backlinkprofiel

Hoe herken je een goed backlinkprofiel?

Deze gastblog is geschreven door Joep Franssen, oprichter van WebNexus: een webdesignbureau uit Groningen.

Veel ondernemers die zich bezighouden met online marketing, kennen de term ‘backlinkprofiel’ wel. Zodra een website een linkje plaatst naar een externe website, dan wordt dit linkje een backlink genoemd.

Bij het beschrijven van een backlinkprofiel van een website, kijk je naar welke externe websites naar de desbetreffende website verwijzen. In de online marketing wereld is het een technische term die gebruikt wordt om de internetreputatie van een website uit te drukken.

Inhoud:

Waarom is een backlinkprofiel belangrijk?

Waarom is het hebben van een goed backlinkprofiel zo belangrijk? Dat zit zo. Google analyseert van iedere website het backlinkprofiel. De websites die een sterk backlinkprofiel hebben en waar dus veel andere websites naartoe linken, zijn over het algemeen beter vindbaar op de relevante zoektermen binnen hun niche. Hoe hoog je scoort in Google hangt grotendeels af van de kwaliteit van je backlinkprofiel en de kwaliteit van de teksten op je website.

Welk type backlinks zijn er?

Er bestaan allerlei soorten backlinks. Grofweg wordt er op verschillende niveaus gekeken naar een backlink. Daarbij zit het belangrijkste onderscheid in dofollow ten opzichte van nofollow backlinks.

Dofollow vs Nofollow?

In de HTML code van een website kan een website beheerder uitgaande linkjes de zogenoemde ‘nofollow’ tag meegeven. Daarmee geeft deze expliciet aan Google aan dat ze geen waarde moet hechten aan deze uitgaande link. Een website beheerder doet dit vaak bij irrelevante externe linkverwijzingen zoals bijvoorbeeld in de reactiesectie van een blogpost.

Bezoekers kunnen hier vaak hun mening over een artikel achterlaten en ook een linkje opnemen naar hun eigen bedrijfswebsite. Deze linkjes hebben vaak weinig relevantie met het artikel en daarom kan een website beheerder ervoor kiezen om dergelijke linkjes nofollow te maken.

Als er niet expliciet door de website beheerder voor gekozen wordt om de tag: rel=”nofollow” aan een uitgaande link toe te voegen, dan spreken we over een dofollow backlink. Dofollow backlinks komen vaak voor wanneer iemand in een artikel verwijst naar een andere relevante bron. In dat geval moet Google aan deze bron wel waarde hechten en geeft de website een beetje ‘link juice’ door aan deze website.

Rand Fishkin van moz.com heeft vorig jaar ook een interessante Whiteboard Friday opgenomen over het belang van nofollow-linkjes, en hoe je deze in je SEO-strategie kunt inzetten.

Wat is linkjuice?

Zodra er dus sprake is van een backlink die dofollow is, wordt er gesproken over link juice. Je kunt het doorgeven van link juice het beste zien als het doorgeven van waarde naar een externe website. Daarbij zou je zeggen dat een website waar dus veel andere websites naartoe linken erg veel link juice krijgt en dus erg waardevol moet zijn.

Het is echter iets complexer, omdat het niet alleen over kwantiteit maar vooral om de kwaliteit gaat. De hoeveelheid link juice die een website krijgt van een backlink, hangt hoofdzakelijk af van de volgende zaken:

De reputatie van de website die het linkje plaatst

Een website geeft dus met een backlink waarde door aan een andere website. Daarmee krijgt Google een soort signaal van: ‘Wij van website X beschouwen deze website Y zodanig interessant dat we er naartoe linken’. Vervolgens is het aan Google om te bepalen wat ze met deze aanbeveling doet. Daarbij kan je je hoogstwaarschijnlijk voorstellen dat Google een dergelijke aanbeveling serieuzer neemt als deze afkomstig is van een groot en gevestigd platform zoals nieuwswebsites of websites van bijvoorbeeld overheidsinstanties.

