Het lijkt uit een ver verleden te gaan behoren. Het opbellen van klanten is bij veel bedrijven die met internet bezig zijn, iets dat als ouderwets wordt beschouwd. Toch zijn er steeds meer geluiden dat internetondernemers wel persoonlijk contact hebben met klanten.
In Twinkle, een vakblad voor webwinkeliers, las ik deze maand een interview met Arjan Zwager van ToolsXL, een online winkel in elektrisch gereedschap. Hij zegt: “Wij zoeken de klant voortdurend op. Als het even kan, pakken we de telefoon. Bijvoorbeeld om te bedanken voor de order en informatie te geven over de levertijd. Ook de vragen die per mail binnenkomen, proberen we per telefoon te beantwoorden. Klantcontact is key bij e-commerce.”
Een ander voorbeeld: Voor een klant die een emailcampagne wilde starten onderzocht ik de mogelijkheden voor het versturen van nieuwsbrieven. Ik vroeg informatie op bij enkele bedrijven. Een telefoonnummer is meestal niet voorhanden. Bij MailtoMail werd ik al na vijf minuten gebeld door Frank Dittner. Zonder dat ik mijn telefoonnummer had achtergelaten overigens. Hij had even gezocht en kwam natuurlijk vrij snel achter mijn telefoonnummer. De mogelijkheden van MailtoMail kwamen echter niet overeen met de wensen van de klant. Frank heeft echter wel een onuitwisbare indruk achtergelaten. Reden te meer om voor zijn bedrijf te kiezen als ik weer zo’n vraag krijg.
Tot slot kreeg ik via-via contact met een hostingbedrijf uit Almere. Je zou verwachten dat alles via internet gaat. Niets is minder waar. “We zijn een klein bedrijf. Onze kracht ligt juist in het persoonlijke contact met de klant. Elke klant kennen we,” zeggen ze bij Commissio. Waar kom je dat nog tegen?
En deze drie voorbeelden zijn precies de reden dat mijn telefoonnummer overal op mijn website prominent in beeld staat. Klanten, bel me gerust!
Erg leuk allemaal tot mensen je middernacht etc gaan bellen 😉
Tja, dan is het juist weer negatief natuurlijk … 🙁