15 manieren om de bounce te verlagen en hoger te scoren in Google

Als bezoekers direct na binnenkomst je website weer verlaten of besluiten om geen tweede pagina bezoeken, dan noemen we dat een bounce. Als veel bezoekers dat doen, dan levert dat een hoge bounce op. De bounce verlagen is iets waar veel marketeers mee bezig zijn.

Oorzaken hoge bouncerate

Aan een hoge bouncerate kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen, zoals een trage laadtijd, mobielonvriendelijk ontwerp of onduidelijke navigatie. Dit zorgt voor een slechte gebruikerservaring, levert slechte on-page statistieken op en kan in negatief opzicht invloed hebben op de posities in de zoekmachine.

Je kunt een hoge bounce ook zien als kans om optimalisaties door te voeren. Deze kansen vertalen we naar manieren om de bounce te verlagen. Voordat we daar dieper op ingaan, leggen we uit wat een bounce is en wat de oorzaken kunnen zijn. In het verlengstuk daarvan bespreken we 15 manieren om de bounce te verlagen.

bounce verlagen

Wat is een bounce?

Volgens Google is een bounce een sessie waarbij één pagina van de website wordt bekeken. Een bounce wordt berekend als een sessie waarin een gebruiker slechts een pagina op een website opent en vervolgens de website verlaat zonder een tweede pagina te bezoeken. 

Nu hoeft een hoge bounce niet per se slecht te zijn. Bijvoorbeeld als de bezoeker de informatie heeft gevonden op de betreffende pagina en vervolgens iets anders gaan zoeken. Informatieve pagina’s hebben bijvoorbeeld vaak een hogere bounce dan webshops, waar mensen juist wel gaan rondsnuffelen op de site.

Hoe kun je de bounce aflezen?

In Google Analytics kun je eenvoudig de bounce van je gehele website of specifieke pagina’s aflezen.  Dat kan in slechts drie stappen.

  1. Ga naar Google Analytics;
  2. Klik in het menu links op Doelgroep → Overzicht. Hier zie je onder de grafiek de bounce van de hele website staan;
  3. Om de bounce per specifieke pagina te bekijken, ga je naar Gedrag → Site-content → Alle pagina’s.

Welke oorzaken liggen ten grondslag aan een hoge bounce? 

Vaak is een hoge bounce het gevolg van een slechte gebruikerservaring. Een slechte gebruikerservaring kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt denken aan een trage laadtijd van de website, een onduidelijke navigatie, een website dit niet presteert op mobiele apparaten en nog veel meer. Een websitebezoeker zal bij een slechte gebruikerservaring eerder geneigd zijn om een website verlaten zonder een tweede pagina te bezoeken. 

Zo kun je de bounce verlagen | 15 manieren

Je kunt een hoge bounce omtoveren tot kansen om verbeteringen door te voeren op de website. Deze verbeteringen zorgen voor betere websiteprestaties en moeten leiden tot hogere posities in de zoekresultaten. Je dient de bounce te analyseren om verbeterpunten te ontdekken en door te voeren. Als je dit goed doet, dan kun je de betrokkenheid van gebruikers vergroten, de posities van de websites in de zoekmachine verbeteren en uiteindelijk meer omzet genereren. 

1. Controleer de laadtijd

Als bezoekers lang moeten wachten tot een pagina ingeladen is, dan leidt dat tot een slechte gebruikerservaring. Volgens cijfers vanuit Google verlaat de helft van de gebruikers een pagina wanneer de pagina niet binnen drie seconden is geladen. Je wilt dat de pagina zo snel mogelijk geladen is, zodat men direct aan de slag kan. De content kan nog zo goed zijn, als een bezoeker deze niet snel genoeg kan zien, dan zal deze weer weggaan zonder ook maar iets gelezen te hebben. 

Er zijn tal van manieren om de laadtijd te controleren, bijvoorbeeld met Google Analytics. Kies voor het kopje sitesnelheid onder gedrag in het menu aan de linkerzijde. Analytics geeft meteen een duidelijk overzicht in snelheid per browser maar ook per pagina. Niet alleen verschillen laadtijden per website maar ook per pagina.

Ook heeft Google een eigen Pagespeed-tool, waar je tevens de verbeterpunten krijgt te zien. Ook met de gratis tools Pingdom en GTMetrix kun je laadsnelheid van je website meten en zien wat er verbeterd kan worden.

