SEO Copywriting

3 slimme hacks voor betere SEO-copywriting

Dit artikel is geschreven door gastblogger Michiel Brand.

Wil je meer bezoekers en klanten binnenhalen met je website? Dan heb je sterke, goed geschreven SEO-teksten nodig.

Misschien denk je nu: “Dat gaat mij nooit lukken, daar moet je vast een mega-schrijftalent voor hebben!”

Nee hoor, dat valt best mee.
Met wat oefening en de juiste tips en trucs kun ook jij leren om steengoede SEO-teksten te schrijven voor je website. In dit artikel helpt Michiel Brand van Tekstmeester je alvast op weg met drie slimme hacks voor betere SEO-copywriting. Zo schrijf je sneller, gestructureerder én overtuigender.

De kracht van SEO

SEO is een super krachtige manier om bezoekers naar je website te trekken.

Volgens een onderzoek van BrightEdge komt maar liefst 51% van het bezoekersverkeer van B2B- en B2C-websites uit de gratis zoekresultaten. Als je van je website een succes wilt maken, kun je dus eigenlijk niet meer om SEO heen.

De basis om hoger te scoren in Google is om SEO-teksten te schrijven voor gunstige zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt. Hoe je dat precies doet, kun je lezen in handige stappenplannen SEO-teksten schrijven die bv ook op de site van Michiel Brand (auteur van dit artikel) staat.

De volgende stap: goede content

Meer bezoekers uit Google naar je website trekken, is een belangrijke eerste stap.

Maar je wilt natuurlijk ook dat zoveel mogelijk bezoekers klant van je worden. Dat bereik je vooral door goede teksten. Teksten die je bezoekers aanspreken, makkelijk te lezen zijn en overtuigen.

Daar worden niet alleen je lezers enthousiast van, ook zoekmachines vinden dat prettig. Onweerstaanbare teksten betekent namelijk meer shares op social media, meer links naar je site en hogere posities in Google.

Met de juiste formules, tips en hacks, kun je veel beter leren schrijven. In dit artikel geef ik je drie van de beste hacks voor betere SEO-copywriting.

Hack #1 – Save the best for last? Ik dacht het niet!

Save the best for last is een bekende uitdrukking. En het beste voor het laatst bewaren, is ook vaak een goed idee.

Denk aan een vuurwerkshow die afsluit met de mooiste vuurpijlen die je ooit gezien hebt. Een spannende voetbalwedstrijd die in de laatste seconden beslist wordt. Of een misdaadroman met een spectaculair einde dat je helemaal niet zag aankomen.

Op school heb je waarschijnlijk geleerd om op dezelfde manier te schrijven. Je begint bij de basis, dan bouw je langzaam je stuk op, en je sluit af met het belangrijkste: de conclusie.

Op papier werkt dat allemaal nog wel aardig. Maar online? Dan zul je toch uit een ander vaatje moeten tappen. Internetters zijn namelijk ongeduldig en willen graag snel to the point komen.

Ga je eerst uitvoerig al je argumenten op tafel leggen om pas helemaal aan het einde tot de belangrijkste conclusie te komen?

Gaaaaaaaaaap. Je online lezers zijn halverwege al massaal afgehaakt.

Hoe het beter kan? In plaats van een klassieke piramide die breed begint en smal eindigt, kun je je SEO-tekst beter omdraaien.

Zet de piramide op zijn kop en zet je belangrijkste informatie vooraan.


Schrijven volgens de omgekeerde piramide werkt perfect voor webteksten.

Je grijpt meteen aan het begin de volle aandacht van je lezer. En iedereen die meer wil weten, kan verder lezen.
Maar er zijn nog meer voordelen van deze schrijfmethode.

Met de omgekeerde piramide worden je artikelen bijvoorbeeld vaker gedeeld op social media. Uit een studie bleek namelijk dat 59% van de URL’s die gedeeld worden op Twitter nooit aangeklikt worden. Dat betekent dat veel mensen artikelen delen op social media zonder ze te lezen, dus alleen op basis van de titel en een korte beschrijving.

Een ander fenomeen is dat mensen reageren op een artikel na alleen de kop of de eerste paar alinea’s te hebben gelezen.
Een droevige ontwikkeling wat mij betreft, maar kennelijk werkt het zo in de ‘age of information’.

Als je schrijft volgens de omgekeerde piramide maak je in ieder geval een stuk meer kans dat mensen je artikel delen op social media. Een sterke titel en een paar pakkende eerste alinea’s doen wat dat betreft wonderen.

Nog een voordeel van de omgekeerde piramide is dat het kan leiden tot meer conversie op je site. Bied je de lezer gelijk de belangrijkste informatie, dan kun je ook eerder een mooie call to action plaatsen. Grote kans dat je zo weer meer bestellingen of inschrijvingen op je nieuwsbrief in de wacht sleept.

Hopelijk heb ik je inmiddels wel zo’n beetje overtuigd van het belang van de omgekeerde piramide. Wil je een knaller van een SEO-tekst schrijven, begin dan altijd met de belangrijkste informatie!

Hack 2 – Zet je tekst in brand met bucket brigades

Vroeger – toen er nog geen brandweer bestond – moesten de mensen een brand zelf maar zien te blussen.

Een handige blusmethode was om emmers met water te vullen bij een sloot. Mensen gingen dan in een lange rij staan en gaven de emmertjes water aan elkaar door om zo de brand te blussen.

Zo’n menselijke ketting om emmertjes door te geven, heet in het Engels een bucket brigade.


Dezelfde tactiek kun je perfect gebruiken in je teksten.

Laat me uitleggen hoe dat werkt…

Je wilt de aandacht van de lezer vasthouden en voorkomen dat hij of zij halverwege je artikel afhaakt. Je moet de lezer dus stap voor stap door je artikel leiden, van begin tot eind. Net als bij een bucket brigade.

Een aflevering van een serie sluit niet voor niets af met een cliffhanger. Je moet haast wel de volgende aflevering kijken, omdat je zo nieuwsgierig bent hoe het afloopt. In je tekst kun je ook dat soort mini-cliffhangers inbouwen. Elke paragraaf, alinea en zin moet de lezer verleiden om verder te lezen.

De copywritingtechniek van bucket brigades kan je daarbij helpen. In je tekst stop je emmertjes die de lezer door je tekst heen loodsen van begin tot eind. Deze buckets zijn korte zinnetjes en kreten die nieuwsgierig maken en uitnodigen om verder te lezen. Zijn er stukken in je tekst waar de lezer misschien kan afhaken? Een ideale plek om een emmertje te plaatsen.

Ter inspiratie heb je hier alvast wat voorbeelden van leuke bucket brigades:

  • Laat me uitleggen hoe dit werkt.
  • Ik kon mijn ogen niet geloven.
  • Misschien vraag je je nu af:
  • Maar nu wordt het pas echt interessant.
  • Ja, dat lees je goed.
  • Wat er toen gebeurde…
  • Dat klinkt mooi, nietwaar?
  • Hoe jij dat ook voor elkaar krijgt? Dat zal ik je vertellen.

Met krachtige en goed getimede bucket brigades worden je teksten onweerstaanbaar om te lezen. Je houdt lezers nieuwsgierig naar wat je verder nog gaat vertellen. Hoe langer ze blijven lezen, hoe enthousiaster ze worden. En hoe groter de kans dat ze actie ondernemen.

Vroeger werden bucket brigades gebruikt om brandjes te blussen. Maar in online teksten werkt het precies andersom. Met een paar goeie emmertjes zet je je tekst in vuur en vlam!

Hack 3 – Maak het jezelf gemakkelijk met schrijfformules

Zit je wel eens te ploeteren op een tekst en lukt het maar niet om de boel op gang te krijgen? Vast wel.

Een van de beste manieren om die letters weer op papier te krijgen, is door schrijfformules te gebruiken.
Ook al voelt het misschien soms zo: je hoeft een tekst niet vanaf nul op te bouwen.

Het is niet nodig om elke keer opnieuw het wiel uit te vinden. Dat heeft iemand al eens eerder gedaan (om precies te zijn zo rond 3500 voor Christus) en het werkt nog steeds prima!

