3 Manieren om de bezoekduur van een webpagina te verhogen

bezoekduur website

Als een bezoeker via de zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google dat is, op een pagina van jouw website komt en daar lang blijft, heeft dat vele voordelen.

Twee voordelen van een lange ’time on page’ zijn:

  • Omdat de gemiddelde ’time on site’ hoger wordt, zal Google je artikel meer waarderen. En hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers uiteraard.
  • Omdat de bezoeker langer op je site is en dus ook je site meer waardeert, zal de conversie hoger zijn.

Het is dus belangrijk om er op te mikken dat de bezoekers lang op je site blijven. In dit artikel geef ik 3 simpele manieren delen om de gemiddelde bezoekduur te verhogen.

Manier 1: Zorg voor een interessante titel

Vaak heeft de titel van een pagina de grootste invloed op zoekmachine ranking en conversie van die pagina.

Als je een titel hebt die de aandacht trekt, dan is de kans vele malen groter dat mensen echt je pagina beginnen te lezen. Als dat gebeurt dan wordt de tijd dat de bezoeker op je pagina verblijft veel langer.

Mensen “snacken” de hele dag. Ze beginnen al helemaal met  “snacken” als ze het internet op gaan. Ze tikken bijvoorbeeld “internet marketing tips” in in Google, openen 4 pagina’s en sluiten er 3 of 4 af na maar een paar seconden te hebben gelezen.

In deze paar seconde is het jouw taak om je bezoekers zo te interesseren dat ze je artikel blijven lezen. Zaak is dus om zo conversiegericht mogelijk te schrijven.

Verzin dus een titel die de aandacht trek, zet er een droom of angst in, plaats er een nummer in of vertel iets controversieel.

Kijk wat voor titels andere websites in jouw markt hebben en verzin er één die unieker of beter is.

Manier 2: Zorg voor interessante kopjes

Net als de titel zijn de kopjes ook belangrijk.

Hier geldt hetzelfde als bij de titel. Als het interessant is, gaan mensen de tekst onder het kopje lezen. Zorg er dus voor dat de kopjes genoeg interesse wekken om de tekst eronder te lezen.

Als je zoals in dit artikel 3 tips/manieren geeft om je Google rankings te verbeteren, kun je in ieder kopje een volgende tip zetten. Op deze manier weet men wat de tip is die gegeven wordt. Als men de tip die gegeven wordt interessant vindt dan wordt het stukje tekst daaronder gelezen.

Het werkt ook vaak goed om af en toe een regel dik gedrukt te maken. Als je dit doet dan leest men de tekst die daarop volgt sneller, net zoals de titels en kopjes dus.

Manier 3: Zorg voor interessante content

Zorg voor informatie dat unieker, vernieuwender of beter is dan dat van je concurrenten. Als je dit doet dan wordt je tekst gegarandeerd gelezen.

Als jij interesse hebt in SEO advies en je komt op een pagina die je betere en meer praktische informatie geeft dan alle andere sites die je bent tegengekomen op dat gebied, wordt de kans wel een stuk groter dat je de tekst gaat lezen of niet?

Probeer dus om betere content te leveren dan je concurrenten.

Veel mensen staren zich dood op de makkelijke en “sneaky seo trucjes” en vergeten dan dat de beste internet marketing truc is echt een waardevolle website te hebben.

Als je echt interessante waardevolle content op je site hebt staan, verbetert je seo, je conversie, worden er automatisch meer links gebouwd, worden je artikels meer geliked, krijg je meer partners en nog vele andere voordelen.

Kortom, over het algemeen geldt dat des te meer waarde je bied des te meer geld je ervoor terug krijgt.

Focus je niet alleen op de waarde van je artikel want de tips en trucjes zijn ook belangrijk maar waardevolle content zal zeker bijdragen aan de gemiddelde time on site (de bezoekduur dus) en dus ook de zoekmachine rankings.