2. Maak zoeken op de site gemakkelijk

Je wilt dat bezoekers gemakkelijk iets op je website kunnen vinden. De meest bekende oplossing is een zoekbalk aan de bovenkant van de website. Als een gebruiker op zoek is naar iets specifieks dat ze niet meteen op een pagina zien, is dit een uiterst handige tool.

Heb je nog geen zoekbalk? Overweeg deze toe te voegen, want gebruikers kunnen dan snel zoeken naar de juiste informatie in plaats van direct de pagina of website verlaten.

zoeken op website

3. Zorg voor intuïtieve navigatie

De navigatie moet gemakkelijk en moeiteloos zijn voor bezoekers, ook wel een intuïtieve navigatie genoemd. Bij intuïtieve navigatie volg je als bezoeker een natuurlijke flow in een website, daardoor kun je de bezoeker beter meenemen in je ‘verhaal’.

Zo vinden ze snel de content waar ze naar op zoek zijn en raken ze niet verdwaald. De bezoekers zijn dan geneigd om door je website te navigeren en zullen hoogstwaarschijnlijk niet van je website bouncen. 

4. Focus op een goed ontwerp van de website 

Een goed ontwerp wekt vertrouwen op bij bezoekers. Een ontwerp moet bij wijze van intuïtief zijn. Dat wil zeggen dat iets naar verwachting werkt en dat bezoekers niet worden teleurgesteld. Het is signaal van kwaliteit, want het laat zien dat er tijd en moeite in het ontwerp is gestoken. Als het ontwerp niet aan de verwachtingen voldoet, dan zullen bezoekers niet veel tijd op de website doorbrengen of direct bouncen. Een goed ontwerp gaat niet alleen over intuïtie, maar het gaat ook om het creëren van een functionele en prettige algehele ervaring.

5. Mobiel is belangrijker dan desktop 

Google is enkele jaren geleden overgegaan op mobile first indexering. Dat betekent dat Google de mobiele versie van je website crawlt, indexeert en rankt. Het is belangrijk om vanuit die gedachten te denken en je strategie daarop aan te passen.

Een website moet responsief zijn en dat betekent dat de website wordt aangepast aan het schermformaat waarmee een bezoekers de website bekijkt. Dit draagt bij aan een goede gebruikerservaring. Door prioriteit te geven aan mobiel ontwerp is dat je daarmee de bounce kan verlagen. Met de mobile friendly tool van Google kun je controleren of je website geschikt is voor mobiele apparaten.

mobiel vriendelijke website

6. Zorg voor makkelijk leesbare pagina’s 

Content op een pagina moet duidelijk en effectief zijn opgemaakt. Dit is cruciaal vanuit het oogpunt van de gebruikerservaring, aangezien geen enkele bezoeker de voorkeur geeft aan ongeorganiseerde stukken tekst. Als bezoekers dit zo ervaren zullen ze de content liever overslaan en bouncen.

Om de bounce te verlagen, kun je de content opmaken in kleinere blokken, inclusief opsommingstekens of afbeelding- en videocontent. Dan zal een gebruiker de content veel gemakkelijker begrijpen en het ook als prettig ervaren om verder te lezen op je website. 

7. Schrijf kortere alinea’s

Een van de belangrijkste dingen die helpen bij de algehele leesbaarheid van een website, is de lengte van de content. Maak content in korte alinea’s, zodat je bezoekers de content snel kunnen opnemen. Je dient daarbij ook rekening te houden met mobiele gebruikers, want voor die gebruikers kunnen korte alinea’s op een desktopversie ook extra lang ogen op mobiele apparaten. 

8. Maak gebruik van meerdere soorten content 

De vorige twee punten gingen over de leesbaarheid van de website en ook het volgende punt heeft daarmee te maken. Het is belangrijk om meerdere soorten content te gebruiken, want dat nodigt bezoekers uit om op je website te blijven.

Je kunt naast tekst denken aan afbeeldingen, tekst, audio, video en infographics. Een video kan bepaalde informatie beter overbrengen dan tekst, denk maar eens aan instructievideo’s van producten. Ditzelfde geldt voor afbeeldingen, want kwalitatieve afbeeldingen helpen de tekst op te splitsen en te ondersteunen.

Door meerdere soorten content op een website te gebruiken en deze visueel aantrekkelijk te maken, zullen bezoekers langer op je website blijven en krijg je een lage bounce. 

9. Gebruik relevante keywords voor een betere indexatie

Gebruik relevante keywords die aansluiten bij het hoofdonderwerp van de pagina. Het juiste gebruik van woorden, zinnen, alinea’s en headers helpt niet alleen de bezoekers, maar vertelt ook aan Google waar de pagina over gaat.

Blijf bij het onderwerp en dwaal niet af. Hoe dichter de pagina bij het onderwerp blijft, hoe groter de kans dat Google de juiste bezoekers stuurt. De juiste bezoekers zijn in deze de bezoekers die tevreden zijn met wat ze op pagina aantreffen, waardoor de bounce wordt verlaagd.

10. Relevante doelgroep targeten

Door relevante keywords en relevante content te gebruiken maak je het makkelijker om de juiste doelgroep te targeten. Identificeer de doelgroep en creëer content rond die doelgroep.

Targeting mag niet te breed zijn, want dan is de kans groter dat je bezoekers krijgt die niet op zoek zijn naar wat je website te bieden heeft. De kans is dat groot dat ze bouncen. Door te focussen op een specifieke doelgroep zorg je ervoor dat je de juiste bereikt. Deze bezoekers zijn meer betrokken, besteden meer tijd op de website en daarbij is de kans klein dat ze bouncen.

doelgroep website

11. Maak gebruik van CTA’s

Een call-to-action (CTA) moet niet alleen visueel aantrekkelijker zijn, het moet ook goed zichtbaar zijn op een website en op de juiste positie worden getoond. Bezoekers zouden dit binnen enkele seconden moeten kunnen vinden.

Door het visueel aantrekkelijk te maken worden bezoekers uitgedaagd om erop te klikken. De gebruikte kleuren, het lettertype en/of de animatie, zijn allemaal elementen die een grote impact kunnen hebben op het klikgedrag van de bezoekers. Als ze op een CTA klikken, dan heb je geen bounce te pakken en dat is goed voor de statistieken. 

12. Vermijd gebroken links

Gebroken links zijn links op een website die niet (meer) werken en een error 404 weergeven. Dit kunnen zowel interne links binnenin je eigen website zijn als externe links naar andere websites. Gebroken links zorgen voor een slechte gebruikerservaring, want bezoekers zullen de gewenste pagina niet kunnen bereiken en dat levert in de meeste gevallen een bounce op. Er zijn een paar manieren om gebroken links te ontdekken, zoals via Google Search Console en via een audittool als Screaming Frog. Het doorvoeren van een redirect naar de juiste pagina kan een oplossing zijn. 

13. Zorg voor een functionele 404 pagina 

Een 404-pagina moet duiden dat een pagina niet is gevonden en alternatieve webpagina’s bieden waar een gebruiker naartoe kan navigeren, bijvoorbeeld de belangrijkste diensten, producten van een website of een zoekbalk. Dit zal helpen om de bounce te verlagen.

404 pagina

14. Focus op een interne linkstrategie

Vergroot de kans dat bezoekers op je website blijven door interne links toe te voegen. Interne links zorgen ervoor dat bezoekers gemakkelijk door de website kunnen navigeren en dat resulteert in een aangename gebruikerservaring.

Het opzetten van een doordachte interne linkstrategie zorgt bovendien dat de crawler van Google de pagina’s van je website beter kan vinden en indexeren. Dit leidt tot betere posities in de zoekmachine van Google en bovendien tot een lage bounce. Zo hebben wij op deze website veel interne linken naar de pagina met linkbuilding tips. Die komt daarmee hoger in Google.

15. Links openen in een nieuw tabblad

Indien je gaat linken naar pagina’s buiten je eigen website, is het belangrijk om het zo in te regelen dat deze links in een nieuw tabblad worden geopend. Dit helpt om de tijd die een bezoeker op een website doorbrengt te vergroten, aangezien er meerdere pagina’s tegelijk geopend zijn. Ook ziet Google dit niet als een bounce. 

Tot slot

Als je bounce te hoog is, kan je website gestraft worden door Google en andere zoekmachines. Je website zal misschien lager worden getoond in de zoekresultaten en dat kan leiden tot minder verkeer of omzet.

Het is bovendien een signaal dat er mogelijk wat problemen zijn met het ontwerp van je website, bijvoorbeeld dat deze traag is of niet is geoptimaliseerd voor mobiel. Met de genoemde tips kun je je bounce verlagen, SEO verbeteren en conversies verhogen

Dit gastblog is geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

vijf − 3 =

We gebruiken analytische cookies en sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Cookieverklaring. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten