De afbeeldingen linkbuilding strategie is een makkelijke en handige manier om aan linken te komen. Dit komt omdat je alles in je voordeel hebt. Het vinden van websites is relatief eenvoudig en degene die jouw afbeelding heeft gebruikt, is verplicht om mee te werken.
Wat ga je leren?
- Wat is de afbeeldingen linkbuilding strategie?
- Bij wat voor bedrijven werkt deze strategie?
- Welk soort afbeeldingen worden veel ‘hergebruikt’ en welke niet?
- Hoe voer je de strategie uit?
- Handleiding afbeeldingen linkbuilding
- Welke websites zijn het waard om een link van te krijgen?
- Bonus tip: Google Alerts instellen
Wat is de afbeeldingen linkbuilding strategie?
De afbeeldingen linkbuilding strategie bestaat uit 3 simpele stappen. Voordat we beginnen, is het belangrijk om te weten dat het noodzakelijk is om een eigen afbeelding te hebben. Heb je dat niet, dan werkt de strategie ook niet.
Kort gezegd houdt de strategie in dat jouw afbeelding op andere websites wordt geplaatst, waar je geen toestemming voor hebt verleend. Vervolgens ga jij op zoek naar mensen die jouw afbeelding onrechtmatig gebruiken. Je mailt ze en vraagt ze vriendelijk een link naar jouw website, de bron, te maken.
Bij wat voor bedrijven werkt deze strategie?
Deze strategie werkt goed voor bedrijven die onderzoeken publiceren of data visualiseren. Daarnaast kan je denken aan bedrijven die werken met actualiteiten en bedrijven die posts maken die viral gaan.
Maar ook voor bedrijven die unieke foto’s maken van beroemdheden, gebouwen of natuur, werkt deze strategie heel goed.
Us Magazine
Hierbij kun je denken aan een website als de Us Magazine. Dat is een website die zich specifiek focust op nieuwtjes over beroemdheden.
Dat soort websites hebben vaak exclusieve foto’s van beroemdheden en die worden overal hergebruikt.
Er is anno 2018 tevens een trend dat advocatenbureau’s zich hierop richten. Zij kopen of verkrijgen de rechten van bijvoorbeeld paparazzi-fotografen en benaderen website soms ook. Niet om een link te krijgen, maar dat de website-eigenaar een dure licentie aanschaft (en ze desnoods voor de rechter sleept; daar zijn het tenslotte advocaten voor).
Wanneer werkt Afbeeldingen Linkbuilding?
Deze strategie werkt alleen als je een eigen afbeelding hebt, of over de rechten daarvan beschikt. Dezelfde afbeelding wordt vervolgens elders gebruikt zonder daar toestemming voor te hebben. Of bij een afbeelding wordt niet verwezen naar de rechtmatige eigenaar.
Wat wordt veel hergebruikt?
Stel dat jij een afbeelding hebt gemaakt over een bepaald onderzoek; bijvoorbeeld dat je een statistiek hebt gevisualiseerd.
De kans is dan groot dat iemand die een artikel over dat onderzoek wil schrijven op zoek gaat naar een geschikte afbeelding, jouw afbeelding tegenkomt en gebruikt, maar geen verwijzing geeft.
Misschien ken je de afbeelding van meest gezochte automerken per land wel.
Als we op Google zoeken waar deze afbeelding is gebruikt krijgen we maar liefst 25.270.000.000 resultaten. Dat betekent dat die afbeelding in een zeer grote hoeveelheid is overgenomen op andere websites dan de oorspronkelijke website.
Wat voor afbeeldingen worden vaak hergebruikt?
Zoals je hierboven zag worden afbeeldingen die viral gaan, vaak ‘hergebruikt’. Als iets viral gaat, dan gaat het heel de wereld over, iedereen praat erover.
Daarnaast worden met name kaarten, grafieken, statistieken en alle andere vormen van gevisualiseerde data veel gekopieerd.
Hieronder zie je nog een aantal voorbeelden van afbeeldingen die over het algemeen veel gekopieerd worden:
- Afbeeldingen van bekende personen of voorwerpen
- Afbeeldingen die een probleem en of oplossing weergeven
- Afbeeldingen die een functie afbeelden
- Afbeeldingen die een bepaalde sfeer laten zien
- Afbeeldingen die “het gezicht” van een bedrijf weergeven
- Afbeeldingen die iets abstracts afbeelden
- Productafbeeldingen
- Logo’s
Welke afbeeldingen zijn minder populair?
Daarnaast worden bepaalde soort afbeeldingen juist helemaal niet vaak over genomen. Hierbij kan je denken aan afbeeldingen met een lage kwaliteit; slechte afbeeldingen dus.
Afbeeldingen die:
- Een lage kwaliteit hebben
- Een verkeerde invalshoek hebben
- ‘Te ver’ gaan
- Onduidelijk zijn
Hoe voer je de Afbeeldingen Linkbuilding Strategie uit?
Wanneer je denkt dat er afbeeldingen van jouw website of webshop onrechtmatig worden gebruikt kan je die handig omzetten in backlinks door 2 simpele stappen te doorlopen:
- Vind de websites die jouw afbeeldingen gebruiken
- E-mail deze met het verzoek een link op te nemen
Zo eenvoudig is het.
Het allermooiste van deze strategie is dat websites wettelijk verplicht zijn een link naar jouw website te plaatsen als bronvermelding.
Hieronder staat de exacte uitleg over hoe je deze strategie stap-voor-stap uitvoert.
Handleiding afbeeldingen linkbuilding?
Over linkbuilding is op dit blog al veel vaker geschreven. Om jouw eigen afbeeldingen te vinden, maken we gebruik van het proces reverse image search. Hieronder staat exact beschreven wat dat is en hoe je dit gebruikt.
Wat is reverse image search?
Reverse image search of “het omgekeerd zoeken naar afbeeldingen” houd in dat je met behulp van een bestaande afbeelding zoekt naar websites waar diezelfde afbeelding ook gebruikt is.
Ook kan je met reverse image search zoeken naar afbeeldingen die gerelateerd zijn aan een bepaalde afbeelding.
Hoe werkt het precies?
Je kan omgekeerd naar afbeeldingen zoeken met behulp van Google of andere websites zoals TinyEYE.
De reverse image search van Google is vooral goed in het opsporen van jouw foto, wanneer deze niet is aangepast door de gebruiker.
Op de onderstaande afbeelding zie je kort hoe je dat doet met behulp van Google. De eerste stap is het gaan naar Google Afbeeldingen.
Vervolgens klik je op het fototoestel icoontje en kun je een afbeelding selecteren.
Als je op het fototoestel icoontje hebt geklikt, kies of je je afbeelding vanaf je computer wilt uploaden, of vanaf een pagina op het internet.
Als je een afbeelding hebt geüpload, krijg je automatisch de resultaten te zien. Op de onderstaande afbeelding hebben we het voorbeeld van de meest gegoogelde automerken ter wereld gebruikt.
Zo ziet het er uit als je gebruikt maakt van Google reverse image search.
Gerelateerde afbeeldingen vinden
Je kunt met Google ook op gerelateerde afbeeldingen zoeken. Door op gerelateerde afbeeldingen te zoeken kun je afbeeldingen vinden waarvan Google denkt dat ze visueel vergelijkbaar zijn of bij elkaar horen.
Dit is handig wanneer je wil kijken of iemand jouw afbeelding heeft nagemaakt.
Meer afbeeldingen vinden op Google
1 praktische tip is het volgende: Google zoekt in de eerste instantie voornamelijk op afbeeldingen die vrijwel even groot zijn als die van jou.
Maar het komt veel voor dat websites de afbeelding kleiner maken in formaat, zodat deze beter op hun website of in hun artikel past.
Ook deze afbeeldingen spoor je eenvoudig op door op de knop “all sizes” te klikken. Google gaat dan alle afbeeldingen vinden die een ander formaat hebben.
Aangepaste afbeeldingen vinden
Google kan niet altijd alle afbeeldingen van jou vinden.
Met name afbeelding die er anders uitzien is moeilijk. Bijvoorbeeld omdat iemand de afbeelding een andere naam heeft gegeven, de resolutie heeft verlaagd of er complete stukken uit heeft geknipt.
Gelukkig is er een website die ook de aangepaste versies van jouw afbeelding makkelijk opspoort: TinyEYE.
TinyEYE
Het zoeken van afbeeldingen via TinyEYE werkt precies hetzelfde.
Je klikt op de upload knop om je afbeelding te uploaden of je vult een URL in van de pagina waar de afbeelding op staat.
Vervolgens krijg je net als bij Google een lijst met resultaten. Zoals je hieronder ook ziet, heeft TinyEYE dezelfde afbeeldingen met een ander formaat gevonden.
Gegevens verwerken en gebruiken
Als je jouw afbeelding hebt gezocht via Google of TinyEYE, ga je een lijst maken van de gevonden resultaten.
Je moet immers contact gaan zoeken met al die websites en ze verzoeken een link naar jouw website op te nemen.
De meest efficiënte manier om dit te doen is door een Excel of Google spreadsheet te maken en per website de volgende informatie te noteren:
- Naam van de website
- Naam auteur van het artikel of een andere relevante naam die je gaat mailen
- URL waarop de foto staat
- E-mailadres
Daarnaast hou je per website bij of:
- Is de mail verstuurd?
- Op welke datum zijn ze gemaild?
- Is de eerste follow-up verstuurd?
- Op welke datum?
- Is de tweede follow-up verstuurd?
- Op welke datum?
- Is er een reactie?
- Is de link geplaatst of de afbeelding verwijderd?
Daarna kun je iedereen op de lijst mailen. Door het gebruik van een lijst kun je makkelijk overzicht houden van wie je al gemaild hebt en wie nog niet.
De e-mail
Hieronder zie je een voorbeeld van een e-mail die ik heb opgesteld. Je kan deze mail als basis gebruiken voor jouw eigen mail.
De dikgedrukte vlakken moet uiteraard vervangen voor echte data. Ook moet je de URL van je eigen website noteren waarop de originele afbeelding staat.
Om het je makkelijk te maken heb ik hier de e-mail voor je uitgeschreven.
Onderwerp: Afbeelding op jouw website
Beste [NAAM] ,
Ik heb gezien dat je een van mijn afbeeldingen gebruikt op jouw website, op de pagina [URL van de pagina] om precies te zijn. Ik heb het dan over de afbeelding met de man achter een computer (origineel kan je vinden op deze url [URL eigen website])
Bedankt daarvoor! Het is heel leuk om te zien dat iemand mijn afbeelding blijkbaar waardevol genoeg vindt om deze te gebruiken 🙂
Ik heb heel erg mijn best gedaan om die afbeelding te maken en stel het enorm op prijs als je naar mijn website wilt linken als bronvermelding.
Ik hoor het graag wanneer de link is toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
[JOUW NAAM]
Op deze manier stel je iemand hier vriendelijk van op de hoogte en is de kans dat je een backlink krijgt erg groot.
Zeker omdat veel webmasters niet eens weten dat de afbeelding “geleend” is.
Follow-up
Als de eigenaar van de website niet reageert, stuur dan om de 7 dagen een follow-up. Naarmate je meer follow-ups stuurt kan ook de toonzetting veranderen naar iets minder vriendelijk en iets dwingender.
Vergeet niet dat je immers in je recht staat.
Hou follow-ups wel kort en krachtig en ga ervan uit dat de meeste mensen je e-mail simpelweg hebben gemist en dat het geen kwaadwillendheid is.
Voor een follow-up ga je altijd terug naar de originele e-mail die je hebt verzonden waaraan je een stukje toevoegt.
Voorbeeld follow-up:
Onderwerp: Afbeelding op jouw website
Hoi [NAAM],
Ik heb je vorige week gemaild over het gebruik van een afbeelding op de pagina [URL van de pagina], maar dat mailtje is er misschien tussendoor geglipt.
Zou je mij van een reactie kunnen voorzien?
Alvast bedankt!
No follow of do follow?
Het kan voorkomen dat je wel een link scoort, maar dat het een no-follow link is.
Dat is balen, want een no follow link helpt je niet echt. Als dit gebeurt, stuur dan nog een e-mail naar de betreffende website of ze van de link een do follow backlink willen maken.
Lukt dit wel, dan is dat geweldig. Doen ze dit niet, dan is het pech.
Welke websites zijn het waard om een link van te krijgen?
Als je veel tijd in deze strategie steekt is het belangrijk om goed te prioriteren welke websites meer tijd waard zijn dan andere.
Neil Patel heeft in zijn stuk over reverse image search mooi benoemd bij wat voor websites het de moeite waard is om een link te krijgen, en bij welke niet.
Samengevat:
Niet elke link geeft je een boost in de Google resultaten en niet alle websites zijn gelijk. Het liefst wil je een link van een website met een hoge autoriteit.
Een DA van 50 of meer is geweldig en deze websites zijn doorgaans actiever en daardoor sneller geneigd je link te plaatsen.
Bonus tip: Google Alerts instellen
Door het instellen van een Google Alert kan je goed zien of iemand de naam van jouw afbeelding of de auteur van jouw afbeelding noemt. Je krijgt dan namelijk een melding wanneer iemand de naam van jouw afbeelding, of auteur van jouw afbeelding noemt.
Hoe stel je Google Alerts in?
Het instellen van Google Alerts is eigenlijk heel simpel. Het enige wat je er voor nodig hebt is je Google account. Je gaat naar de Google Alerts Website en dan krijg je het volgende scherm te zien.
Vervolgens kun je je zoekterm invullen en instellen wanneer en hoe vaak je een melding wilt ontvangen als jouw zoekterm wordt genoemd. Op de onderstaande afbeelding kun je dat zien.
Heb je verder nog vragen, opmerkingen of suggesties? Dan kun je een reactie achterlaten in de comments. Wij proberen dan zo snel mogelijk antwoord te geven op je vraag.
Dit artikel is oorspronkelijk van Bart van der Meer van Klikproces. Vanaf 2018 tot heden geüpdate met actuele inzichten door René Greve, al SEO-specialist voordat Google werd opgericht ;-). De laatste update is van woensdag 10 april 2024.