Kun je echt overal een zakelijk blog over tikken? Het werk van een financiële dienstverlener? Over fietspompen? Archiefdozen?
Het is mijn stellige overtuiging dat je overal boeiend over kunt schrijven. Cruciaal daarbij is het besef dat een regelmatige column geen webtekst is. Een webtekst schrijf je om je product of dienst aan te bevelen. Simpel geformuleerd: je laat de lezer weten waarom hij bij jou moet zijn en niet bij de buurman. Een blog is niet commercieel. Ik herhaal: een blog is niet commercieel.
Commercieel bloggen is wellicht de meest bekende valkuil voor zakelijke ondernemers, maar het is een dodelijke valkuil. Doel van columns is om mensen te verrassen, te boeien of te amuseren. Kortom: om hen te raken met je verhaal. Iemand raak je niet door keer op keer te roepen hoe geweldig jouw dienst of product is. Echt niet.
Vergelijk het met het verschil tussen een film en reclame. De reguliere teksten op je site zijn de reclameboodschappen, je columns zijn de film. Een goede film is mooi, eng of grappig, maar brengt niets aan de man. Als fietspompenfabrikant pen je dus niet 3x een stukje over de mooiste fietspompmodellen neer. Jouw ondernemershart gaat er dan wel sneller van kloppen, de bezoekers van je blog interesseert het geen bal.
Maar waar schrijf je dan wel over? Lastig. Er bestaat geen standaardrecept of gouden formule, maar houd een aantal zaken in je achterhoofd.
- De schrijfstijl moet bij jou en je bedrijf passen.
- Neem je onderwerp ruim. Denk bijvoorbeeld ook aan de actualiteit of ondernemerschap in het algemeen.
- Boei je lezer en vergeet Google.
Tot zover de theorie, nu de praktijk. In de praktijk merk je snel wat werkt. Zelf schrijf ik regelmatig over haartransplantaties. Ik probeer de lezer niet te overtuigen nieuwe haren te laten implanteren. Dat werkt niet.
Ik probeer waardevolle content te schrijven die past bij het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan: uiterlijk, schoonheid, gezondheid en ondernemerschap. Doel van het bloggen is dat bezoekers je boodschap graag lezen en liefst ook nog verspreiden via de sociale media. Dat gebeurt alleen als mensen je boodschap waarderen. Natuurlijk wil iedere ondernemer dat zijn website gevonden wordt, hij zijn product verkoopt en er geld in het laatje komt. Vergeet echter nooit het verschil tussen je website en je blog.
Een webtekst is commercieel, een blog boeit.
Deze column is geschreven door professioneel blogger Andreas Bouman van onder andere Haarimplantatie Turkije.
Goed artikel Andreas en ik ben het volkomen met je eens.
Veel bedrijven zien hun blog als een promotiekanaal, maar de kunst is om daar waardevolle en unieke content te creëren waarmee je je bezoeker helpt om hun problemen op te lossen.
Als mensen op zoek zijn naar inspiratie voor het schrijven van een artikel kan ik ze zeker deze infographic aanraden, http://www.slagtermedia.nl/22-tips-om-waardevolle-content-te-creeren-infographic/.
P.s. in de tweede zin van de body hoort volgens mij het woordje ‘dat’ niet :).
Dag Christian,
Dank voor het compliment, interessante tips!
ps. Of ik lees er weer over heen, of René heeft het al aangepast. De credits neem ik graag in ontvangst, bij tikfouten geef ik gewoon de schuld aan de René 😉 Wel zo makkelijk…
Stond na cruciaal nog een keer dat. Ik heb het verwijderd.
Trouwens mijn complimenten krijg je ook!
@ René Dank voor de correctie en het compliment! Gr. Andreas.
Hallo René
ik ben het helemaal met je eens!
Je moet je product in een blog op een “sexy” manier weten te verpakken. Zelfs de meest saaie onderwerpen kan je attractief maken door er iets bij te betrekken dat voor de meeste mensen wél als nieuwswaardig of informatief kan aanzien worden.
Stel bijvoorbeeld een fabrikant van aluminium onderdelen op maat: voor de meesten weinig interessant over hoe het productieproces van smelten, plooien, frezen enzo in elkaar zit, maar eens je vertelt waarin jouw product (dat mensen misschien dagelijks gebruiken) allemaal gebruikt wordt, wordt het plots wel tastbaar en informatief. En wat meer is, zo creëer je content die opgepikt kan worden door heel wat andere kanalen.
Groetjes,
Davy Tollenaere
Online Marketing Consultant