Frank Sanders
auteur Frank Sanders

Dit artikel is geschreven door gastblogger Frank Sanders.

9 gedachten over “3 Manieren om de bezoekduur van een webpagina te verhogen”

  1. Hoewel de tijd die iemand op je site doorbrengt natuurlijk een prima indicatie voor je zelf is voor de interesse die je met die pagina gewekt hebt, is het voor Google geen, en ik herhaal, GEEN factor die direct van invloed is op de ranking van je website.
    John Mueller heeft nu al tientallen malen aangegeven dat de Dwell time (want zo heet dat) geen directe invloed heeft, al was het alleen maar omdat Google niet weet of jij 1 of 30 seconden nodig hebt om de informatie in je op te nemen. En ik snap dus absoluut niet dat dit nog steeds als een feit opduikt.

  2. Direct of indirect, dwell time of time on site.

    Hoe je het ook noemt, de tips toepassen en ervoor zorgen dat mensen langer op je site zijn zorgt voor betere rankings,meer reacties,meer likes, meer conversie,meer geld.

  3. Afgelopen week heeft René mij wakker geschud uit de griep die mij al weken in de tang heeft, met de terechte vraag: speelt de dwell time nu wel of geen rol in de rankings? Rob zegt ‘nee’, Frank zegt ‘ja’, Alain zegt ‘ja’, John zegt ‘nee’, etc.

    Ik denk dat we het beste Google (bij monde van John Mueller) kunnen geloven. Als zij stellen dat de dwelltime geen geschikt criterium is voor verfijning van de rankings, dan zal dat ook wel zo zijn. Tegelijkertijd laat Dan Petrovic (die Mueller interviewt) -zelfs na deze afwijzing van Mueller- nog wat ruimte voor de SEO-invloed van dwelltime:

    “In my opinion they still may use dwell-time as a small signal in combination with many other things, but as we learn from our chat with John, that signal alone is insufficient to determine what a bad website is.”

    Dus op zichzelf beschouwd is het dwelltime-signaal ongeschikt als ranking factor, maar in combinatie met andere signalen zou het dus genuanceerder kunnen liggen. Verder lijkt het mij dat het werk dat we verrichten aan het verhogen van de dwelltime sowieso geen verloren werk is, ook niet voor SEO. Hoe langer men gemiddeld op onze site blijft, hoe groter de kans dat er likes, +1’s, etc worden uitgedeeld. Om maar wat te noemen.

    Desondanks moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk meende dat dwelltime een grotere rol had gekregen, dan via de video van Mueller nu het geval lijkt. Ik zal daar op mijn site, in het artikel waar René naar verwijst, ook meteen melding van maken.

  4. Prachtig: “mensen snacken de hele dag”. Ik had het niet mooier kunnen zeggen. En je hebt natuurlijk helemaal gelijk: het gaat om de content en daar schort het zo hier en daar nog wel eens aan. Ik betrap mezelf er ook nog wel eens op dat ik net even niet dat extra stukje research doe. En dan doe ik het toch maar wel! 🙂 To the point blogbericht! Dank.

  5. Er zijn natuurlijk ook ‘interactieve’ elementen te verzinnen om de bezoeksduur te verhogen…. de ene site doet dit beter dan de andere… en dit kan ook negatief uitpakken, maar Huffingtonpost doet dit door onder praktisch ieder artikel waar het kan een irritante slideshow te zetten waar een x% van de mensen 10x doorheen klikt. Dit zijn clicks, + tijd… de vraag is echter nogal of dit waardevol is voor de bezoeker.

  6. Dit is precies het artikel dat ik nodig had! Ik wist namelijk niet waarom bezoekers zo kort op mijn website waren! Door het lezen van jouw artikel heb ik wat meer inzicht gekregen en ga ik ook aan de slag om te zorgen dat de bezoekers langer op mijn website blijven! Dank je wel voor de tips!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht + acht =