate zijn. Meer kans om op te vallen heb je met een niche-markt.

Wil je weten hoe jouw keuze in de markt ligt, dan zijn de Google trends, de Google Adwords Zoekwoordplanner en de wat uitgebreidere Keywoordtool daar handige hulpmiddelen voor.

2. Gebruik affiliate partners

Zelf op zoek gaan naar adverteerders om daarvoor een affiliate campagne op te zetten kan, maar kost ontzettend veel tijd en knowhow. Maak het jezelf makkelijk en meld je aan bij een affiliate partner, zoals bijvoorbeeld TradeTracker, Zanox/Awin, en Daisycon, die ik zelf ook gebruik.

Zij vormen de verbindende schakel tussen adverteerder en publisher en bemiddelen voor een veelheid aan merken en shops. Behalve dat ze verschillende verdienmodellen bieden, regelen ze meteen de financiële afhandeling op basis van de gegenereerde clicks, leads of sales.

3. Het gaat om het overtuigen

Bij affiliate marketing is het jouw primaire doel om bezoekers naar je site te halen om ze vervolgens door te laten klikken naar een lead of sale. Lees bijvoorbeeld eerst het artikel: Wat is affiliate marketing?

Alles moet er dus op zijn gericht om ze te overtuigen van product A of dienst B. Verleid ze daarom niet meteen met prijzen, want dan laat je ze al een afweging maken om wel of niet door te gaan.

Maak ze in de eerste plaats nieuwsgierig door het noemen van de pluspunten, alle extra’s en neem hindernissen weg. Op die manier zijn ze eerder geneigd de drempel over te stappen waardoor een aankoop of lead dichterbij komt.

4. Content & keywords

Het maken van veel waardevolle content is dé manier om bezoekers naar je site te krijgen, met uiteraard de nodige SEO. Probeer pagina’s echter niet te ‘stuffen’ met trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Daar delen zoekmachines al snel penalty’s voor uit. Doe wel een uitgebreid zoekwoordonderzoek.

Beter kun je:

  • een mix maken van trefwoorden, synoniemen en omschrijvingen
  • relevante zoekwoorden verwerken in de eerste zin of eerste 25-30 woorden en in de conclusie
  • ‘vraag-antwoord’ constructies gebruiken
  • tussenkopjes (met keywords/synoniemen) en opsommingen toevoegen
  • content regelmatig updaten en dode links verwijderen
  • zorgen dat bezoekers kunnen reageren op artikelen, wat het percentage actuele content doet stijgen

Vergeet ook niet keywords en synoniemen in de beschrijvingen (alt- én title-tags) van ingevoegde afbeeldingen, graphics en video’s te plaatsen. Verdiep je verder inhoudelijk in de doelgroep in relatie tot het product. Eventueel kun je ook bij de adverteerder zelf te rade gaan om meer feiten over hun klantenkring te achterhalen.

SEO voor affiliates
Op de juiste wijze inzetten van SEO kan je als affiliate meer inkomsten opleveren.

5. Lange artikelen

De trend voor 2024: hoe langer de contentpagina, hoe groter de kans dat Google dit beloont met een hogere score. Waren voorheen artikelen van 600/700 woorden voldoende, nu mogen ze op zijn minst 1000 woorden zijn. Voorwaarde is wel dat ze relevantie hebben, dus zonder loze vulling of gekopieerde tekst.

6. Profileer je als expert

Google wil de beste content op de zoekvraag leveren. Hoe meer inhoudelijke waarde, hoe beter je wordt opgemerkt. Wil je boven de concurrent uitsteken, profileer je dan als autoriteit en bied informatie van kwaliteit.

Doe dat bijvoorbeeld door:

  • Eigen onderzoeken/reviews/analyses te maken van een product, dienst of merk
  • Veel inhoudelijk pagina’s te maken over toepassing of gebruik
  • Op andere sites, online magazines of social media als autoriteit te gastbloggen

Goed voorbeeld vind ik bijvoorbeeld Coolblue, dat zich profileert als autoriteit op het gebied van consumentenelektronica. De nieuwe ‘regels’ van SEO passen ze doordacht toe.

7. Juiste software & hosting

Voor de ranking kijkt Google niet alleen naar de content zelf, maar ook naar de kwaliteit en actualiteit van de onderliggende software en programmeerdata. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress, dan ben je verzekerd van een goede basis omdat hier regelmatig updates op worden uitgevoerd.

Bovendien is de snelheid ook een zwaarwegende beoordelingsfactor. Kies dus een snelle, goede host. Doe er even onderzoek naar, vergelijk partijen of laat je kundig adviseren.

8. Altijd responsive

Responsive is een must anno 2024, want we zoeken steeds vaker mobiel onze informatie op. Zorg daarom dat de website zo is opgemaakt dat deze zich moeiteloos laat aanpassen aan tablet en smartphone. Niet alleen Google houdt daarvan, je potentiële doelgroep ook, wat uiteindelijk weer leidt tot meer en langere pageviews.

9. Gebruik Google Search Console

Omdat we Google eigenlijk wel als de belangrijkste zoekmachine beschouwen, is het handig om te weten hoe jouw site door Google’s ogen wordt gezien en geïndexeerd. Installeer daarom Google Search Console. Het laat direct zien welke onderdelen kunnen worden verbeterd, page-errors komen naar boven drijven en je kunt gelijk een sitemap indienen waardoor Google jouw pagina’s nog sneller indexeert.

10. Sturen aan de hand van prestaties

Prestaties meten is onontbeerlijk om successen te boeken. Gebruik daar bijvoorbeeld de gratis Google Analytics tool  voor of het geavanceerde MOZ. Je kunt dan onder andere nagaan vanaf welke kanalen jouw bezoekers komen, welke pagina’s het meest worden geraadpleegd en wat de gemiddelde leestijd per pagina is. Ook is het tracken van rankings handig.

Ook interessant is de zogenaamde ‘bounce rate’, oftewel het percentage bezoekers dat niet verder komt dan één pagina en de site weer verlaat. Uit de analyses is ook te halen welke keywords het goed doen.

Er zijn meer handige SEO tools om specifieke onderdelen te optimaliseren, zoals MajesticSEO voor linkbuilding of de multitool Ahrefs.

Door vervolgens als bij een mengpaneel de settings van de site aan te passen, zie je wat voor invloed een en ander heeft op de prestaties. Naar mijn mening dus onmisbare tools!

Niet vergeten!

Vergeet de basis SEO-dingen niet.

  • Interne linkstructuur: Zorg voor interne links naar je belangrijkste landingspagina’s om duidelijk te maken aan Google waar jouw prioriteit ligt
  • Voeg afbeeldingen, infographics en video toe aan jouw unieke content om de leesbaarheid en betrokkenheid te vergroten.

Conclusie

Natuurlijk zijn nog meer optimalisatietips waarmee je jouw verdiensten als affiliate kunt verhogen, maar dit is een goede basis om mee te beginnen. Mocht je vragen hebben of meer uitleg willen, laat het me even weten.

Ik help je graag!

Dit artikel is geschreven door René Greve, al SEO-specialist voordat Google werd opgericht ;-). Het is geupdate op woensdag 10 april  2024.

2 gedachten over “10 Makkelijke SEO tips voor affiliates”

  1. Rene,

    Een sterk artikel en ik zie een hoop punten die vaak vergeten worden. Mijn beste tip is altijd: kijk naar je concurrenten, wat doen zij goed en wat zouden zij beter kunnen doen. Zorg dan dat jij het best mogelijke publiceert, zodat je ook echt meerwaarde biedt!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 5 =