Het moeilijke van zoekmachine optimalisatie (SEO) is dat er zoveel factoren van belang zijn. Voor mijn uitgebreide seo-rapporten behandel ik zo’n 100. Laatst hoorde ik op een workshop van een seo-expert dat er wel 500-600 factoren zijn die meewegen. Er is nu een website die inzicht geeft in de belangrijkheid van al die factoren.
SEOmoz.org laat regelmatig ’s werelds bekendste zoekmachine-specialisten hun licht schijnen over al die verschillende aspecten. Enkele gevestigde namen zijn Aaron Wall, Joost de Valk en Danny Sullivan. Daaruit komt deze top 10 van belangrijkheid.
Top 10 SEO-factoren:
1. Keyword (zoekwoord) in de title-tag
2. Linktekst van externe inkomende linken
3. Linkpopulariteit van alle linken bij elkaar
4. Leeftijd van de site
5. Interne linkstructuur
6. Onderlinge relatie tussen de inkomende links
7. Relevante links vanaf community’s
8. Gebruik van het keyword in de body-tekst op de pagina
9. Populariteit van de linkende site
10. De relevantie van de linkende pagina t.o.v het keyword
Zoals je ziet, gaan slechts 4 van de 10 belangrijkste seo-factoren over je eigen site. De rest heeft te maken met links van andere sites. Het bewijst maar eens weer hoe belangrijk linkbuilding is.
De hele lijst met een uitgebreide toelichting staat overigens op de site van SEOmoz.org. Er is ook een mooi lijstje van negatieve seo-factoren. Leuk om eens door te nemen.
Inderdaad handig om de
belangrijkste factoren niet uit het oog te verliezen. Ik vraag me alleen af hoe recent de seomoz lijst is: ik zag hem nl. al een flinke tijd geleden. Any
idea?
Het staat er
inderdaad al enige tijd. De factoren die voor Google van belang zijn, zijn echter niet veranderd.
Handig rijtje!
2 vraagjes
René:
-in hoeverre beïnvloedt de leeftijd van je site de SEO factor? (punt4)
-is het beter om veel interne links te hebben? (punt5)
@Plien,
1.
De leeftijd van een site speelt een niet onbelangrijke rol (om het maar even omfloerst te zeggen). Meestal kun je er echter niets aan doen. Als je de
leeftijd van de site onontkoombaar is om hoog te eindigen, zou je ervoor kunnen kiezen een bestaande site over te nemen. Maar daar zitten nogal
wat haken en ogen aan.
2. Interne links zijn zeker van belang. Zorg dat je eigen site net zo’n netwerk heeft als waar je site staat op het
wereldwijde web.
Ondanks dat main-keyword in de titel idd belangrijk is (evenals voorkomen ervan in paginanaam) blijft content King.
Interne links worden nog wel eens over het hoofd gezien door webmasters. Erg belangrijk en Google geeft er aardig veel waarde aan. Doen dus 🙂