Hoe productief ben jij eigenlijk? Rond jij iedere dag de taken af die je je voorgenomen had af? Of blijft er juist veel werk liggen? Juist omdat veel mensen wel druk zijn maar niet effectief werken, sprak ik met Danny Verhoeven en hij deelde zijn belangrijkste timemanagement tips met mij.
5 Timemanagement-tips om effectiever te werken
Danny Verhoeven vertelt:“Deze timemanagement-tips hebben mijn hele werkwijze veranderd. Ik ben vier keer zo productief en houd veel meer tijd over voor de belangrijke dingen in het leven.” Benieuwd wat zijn tips zijn en hoeveel tijdwinst ze jou op kunnen leveren?
Tip 1: Controleer niet te vaak je e-mailbox
De meeste mensen checken hun e-mail de hele dag om iedereen zo snel mogelijk een antwoord te kunnen sturen. In de tijd dat je met je e-mail bezig bent, ben je niet productief, want je onderneemt geen actie.
Daarom controleer ik mijn e-mailbox drie keer per dag. Dan beantwoord ik ook altijd direct alle e-mails die zijn binnengekomen. Wanneer ik zelf namelijk een e-mail naar iemand stuur, vind ik het prima als ik binnen een paar uur antwoord krijg.
Tip 2: Maak een to-do-list
Een to-do-list is een ideale manier om je dag onder controle te houden. Zo’n lijst zorgt niet alleen voor overzicht, maar telkens als je een taak afvinkt, komt er een stofje in je hersenen vrij dat ervoor zorgt dat jij je voldaan voelt en meer energie krijgt om verder te gaan met de volgende taak.
De meest effectieve manier om je to-do-list op te stellen, bestaat uit twee stappen:
Stap 1: Schrijf alle werkzaamheden van de hele week op
Stap 2: Maak een dagplanning waar je je elke dag aan houdt
Let op: Een to-do-lijst maak je voordat je naar je werk gaat (de avond daarvoor bijvoorbeeld)
Tip 3: Focus!
Ben jij altijd aan het multitasken? Dan ben je met verschillende projecten of taken bezig, maar krijg je waarschijnlijk vrij weinig af. Doordat je continu afgeleid wordt, ben je wel druk maar niet efficiënt bezig.
Daarom is het verstandig om je bij het afhandelen van je to-do-list je te focussen op één taak. Pas wanneer je die af kunt vinken, ga je door naar de volgende taak. Je zult zien dat je op deze manier veel meer taken afgerond krijgt!
Tip 4: Huur een kantoorruimte en zorg voor voldoende rust
De omgeving waarin je werkt, is van groot belang voor je productiviteit. Ondernemers die vanuit huis werken, zijn over het algemeen minder productief dan ondernemers die werken op kantoor. Doordat ik nu werk in een kantoor in plaats van vanuit huis, ben ik veel productiever geworden.
Het grootste nadeel van vanuit huis werken is dat je werk nooit af is. Veel ondernemers die vanuit huis werken, zijn ‘s avonds nog aan het werk en hebben dus geen tijd om je batterij op te laden. Een voordeel van een kantoorruimte is dat deze afsluitbaar is. Wanneer jij na een dag werken de deur van je kantoor sluit, heb je ook het gevoel dat je die werkdag hebt afgesloten. En als je dan je laptop niet mee naar huis neemt, heb je dan ook geen werkprikkels meer.
Tip 5: Geef elke ruimte waarin je werkt een functie
Heb je inmiddels een kantoor gehuurd, maar gebruik je dit voor álles wat er op je werkdag voorbij komt? Dan ben je op kantoor net zo productief als wanneer je vanuit huis werkt.
Als je bijvoorbeeld vergadert én werkt in een ruimte, zijn je vergaderingen niet effectief, maar zul je ook niet effectief werken.
Als je budget het toelaat, zou ik dan ook zeker voor iedere functie een andere ruimte nemen en deze alleen voor deze functie inzetten.
Hoe effectief werk jij?
Dit waren de tips van Danny Verhoeven. Heb jij nog tips die ervoor zorgen dat jij effectiever werkt? Deel ze dan vooral in de comments hieronder!
Super! Ik heb nu 2 maand een kantoor, het is echt waar! Ik moet alleen nog één ding af leren… Laptop mee naar huis nemen!
da’s n mooi compliment voor je bioejndzr origineel, weldoordacht fotografeerwerk, rudmer! en dan nog wel wereldwijd op n kalender. internationaal bedrijvenkalender of zo? t belastinggebouw leent zich ook goed voor mooie plaatjes met al die bochten en dwarrels’.t is weer genottern van al die mooie plaatjes op je site, jong.