Door gebruik te maken van schrijfformules:

  • Ben je snel weer op weg als je een keer vastzit
  • En schrijf je ook nog eens betere teksten; Win-win dus!

Je kunt schrijfformules gebruiken voor je volledige tekst. Maar ze werken ook heel goed voor het schrijven van onderdelen van je tekst, zoals een paragraaf, een inleiding of een conclusie.

Er zijn veel verschillende schrijfformules die je kunt gebruiken. Zo kun je er altijd eentje kiezen die goed past bij jou en de tekst die je schrijft.

Hieronder vind je enkele goede en beproefde schrijfformules.

1 APP

De APP-formule is bedacht door Brian Dean van Backlinko. Hij is bijzonder geschikt voor het schrijven van een inleiding voor je artikel.
De formule bestaat uit drie onderdelen:

  • Agree
  • Promise
  • Preview


Bron: Backlinko

Je begint met Agree; een idee of concept waar de lezer het mee eens zal zijn. Hiermee laat je zien dat je het probleem van de lezer begrijpt.

Vervolgens kom je met een Promise. Een belofte dat de lezer dit probleem kan gaan oplossen.

En ten slotte kom je met een Preview. Hierbij vertel je precies waar je het in je artikel over gaat hebben.
Laten we eens kijken hoe zoiets er in de praktijk uit kan zien.

Agree
Waarschijnlijk ben je het met me eens dat muggen tot de meest irritante diertjes op deze planeet behoren. Ze verstoren je nachtrust met hun eeuwige gezoem en dan prikken ze je ook nog eens helemaal lek.

Promise 
Gelukkig is er nu een beproefde methode waardoor muggen geen schijn van kans meer hebben. In plaats van heel de nacht te liggen luisteren naar dat vervelende gezoem, slaap jij straks als een roos en heb je nooit meer last van muggenbulten.

Preview
In dit blogartikel laat ik je precies zien hoe deze methode werkt. Met een handig stappenplan en een duidelijke video leer je hoe je voorgoed van die vervelende muggen afkomt.

Met de APP-formule heb je een mooie kapstok in handen om een pakkende inleiding te schrijven die nieuwsgierig maakt om door te lezen.

En mocht je je afvragen of ik inderdaad over die geheime anti-muggen-methode beschik…dan moet ik je helaas teleurstellen. Maar mocht ik hem alsnog ontdekken, dan laat ik het je natuurlijk zo snel mogelijk weten :).

2 PAS

Een andere handige formule is PAS. Wederom een handige drietrapsraket die je kunt gebruiken als kapstok voor je artikel.

PAS staat voor:

  • Problem: wat is het probleem van je lezer
  • Agitate: agiteer je lezer en benadruk de pijn van het probleem
  • Solve: presenteer de oplossing van het probleem

Verkoop je een online boekhoudprogramma, dan zou PAS er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien.

Problem
Rommel jij nog aan met Excel om je boekhouding te doen? Slingeren er overal bonnetjes rond en ben je compleet het overzicht kwijt?

Agitate
Op die manier kost je boekhouding een hele hoop frustratie, tijd én geld. Want als de Belastingdienst langskomt en die puinhoop aantreft, kun je een hoge boete verwachten.

Solve
Met Boekhoudkoning 2.0 heb je een systeem in handen waardoor boekhouden pas echt een makkie wordt. Je bent in no time klaar en het systeem doet al het werk. Alles overzichtelijk, aangiftes zijn zo gepiept en je hoeft niet langer bang te zijn voor controles van de Belastingdienst.

Het idee is dat je Agitate best sterk aan kunt zetten. Laat de lezer maar voelen hoe ellendig het is om dit probleem te hebben en hoe vervelend de consequenties kunnen zijn.

Pijn benadrukken en uitlichten is een veelgebruikte copywritingtechniek om de aandacht van de lezer te pakken. Beheers je Agitate goed, dan hunkert de lezer naar de oplossing (Solve).

Sommige schrijvers hebben moeite met Agitate en vinden dat wat te manipulatief of negatief.

Doe jij dat ook liever niet? Dan kun je kiezen voor PES, een aanpassing van de formule. In plaats van Agitate gebruik je dan de E van Empathize. Hier laat je empathie zien voor het probleem van de klant. Je leeft met de klant mee en je verzacht de pijn een beetje. En daarna kom je met je oplossing.

3 AIDA

 

AIDA is een veelgebruikte formule voor goede, pakkende teksten.

Het is een echte klassieker in de wereld van marketing en reclame. In 1925 schreef E.K. Strong er voor het eerst over, waarbij hij opmerkte dat de formule zelf eind 19e eeuw al ontwikkeld zou zijn.
AIDA staat voor:

  • Attention: grijp de aandacht
  • Interest: wek interesse
  • Desire: creëer een behoefte
  • Action: zet aan tot actie

Verkoop je een training in online copywriting, dan zou AIDA er als volgt uit kunnen zien.

Attention
Hoe zou jouw business veranderen als je niet langer hoeft te ploeteren om nieuwe klanten binnen te halen? Als nieuwe aanvragen op de automatische piloot binnenkomen via je website?

Interest
Na jarenlang worstelen met mijn webteksten, vond ik eindelijk de methode om ijzersterke copy te schrijven. Klanten werven via mijn website was altijd een enorme klus, maar nu heb ik meer klanten dan ik aankan.

Desire
Dit krijg je bij mijn training online copywriting:

  • Het supersimpele systeem om verleidelijke webteksten te schrijven
  • Een blueprint copywriting met 10 pasklare schrijfformules
  • 100 invultemplates voor onweerstaanbare titels
  • 3 geheime copywriting-trucs waarmee je al je concurrenten verslaat

Action
Klik op de button hieronder om je direct in te schrijven. Doe je dat voor [datum xx-xx-20xx], dan krijg je 10% korting én een half uur gratis schrijfcoaching. Tot snel op de training!

AIDA is een beproefd model dat je kunt gebruiken voor commerciële teksten. De schrijfformule is actiegericht: een goede manier om veel nieuwe klanten binnen te halen.

Wow je lezer met steengoeie SEO-teksten

SEO-teksten kunnen je bedrijf maken of breken.

Richten ze zich op de verkeerde zoekwoorden en zijn ze ook nog eens matig geschreven? Dan mag je blij zijn als je überhaupt al eens een klant binnenhaalt. Staan daarentegen de juiste zoekwoorden in je SEO-teksten én zijn ze vlot, overtuigend en fris geschreven? Dan kun je aan de lopende band klanten binnenhalen met je website.

Schrijven gaat niet iedereen even gemakkelijk af.
Maar met wat oefening gaat het steeds beter en beter. En straks wow jij ook je lezers met steengoede SEO-teksten.

Met de drie hacks in dit artikel heb je alvast wat handige technieken in huis om sneller en beter te schrijven. Nu is het alleen nog een kwestie van doen. Veel succes!

Dit artikel werd geschreven door gastblogger Michiel Brand, die samen met Rutger Steenbergen ook de eerste Nederlandse SEO podcast verzorgt.

 

4 gedachtes op “3 slimme hacks voor betere SEO-copywriting”

  1. Hi Michiel,

    Mooi artikel… ik zie dat in in mijn content creatie vaak al deze methodieken hanteer…

    Ik probeer (lukt niet altijd) om mijn seo teksten kort te houden…. uiteindelijk wil ik dat op de seo pagina’s bezoekers landen en dan vooral nel doorklikken naar waar het echt om draait.

    Groetjes
    Marco

    1. Dag Marco,

      Dank voor je reactie! SEO-teksten hoeven niet altijd kort te zijn (langere teksten ranken vaak beter). Als je in Google op je hoofdzoekwoorden voor die pagina zoekt, kun je zien of Google de voorkeur geeft aan korte of lange content. Mooi voorbeeld van contentmarketing dat je geeft! Blogartikelen doen het vaak goed in Google en zo gaan ook je commerciële pagina’s weer beter scoren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten