Over SEO bestaan tal van mythes. Het is dan ook een favoriet onderwerp op feestjes en verjaardagen. SEO-specialisten, zoals ik, is dan ook een schone taak weggelegd als die fabels en mythes te ontkrachten en te ontzenuwen.
SEO-specialist en collega Eduard Blacquière van Edwords heeft er zelfs een hele lezing op het Bol.com-partnerevent aan kunnen wijden. In zijn presentatie van maar liefst 103 sheets weet hij haarfijn de 15 grootste mythes op SEO-gebied te ontzenuwen.
Eduard behandelt de volgende SEO-fabels:
- “SEO is dood.”
- “Je moet je aanmelden bij zoekmachines om gevonden te worden.”
- “Google vindt mijn site, dus ik hoef verder niets te doen.”
- “Metatag Keywords moet je invullen.”
- “Hoe hoger mijn Pagerank, hoe hoger mijn ranking in Google.”
- “Exact match domeinen werken niet meer.”
- “Duplicate content wordt afgestraft.”
- “Mijn site heeft een penalty van Google.”
- “Footer-links werken niet meer.”
- “Een link-pagina op je eigen website is onbetrouwbaar.”
- “Keyword anchor teksten worden afgestraft.”
- “Cloaking werkt niet meer.”
- “Social media is noodzakelijk voor een toppositie.”
- “Infographics zijn waardeloos voor linkbuilding.”
- “Persberichten werken niet meer.”
Bekijk hieronder rustig op je gemak Eduard’s presentatie. Het mooie aan deze presentatie is dat het ook goed te volgen is zonder dat je Eduard erbij hoort spreken:
Bron presentatie:
Edwords presentatie Bol.com Partnerevent.
Op veel punten ben ik het ermee eens, maar dat exact domein verhaal is wel zoiets afgezaagd. Het is en blijft easy business met EMD’s. Je moet alleen weten hoe je backlinks moet scoren voor dit soort websites, want dat verschilt met ‘normale’ domeinen. En dat heeft dan ook weer te maken met je ‘anchor’ anker teksten die je gebruikt. Wat vroeger mogelijk was, is nu niet meer mogelijk..
@Richard, Inderdaad, mee eens.
De anchorteksten van backlinks naar exact-domeins moeten juist meer varieren.
Handig artikel, dat met zoekwoorden kan al aardig wat tijd schelen om dat weer allemaal uit te vissen.
SEO is een vak waarbij je kijkt naar hoe een website het ’t beste werkt voor de (be)zoekers, optimaliseer vanuit bezoekers perspectief, dan optimaliseer je (misschien onbewust) ook voor de zoekmachines :). En EMD’s met thin content zijn degene waar Google een hekel aan heeft :), die met goede content blijven het goed doen! Leuke slides, maar om het nou mythes te noemen … 🙂