snelle webshop

6 SEO tips voor je webshop

Elke dag starten er nieuwe webshops en de concurrentie is moordend. Je webshop staat dan wel online, maar je bent nog niet direct vindbaar. Lees daarom dit artikel helemaal en krijg zes superhandige SEO tips om je webshop of webwinkel hoger in Google te krijgen.

Hoe zorg je dat jouw webshop zo snel mogelijk goed vindbaar is in de zoekmachines?

Jouw webshop wordt succesvoller met goede SEO. In dit artikel delen we zes SEO superhandige tips voor je webshop die direct de vindbaarheid van jouw webshop vergroten.

Inhoud:

  1. Sitestructuur SEO-vriendelijke webshop
  2. Juiste Heading structuur
  3. Unieke content
  4. Long tail zoekwoorden
  5. Actieve paginatitel
  6. Supersnelle site

1. Sitestructuur SEO-vriendelijke webshop

Het is echt heel erg belangrijk dat de sitestructuur van je webshop SEO-vriendelijk is. Denk dus goed na en ontwerp vooraf hoe je de structuur vanaf jouw homepage op wilt bouwen. Wat worden jouw belangrijkste categorieën in je webshop op basis van de producten die jij aanbiedt?

Een webshop heeft namelijk over het algemeen weinig content, daar doe je verder niets aan of je moet dieper in je site meer informatie over het product brengen.

De truc van een seo-vriendelijke structuur is vanaf de homepage te linken naar de belangrijkste categorieën. Je producten zet je in de juiste categorie en vervolgens link je nooit naar een andere categorie.

linkstructuur webshop
Bron: e-tail.be

Dat geeft heel veel waarde aan je belangrijke categorieën. Je geeft daarmee aan dat jijzelf die rubrieken belangrijk vindt en daarmee Google dus ook. Met deze structuur krijg je een seo-vriendelijke webshop. En als jij de enige bent in je segment kun je daarmee veel voordeel behalen.

Siloing webwinkel

Hanteer het principe van siloing. Dat betekent dat alle relevante informatie bij elkaar staat in de juiste categorie. Je deelt dan je site eigenlijk op in allerlei minisites.

Producten webshop

De producten in je webshop moeten bij voorkeur alleen in de juiste categorie binnen jouw sitestructuur vallen. Link je de producten ook door naar een andere categorie? Dan verliest de eerste categorie voor een deel zijn waarde voor Google.

Jouw product wordt dan minder goed gevonden door potentiële klanten die juist op zoek zijn naar producten passend bij die categorie.

Daarnaast is het belangrijk voor jouw SEO dat je aan iedere pagina een goede URL koppelt. Een URL (Uniform Resource Locator) is het adres van een bestand op internet, bijvoorbeeld een webpagina. Aan elk product koppel je een unieke URL.

Een goede URL herken je aan het volgende:

  • De URL bevat het zoekwoord passend bij de getoonde pagina
  • De URL bevat alleen maar woorden die relevant en begrijpelijk zijn
  • De URL toont jouw sitestructuur (homepage> categorie> product)
  • De URL laat geen technische informatie zien

Een voorbeeld van een goede URL is dit webshop.nl/computers/apple/imac-21inch-256GB/.

Met een goede diepte van je homepage, een duidelijke sitestructuur en de juiste URL’s heb je de eerste stap gezet naar een vindbare webshop.

2. Zorg voor een goede Heading structuur

Een heading, een kopopmaakprofiel, gebruik je om de primaire content van je webshop te structureren. Voor een webshop kan primaire content dus een productgroep zijn, bijvoorbeeld ‘kinderschoenen’. Dit zoekwoord, dat correspondeert met de inhoud van de pagina, plaats je in de heading.

Voor de vindbaarheid van je webshop is het van belang dat je de headings de juiste HTML-code geeft. Een titel van een pagina geef je bijvoorbeeld een H1-tag (heading 1 tag). Koppen kun je vervolgens een H2-tag geven en zo verder.

Zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google vinden de teksten in headings zeer belangrijk. Wanneer zij je webshop indexeren nemen ze jouw HTML heading structuur mee.

unieke content

3. Zorg voor unieke content

Wanneer jij wilt dat je producten goed vindbaar zijn in de zoekmachines, is het belangrijk dat je unieke content over die producten in je webshop plaatst. SEO draait immers steeds meer om content. Doe dit voor categorie– en productpagina’s.

Je bent misschien snel geneigd om de productinformatie van de leverancier 1 op 1 over te nemen, maar daarin schuilt een gevaar en je mist een grote kans…

Want jouw concurrenten gebruiken diezelfde informatie. En daarmee is de waarde van die content niet meer zo groot. Herschrijf dus liever de productomschrijving. En gebruik daarbij wel de juiste zoekwoorden. Het is wel even werk, -we weten het-, maar het loont de moeite. Begin bij het schrijven van een unieke titel (<title-tag>) van het product. Dat heeft het meeste effect en de titels verschijnen natuurlijk ook in de zoekresultaten van Google.

Kijk ook naar de omschrijvingen van de afbeeldingen. Met de juiste naam (product.jpg), de title-tag en alt-tag met zoekwoorden van dat product erin, laat je aan Google zien waar de pagina over gaat.

Je doet er dan ook goed aan een zoekwoordenonderzoek te doen om te kijken waar jouw (potentiële) klanten precies naar op zoek zijn.

Zorg daarnaast ook dat je die unieke content niet te diep in de sitestructuur plaatst. Google ziet dan namelijk je content als niet belangrijk. Wanneer je wilt dat bepaalde content als belangrijk wordt gezien, moet je ervoor zorgen dat die content goed bereikbaar is.

Je doet dit door het aantal muisklikken te beperken die er nodig zijn om vanaf de homepage bij de content te komen. Dus als je bepaalde content waarde mee wilt geven, doe je er goed aan deze vanaf de homepage te linken, bijvoorbeeld een blog over een bepaald product.

4. Focus op long tail zoekwoorden

Sommige (potentiële) klanten gebruiken langere en meer gedetailleerde zoekopdrachten om jouw producten online te vinden. Wanneer je al een zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, ben je deze long tail zoekwoorden misschien al tegengekomen. Long tail zoekwoorden, zijn zoekwoorden in groepjes van drie of meer woorden die een lager zoekvolume hebben.

Jouw concurrenten richten zich waarschijnlijk hoofdzakelijk op de zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Het is daarom erg interessant om je te focussen op deze long tail zoekwoorden.

Wanneer een koper zo specifiek zoekt, is de kans namelijk ook nog eens veel groter dat hij een hogere koopintentie heeft. Het gebruik van long tail zoekwoorden verhoogt dus de kans op conversie.

Ook levert het gebruik van deze zoekwoorden meer verkeer op naar jouw webshop. Google geeft wanneer een zoekopdracht wordt ingetypt een voorbeeld van een long tail zoekopdracht. Grote kans dat iemand zo’n voorbeeld aanklikt en bij jouw webshop terecht komt.

Met het gebruik van long tail zoekwoorden is jouw concurrentie lager, de koopintentie van je (potentiële) klanten hoger en genereer je meer verkeer naar je webshop.

Een manier om long tail zoekverkeer te krijgen is ook het plaatsen van reviews bij de verschillende producten. De pagina wordt daardoor langzamerhand langer en kopers gebruiken allerlei termen/zoekwoorden om het product te benoemen.

5. Gebruik activerende termen in je paginatitel

Laat activerende termen zoals “Bestellen” en “Online kopen” terugkomen in de paginatitels. De page title wordt namelijk meestal door de zoekmachines overgenomen bij het vormen van de lijst met zoekresultaten.

De paginatitel is voor zoekmachines als Google een aanwijzing waar de pagina over gaat. Ook hier is het van belang dat je een unieke titel geeft aan elke pagina. Verwerk het zoekwoord waarmee je gevonden wilt worden in de page title. Daarbij is het belangrijk dat je goed let op het maximaal aantal tekens.

Wanneer je de paginatitels van jouw webshop optimaliseert voor SEO, worden jouw producten dus beter gevonden en zal je CTR stijgen.

snelle webshop

6. Zorg voor een supersnelle webshop

Misschien beginnen we hier wel met het belangrijkste op het gebied van SEO voor jouw webshop: de techniek.

Techniek is de basis van je vindbaarheid. Zorg dan ook dat jouw webshop naar behoren werkt, dat draagt namelijk bij aan een optimale gebruikerservaring. De zoekmachines belonen dat.

Een van de belangrijkste technische aspecten is de laadtijd van jouw webshop. Er zijn diverse tools om je laadtijd te meten. Een snelle laadtijd kun je o.a. bereiken door:

  • Een minimale hoeveelheid Plug-ins te gebruiken
  • Caching te gebruiken
  • Je afbeeldingen te comprimeren
  • Je laadsnelheid te testen bij een andere provider
  • Javascript en CSS te combineren
  • Video’s via externe videodiensten in te laden

Een goede laadsnelheid beïnvloedt je positie in de zoekmachines en je conversie positief. Je wordt dus rijkelijk beloond voor die supersnelle webshop.

7 (BONUSTIP) Werk aan je linkprofiel

Nog steeds is linkbuilding nodig zodat de zoekmachines je kunnen rangschikken tussen al die andere webshops die hetzelfde verkopen als jij.

Een waardevolle backlink kan je positie in Google versterken. Wees ook actief op social media en ga bv eens gastbloggen (net zoals Jarik in dit blog doet op onze site).

Snel naar de top

Er zijn dus genoeg mogelijkheden en kansen om jouw webshop snel hoger te laten ranken in de zoekmachines. Met deze 6 SEO-tips voor jouw webshop hopen wij dat jij je concurrentie een stapje voor bent en je met een hoge positie in de zoekmachines snel goed vindbaar bent voor jouw (toekomstige) klanten.

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting van SmartRanking, Zoekmachine optimalisatie bureau uit Groningen.

11 gedachten over “6 SEO tips voor je webshop”

  1. “Wees ook actief op social media” heeft dit eigenlijk dezelfde invloed als een goede link? Ik zie dat SEO spyglass wel social signals indexeert, maar zijn die niet te “goedkoop”?

    1. Hi Roderick,

      Het gaat ook vooral om de sociale interactie -daar is social media tenslotte voor bedoeld- en het eventuele goede verkeer/traffic dat het oplevert naar je site.

  2. Top! Handige tips die we bij onze website Onestat ook deels al doorgevoerd hebben en anderzijds nog op de to do hebben staan. Nuttige info. Blijven deze tips ook geupdate worden?

  3. Vooral unieke content wordt met de nieuwe december update steeds belangrijker. ben benieuwd wat deze update zal betekenen voor websites die slecht geschreven content hebben

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − 17 =