Landingspagina

Landingspagina’s schrijven die ook converteren

Dat landingspagina’s ontzettend belangrijk zijn voor je marketing, hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw landingspagina’s ook daadwerkelijk converteren? Dat je bezoekers precies dat doen wat je van ze verwacht? Natuurlijk komen hier verschillende aspecten bij om de hoek kijken, zoals bijvoorbeeld vormgeving. Maar in dit blog focus ik op één aspect: het schrijven van een landingspagina die converteert. Ik ben immers copywriter. Ben je klaar voor het geheim van een (SEO-) landingspagina die scoort?

Wat is ook alweer een landingspagina?

Goed, even een stapje terug. Want wat is een landingspagina nou eigenlijk? Eigenlijk is het heel simpel: De meeste bezoekers komen niet via je homepage op je website. Ze komen binnen op een pagina die ze in de zoekresultaten in Google hebben gevonden, of de url die je gebruikt hebt voor een online of offline campagne. Deze pagina is een landingspagina.

Hoewel dus iedere pagina een landingspagina kan zijn, doe je bij een landingspagina extra je best om je bezoeker de gewenste handeling uit te laten voeren, bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief, of de informatie te laten vinden die hij zoekt.

Hoe maak je een landingspagina die je bezoeker aanzet tot actie?

Natuurlijk spelen zaken als layout en grafische elementen een belangrijke rol bij het maken van een goede landingspagina. Maar wij focussen ons in dit artikel op het tekstuele aspect. Eigenlijk is het heel eenvoudig om een goede landingspagina te schrijven. Je hoeft je namelijk maar aan één regel te houden: The rule of One.

Wat is de Rule of One?

De Rule of One is een framework waarmee je overtuigende teksten schrijft. Eigenlijk geldt deze regel voor iedere tekst op je website, maar voor landingspagina’s is het echt een vereiste. Met de Rule of One hoef je je geen zorgen te maken over vragen als ‘Wat moet de titel van mijn pagina zijn?’, ‘Waar moet ik mijn call to actions plaatsen?’ of ‘Welke functie’s/voordelen moet ik benadrukken?’. Deze antwoorden komen namelijk vanzelf als je het stramien volgt!

De Rule of One bestaat uit vier onderdelen, maar in ieder onderdeel ligt de nadruk op ‘One’ oftewel één. Dit is hoe elk stuk van de Rule of One je vertelt wat je moet schrijven. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar je schrijft je pagina van onderen naar boven. Je begint dus onderaan en werkt naar de top van de pagina toe.

Doe één aanbod

Een landingspagina die als een gek converteert, begint met het bedenken van jouw aanbod. Wat bied je mensen op jouw landingspagina?

Veel voorkomende aanbiedingen voor bestemmingspagina’s zijn bijvoorbeeld:

  • e-books
  • nieuwsbrieven
  • gratis proefversies
  • gratis demo’s
  • fysieke producten
  • online cursussen
  • gratis offertes

Kies een aanbieding die jouw lezer aanspreekt en waarover je één belofte doet .

Het is verleidelijk om meerdere aanbiedingen op je landingspagina te zetten, maar het is desastreus voor je conversieratio.

De wet van Hick stelt namelijk dat het langer duurt voordat mensen een beslissing nemen als ze meer opties hebben om uit te kiezen. En hoe langer het duurt om een ​​beslissing te nemen, hoe groter de kans dat mensen het opgeven.

Psycholoog Barry Schwartz heeft een academische carrière opgebouwd op basis van dit soort beslissingsverlamming. In zijn boek ‘The Paradox of Choice’ bespreekt hij het psychologieonderzoek over het maken van beslissingen – en laat zien waarom meer opties kunnen leiden tot slechtere beslissingen.

Je landingspagina moet dus één aanbieding hebben. Niet meer, niet minder.
Heb je meer dan één aanbieding, dan raakt je lezer afgeleid – en neemt hij minder snel een beslissing. Mensen kiezen niet. Ze vertrekken gewoon.

Doe één belofte

De belofte van je landingspagina is hoe jij het leven van je klanten verbetert op het moment dat ze gebruikmaken van jouw aanbieding.

Je belofte helpt jouw lezer begrijpen waarom hij jouw aanbod moet accepteren. Vaak bestaat de belofte op je landingspagina uit:

  • Laat zien hoe je zijn leven verbetert
  • Laat zien hoe je zijn pijnpunt verwijdert

Je belofte is dus het verschil tussen ‘Wat is mijn aanbod’ en ‘Wat krijg jij wanneer je mijn product koopt’

Beschrijf één idee

Goede landingspagina’s vertellen een samenhangend verhaal. Jouw ‘grote idee’ is wat alle delen van je landingspagina met elkaar verbindt.

