De keywords-metatag is definitief verleden tijd!

Matt Cutts heeft het zelf gezegd: Google telt de keyword-metatag niet meer mee bij het beoordelen en het geven van rankings aan websites.

De kogel is door de kerk. Was in de tijd van Yahoo en Ilse de keyword-metatag de belangrijkste tag om hoog te eindigen in de zoekresultaten; Google heeft daar nu een einde aan gemaakt. Op zijn eigen persoonlijke weblog legt Matt Cutts van Google in een videoboodschap dat haarfijn uit.

Invoeren keyword metatag

In de internetprehistorie kon met de juiste keywords invoeren in deze metatag je met een website hoog eindigen. Bekende voorbeelden zijn:

  • Het keyword Efteling in de site van Ponypark Slagharen (heet nu Ponypark City)
  • Sex-gerelateerde keywords toevoegen

In alle gevallen worden de bezoekers op het verkeerde been gezet. In het streven van Google naar relevantie is het dus niet meer dan logisch dat de keyword metatag niet meer meetelt.

Description

De meta-description houdt (nog) wel zijn waarde. Vaak wordt die gebruikt om een omschrijving van de site op de pagina te geven in de resultaten van Google. Als die echter te lang is, haalt Google een ‘snippet’ uit die tekst.

Google

Op het eind van de video houdt Matt Cutts nog een slag om de arm. Het is onduidelijk of Google in de toekomst weer opnieuw waarde gaat toedichten aan deze tag. Ik ben er van overtuigd dat dat niet meer zal gaan gebeuren.

Yahoo

Als u zich met uw website echter richt op landen waar Google niet de marktleider is, kan het nog altijd raadzaam zijn de keywords wel te vullen. Yahoo en andere zoekmachines zullen voorlopig nog wel deze tag mee laten tellen in hun geven van rankings aan websites.

8 gedachten over “De keywords-metatag is definitief verleden tijd!”

  1. Precies, als Google iets niet meer gebruikt doen andere zoekmachines het wellicht nog wel.

    Het heeft geen negatieve

    gevolgen voor je rankings dus waarom zou je het niet blijven gebruiken?

  2. En toch blijf ik er bij dat je de basics in de gaten moet houden.

    Op mijn site is het zo ingericht dat

    iedere toegevoegde pagina keurig een dikke h1 krijgt met de title, een heuse titletag, discriptiontag, keywordstag, h2`s met keywords, kwd in de

    content, titletags en alttekst in alle links (waar mogelijk) enz.

    Qua linken doen we eigenlijk niet zo veel. Alleen daarmee worden al 80% van de

    concurrerende sites (regionaal) verdrukt uit de resultaten. Geloof me op deze manier ranken wij desnoods 1 op een “slechte hypotheek”. Nou ja daar

    zal ook niet veel concurrentie op zijn.

    Basics basics basics

  3. Jammer van Google. In plaats van het te gebruiken als pressie middel om geen misbruik meer van de tag te maken (als keywords niet zijn gerelateerd aan de text gebruik ze dan als penalty counters) gooien ze het kind met het badwater weg. Blijken ze toch menselijk.

  4. Toch zou ik het niet willen weglaten. Matt zegt letterlijk dat ze de keyword tag niet gebruiken om de ranking te bepalen. Dit betekent natuurlijk niet dat ze het nergens anders voor gebruiken.

    Alleen maar de discription gebruiken is ook niet verstandig van Google. De snipped kun je zelf bepalen door enerzijds erg goed op te letten wat je in je discription zet en anderzijds de noodp- en noydir-tags te gebruiken. op die manier verbied je het willekeurig knippen in je tekst.

    Het bewijs hiervoor kun je zien in resultaatverschillen tussen Google en bijv. Bing.

    Bing vermeldt als snipped bijvoorbeeld in sommige gevallen onze footer omdat die een aantal keywords bevat. terwijl we Google via gewoon verbieden dit te doen. Het grappige is wel dat we daardoor soms in bing op 1 staan waar we bij Google op 4 of 5 staan.

    Daarmee is aangetoond dat Bing nog wel op keywords en keyworddensity let.

  5. Een voordeel van het weglaten van de tag is dat niemand meer kan zien waar je op probeert te ranken. Daarvoor moet je dan de hele tekst doorlezen.

    Er zijn tools die aan de hand van de keywordtag een soort SPY functie bieden. Die krijgen het straks een stuk moeilijker 🙂

  6. Enkele nuances zijn op z’n plaats:

    Google heeft de meta keywords tag vanaf dag 1 dat ze bestaan nooit ondersteund. In Google hebben de meta keywords nooit je ranking positief beïnvloed.

    Zoals Marc aangeeft, gaat het alleen om ranking. Zowel de meta keywords tag als de meta description tag worden NIET gebruikt in het rangschikken van zoekresultaten. De meta description tag komt echter regelmatig terug, dus het is zeker raadzaam deze wel te gebruiken.

    En zoals René al aangeeft, heeft Yahoo ook bekend gemaakt dat ze stoppen met het kijken naar de meta keywords tag.

    Mijn vuistregel is: alles wat eenvoudig te manipuleren is, heeft weinig waarde in zoekmachines.

  7. @Marc,
    Helemaal met je eens. De volledige SEO-content die je noemt, invullen maakt dat je voorloopt op je concurrenten.

    Maar met deze post moet ik wel uitkijken, want straks scoor ik op ‘slechte hypotheek’…

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 − 2 =