Concurrentieanalyse voor SEO

In het kader van zoekwoordonderzoek is het altijd raadzaam een kleine concurrentie-analyse uit te voeren. Je kunt misschien wel de juiste zoekwoorden hebben gevonden, maar als je concurrenten heel actief zijn met SEO kan het misschien handig zijn om je op andere keywords te gaan richten.

Keywords
Stel, je hebt besloten om ‘blokhutten’ te gaan verkopen. Als je dat keyword in Google intypt, blijkt echter dat de nummers 1, 2 en 3 actief bezig zijn met SEO. Hun website’s zijn omvangrijk, ze hebben veel backlinks en hun site is helemaal geoptimaliseerd voor dat woord. Om tussen die drie te eindigen, zal je dat veel energie, tijd en geld gaan kosten. Uit je zoekwoordonderzoek kwam ook het keyword ‘tuinhuisjes’ te voorschijn. Het blijkt zelfs dat het zoekvolume voor dat woord nog groter is. En de concurrenten op dat woord zijn veel minder actief op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. De keus om te switchen naar ‘tuinhuisjes’ is dus een logische. (dit is dus een fictief voorbeeld want zowel op tuinhuisjes als blokhutten heb je ongeveer dezelfde concurrenten.

Analyse
Maar hoe maak je nou een analyse van je concurrenten? Dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je hoeft van de concurrenten in Google maar een paar dingen te weten:

  • Pagerank
  • De grootte van de site
  • Leeftijd van de site
  • Aantal en kwaliteit van de backlinks

Al deze zaken kun je in één oogopslag zien met SeoQuake, een seo-plugin voor de browser Firefox.

SeoQuake

Je kunt daarna zelf bepalen of het raadzaam is om met jouw gekozen keyword door te gaan of toch een ander te kiezen.

5 gedachten over “Concurrentieanalyse voor SEO”

  1. Hele goede tip, Rene.
    Ik hem zelf ook toegepast en er gaat met SEOquake een wereld open. In een oogopslag zie je in je SEO dashbord alle concurrenten en kun je snel beslissen of het je lukt om ze met je zoekwoord te verslaan.
    Helemaal top dat je deze tip deelt!

  2. SEOQuake is inderdaad een leuk programma. Voor backlinks gebruik ik ook wel eens bluebacklinks.com , kun je ook meteen zien hoe sterk de links zijn door middel van follow en nofollow en de OBL

  3. ik installeerde seo quake maar blijf nog met enkele vraagjes zitten:

    – hoe stel ik best de parameters in om enkel de basisanalyse van de concurrentie te doen, zoals beschreven in het artikel? (pagerank, grootte, leeftijd, backlinks)

    – kunnen op deze parameters ook cijfers gekleefd worden voor het bepalen van de sterkte/zwakte van de concurrentie?

    – soms verschijnen de parameters onder de google serps, maar soms ook niet; ik probeerde dit te regelen via instellingen (on demand), maar het is mij niet duidelijk hoe ik die gegevens dan kan oproepen?

    Olivier

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 3 =