Stel je voor dat je bankstellen verkoopt. Je kunt op je landingspagina natuurlijk alle onderdelen van je bank opnoemen.
Onze banken bieden jou:

  • Een zitplaats voor drie personen
  • Foamgevulde kussens met springveren
  • Een rugleuning
  • Een houten frame
  • Vier poten

Dat maakt je bankstel echter niet heel aantrekkelijk, hoewel de omschrijving natuurlijk volledig klopt. Je kunt beter vertellen wat jouw bankstellen je klanten bieden: “Laat alle spanning van je werkdag van je afglijden op een bankstel van…”

Zie je wat er gebeurt? Je schetst een plaatje waar je lezer zich in kan verplaatsen: jouw idee.

Schrijf voor één lezer

Tegen wie heb je het en waarom interesseert jouw aanbod hem?
Stel je voor wie jouw product of dienst nodig heeft. Heb je vooraf persona’s gedefinieerd, dan gebruik je die. Vervolgens spreek je hem of haar direct aan in je tekst. Schrijf dus niet ‘mensen’ of ‘zij’, maar gebruik ‘je’, ‘jou’ of ‘jij’.
In je tekst verbind je de lezer aan het onderwerp. Dit doe je bijvoorbeeld door een herkenbaar scenario te schetsen of een verhaal te vertellen. Zet de lezer direct in dat verhaal; je wilt immers dat hij het probleem herkent en jouw oplossing gaat gebruiken.

Je mag er namelijk vanuit gaan, dat je lezer al interesse heeft in het onderwerp. Anders had hij nooit op jouw link geklikt. Hij is dus klaar om verleid te worden door jouw aanbod.

Jouw uitdaging is nu om zijn aandacht vast te houden. Je kunt dat doen door rechtstreeks pijnpunten aan te pakken en de juiste tone of voice te kiezen. Verschillende persona’s hebben verschillende pijnpunten. En zelfs als ze dezelfde pijnpunten hebben, gebruiken verschillende soorten mensen een andere taal.

Daarom is het van belang je bij iedere lezer af te vragen:

    1. Wat zijn zijn pijnpunten?
      Met andere woorden, wat drijft hem naar jouw pagina? Waardoor wordt hij gemotiveerd? Wat zijn de frustraties, uitdagingen en problemen die ze proberen op te lossen?
    2. Wat wil hij bereiken?
      Wanneer jouw lezer die mooie nieuwe toekomst of een beter resultaat voor ogen heeft, hoe ziet die er dan uit? Hoe beschrijft hij het?En nog belangrijker: *Waarom* wil hij dat? Welke onderliggende behoefte ligt eraan ten grondslag? Door het oppervlakkige weg te halen, kun je je tekst aan laten sluiten bij dat verlangen.
    3. Waarover twijfelt hij?
      Welke twijfels of zorgen kunnen ervoor zorgen dat hij nu geen actie onderneemt? Welke vragen moet je beantwoorden om ervoor te zorgen dat je landingspagina het vertrouwen wekt dat hij nodig heeft om in beweging te komen?
    4. Welke prioriteiten heeft hij?
      Niet alle pijnpunten, gewenste resultaten of angsten zijn gelijk: sommige zijn beslissende factoren, andere zijn nice to haves. Welk pijnpunt is voor het grootste deel van je beoogde bezoekers belangrijk?
    5. Wat is zijn kennisniveau?
      Hoeveel weet je ideale klant al? Hoe overtuigd is hij al van jouw oplossing voor zijn probleem? Of heeft hij nog geen idee wie je bent en wat je doet?Dit bepaalt hoe je je pagina structureert, welke argumenten je gebruikt en hoe je met je lezer communiceert. Je begrijpt dat je meer tekst nodig hebt om een bezoeker die jou of je producten nog niet kent, te overtuigen van jouw idee.

Je landingspagina is bijna klaar

Heb je achteruit gewerkt vanaf jouw aanbieding? Dan valt nu elk deel van je tekst op zijn plaats. Nu hoef je alleen nog maar te zorgen dat de volgorde klopt en je de juiste call to actions op de juiste plaats zet. Wedden dat jouw nieuwe landingspagina je verwachtingen overtreft?

Geen tijd om zelf aan de slag te gaan?

Misschien heb je helemaal geen tijd om zelf aan de slag te gaan met het schrijven van de teksten voor je landingspagina’s. Dat wil niet zeggen, dat je geen landingspagina’s in kunt zetten. Want als jij dat wilt, schrijf ik ook gewoon jouw landingspagina. Benieuwd hoe? Dat vertel ik je graag in een persoonlijke kennismaking. Mail maar naar info@renegreve.nl, dan maken we snel een afspraak!

Bronnen:
https://www.activecampaign.com/blog/how-to-write-a-landing-page

5 gedachten over “Landingspagina’s schrijven die ook converteren”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × drie =