De KEI, Keyword Effectiveness Index, is een rekenmanier om de beste zoekwoorden te vinden. Het gaat er namelijk bij zoekwoorden (keywords) om dat:
1. er vaak op wordt gezocht
2. er weinig webpagina’s over zijn
3. er geen grote concurrenten zijn voor dat keyword,
om te kunnen scoren in Google.
Vooral gevorderde SEO-ers en internet marketeers gebruiken de KEI vaak. Maar zelf kun je dat ook. Je moet alleen weten waar je de cijfers vandaag haalt en wat je precies moet uitrekenen.
Het principe van de Keyword Effectiveness Index is:
Het aantal zoekopdrachten (uit Adwords Keyword Tool) gedeeld door het aantal resultaten (Hits in Google).
Het aantal zoekopdrachten haal je uit de Keyword Adwords Tool van Google. Het aantal resultaten staat gewoon bij elke zoekopdracht die je geeft in Google. Om het te verduidelijken staat hieronder een presentatie, waarin je op je gemak kunt lezen hoe het werkt.
Als je even rustig achterover wilt leunen om op een iets andere manier te lezen hoe je zelf de KEI moet berekenen, bekijk dan dit filmpje:
“Het aantal zoekopdrachten haal je uit de Keyword Adwords Tool van Google”
Daar klopt dus nooit wat van, die getallen neem ik nooit serieus. Zitten ook alle zoekopdrachten tussen van thuis SEO’ers etc. Wil je het echt zeker weten dan kun je een weekje een Adwords-campagne draaien om te zien bij welke zoekwoorden – en hoe vaak – je advertentie wordt vertoond.
ps,
Leuke presentatie, ik moet me ook maar eens in Slideshare verdiepen 🙂
@SEO Zwolle, de behandelde methode is dus voor hobby-SEO-ers… en niet de professionals zoals jij…
Maar inderdaad een goede tip om echt Adwords te laten draaien en te kijken wat succesvol is.
René je bent KEI goed:-) Bedankt voor de info!
@Plien, dankje. Zegt het voort….
Wow ! I like that music…
Nog een kleine aanvulling op de discussie tussen Rutger en Rene:
Een weekje AdWords draaien is echt super slim, omdat je dan niet alleen het werklijke zoekvolume weet, maar ook of het woord wat opbrengt qua conversies! Want je zal vaak zien dat woorden met hoge zoekvolume, maar weinig concurrentie niet de meest interessante woorden zijn omdat dit te algemene woorden zijn waar weinig resultaat uit zal komen!!
Stel… je doet een jaar lang je best om met een bepaald zoekwoord op #1 te komen, blijkt dat er wel veel mensen op zoeken en klikken, maar dat er 0 conversies uit komen… weg jaar lang hard werken.
@Renske, ik ook!
Ik ben met een webshop bezig en deze info is erg nuttig.
ik had enkele vraagjes ivm het gebruik van intitle / allintitle:
– maakt het uit of je na intitle: een spatie zet voor het keyword?
bvb intitle:keyword of intitle: keyword
– als je keyword uit meerdere woorden bestaat moet je blijkbaar allintitle gebruiken; ik las ergens dat de opdracht
intitle: rode schoenen
resultaten geeft waarbij rode in de titel staat en schoenen elders op de pagina
klopt dit volgens jullie?
– voor titels met de exacte combinatie ‘rode schoenen’ zou je dus eigenlijk moeten zoeken op:
allintitle: “rode schoenen”
in veel gevallen blijkt dit te kloppen, maar soms ook weer niet
zo bvb tik ik in google.be het volgende in:
allintitle: “world war 1”
dit geeft 3.420.000 resultaten
maar bij
allintitle: world war 1
krijg ik slechts 893.000 resultaten, terwijl je net zou verwachten dat die laatste opdracht meer resultaten zou geven
aangezien hier een zeer groot verschil op is, lijkt het me wel belangrijk te weten waardoor dit komt, want anders wordt het gebruik van allintitle wel erg onnauwkeurig…
iemand een idee?
olivier
nog een kleine toevoeging bij mijn laatste mail:
blijkbaar speelt het gebruik van de dubbele haakjes hier ergens een rol
intitle: commemoration (in google.us)
693.000 resultaten
intitle: “commemoration”
34.300 resultaten
allintitle: “commemoration”
434.000 resultaten
maar veel logica zie ik hier niet in…
Inderdaad interessant, al ben ik het ook met Rutger eens dat de zoekhulp in Adwords niet meer dan een indicatie geeft. Een weekje adwords draaien lijkt mij ook erg zinvol!