Dergelijke platformen hebben namelijk in de loop der jaren veel autoriteit opgebouwd en enorm veel backlinks gegenereerd. De waarde van een backlink is dus afhankelijk van de reputatie van de zender. Kortom, hoe beter de reputatie van de website van de zender hoe meer link juice een backlink voor de ontvangende partij oplevert.

Het aantal andere linkjes dat op de pagina staat vanwaar er gelinkt wordt

Een pagina op een website heeft een bepaalde reputatie die afhangt van onder meer de algehele reputatie van een domeinnaam en het aantal backlinks dat rechtstreeks naar deze pagina verwijzen. Deze reputatie kan de desbetreffende pagina vervolgens weer doorgeven naar alle pagina’s waarnaartoe gelinkt wordt. Je moet dit als volgt voor je zien: een pagina op een website heeft een autoriteit van 100 punten. Deze 100 punten worden vervolgens weer doorgegeven aan alle pagina’s waarnaartoe gelinkt wordt op deze pagina.

Kortom, stel er staan 10 uitgaande linkjes op deze pagina, dan ontvangt iedere backlink 10 autoriteitspunten. Als er 20 externe linkjes zijn, dan is dit slechts 100/20 = 5 autoriteitspunten. Kortom, hoe meer uitgaande linkjes er op een pagina staan, hoe minder link juice een backlink voor de ontvangende partij oplevert.

De bovenstaande aspecten zijn verreweg het belangrijkst om de basisprincipes van link juice te begrijpen. Wil je hier meer over lezen, dan raad ik je dit artikel over Link Juice van Woorank aan. Het filmpje van Woorank hieronder even bekijken, kan natuurlijk ook:

Hoe zorg je voor een goed backlinkprofiel?

We spreken over een goed backlinkprofiel wanneer er sprake is van een sterk aantal kwalitatief goede en gevarieerde backlinks. Het is belangrijk dat een backlinkprofiel een natuurlijke vorm krijgt en dat gaat gepaard met variatie. Kortom, een website dient zowel backlinks te hebben die nofollow als dofollow zijn.

Google herkent onnatuurlijke backlinkprofiel en deze worden afgestraft. Om die reden kun je dus niet zeggen dat een nofollow backlink volstrekt nutteloos is. Naast nofollow en dofollow kun je ook nog onderscheid maken tussen:

Het uitgangspunt moet zijn dat backlinks natuurlijk verkregen worden en van gevarieerde maar relevante (binnen jouw niche) platformen afkomstig zijn.

Met welke tools meet je je backlinkprofiel?

Er zijn diverse tools die jou kunnen helpen de kracht van jouw backlinkprofiel te meten. De tools die ik aanraad zijn:

De teksten waarmee naar je website worden gelinkt, zijn van groot belang. Deze zogeheten anchorteksten bepalen of de zoekmachine veel of weinig waarde hecht aan een bepaalde site of pagina. Stel dat een webpagina gaat over antieke meubelen en je hebt geen links met de linkteksten:

  • antieke meubelen
  • antieke meubels
  • oude meubels
  • meubilair, e.d.

dan zal Google daar minder waarde aan hechten dan een webpagina van een concurrent die dat wel heeft.

Lees direct andere artikelen hierover

1 gedachte op “Hoe herken je een goed backlinkprofiel?”

  1. Super interessant! Ik ben wel benieuwd wat jou ervaring is met uitgaande links met hoge autoriteit. Ik lees veel dat dit juist wel een goede invloed kan hebben.

    Ik ben benieuwd wat beter werkt:

    1. Site a linkt alleen naar site b of
    2. Site a linkt naar site b en naar een andere relevante site met hoge autoriteit.

    Lijkt mij persoonlijk op zich wel logisch dat Google dit als iets positiefs ziet. Google weet al dat de site met hoge autoriteit nuttig is. Dus voor de bezoeker kan het een positieve bijdrage zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *