Geef domeinnamen lekker een eigen site!

Tot voor kort adviseerde ik klanten altijd om enkele domeinnamen vast te leggen en die te laten doorverwijzen naar de hoofdsite. Dat zou zeker enkele posities schelen in de zoekmachines. Totdat ik hét SEO boek van Keesjan Deelstra (Handboek Zoekmachinemarketing) nog eens doornam op dat punt.

… en wat schetst mijn verbazing? Keesjan noemt het domeinspam. Je moet er dus heel erg mee oppassen anders zou je zomaar een penalty of een ban van Google kunnen krijgen. In mijn SEO-rapporten ben ik dus direct gestopt met het geven van bovenstaand advies.

Specialisten
Het bleef echter kriebelen. Waarom heb ik altijd een advies gegeven dat niet zou kloppen. Dus ging ik op zoek wat de SEO-specialisten er van vonden. De meningen verschilden nogal. Zoekmachinebureau Traffic4U raadt het bijna altijd af, terwijl op allerlei fora en kleinere zoekmachinebedrijven er iets genuanceerder over denken en het in sommige gevallen geen kwaad kan.

Wanneer is het dus wel zinvol om een tweede domeinnaam te laten doorverwijzen?

  • met de hoofdzoekterm
  • met een spelfout

Alle andere keren zou kunnen leiden tot overoptimalisatie, met alle gevolgen van dien.
Maar hoe het nou precies zit, kwam ik niet achter. Daarom ben ik mijn netwerk maar eens afgegaan en enkele specialisten gevraagd. Wat vind die van deze SEO-methode? Is het blackhat of white-hat? Kan het kwaad? Hoe moet het?

Dit zijn de meningen:
Ramon (Onetomarket): “Het is niet schadelijk, maar zorgt ook niet voor hogere rankings. Dat gebeurt pas bij een site met relevante informatie.”
Dave (E-tail): “Nooit getest, maar het heeft geen enkel nut. Maak er tenminste een eigen site van met relevante webteksten.”
Herbert-Jan (Hummerbie): “Als ze naar specifieke pagina doorverwijzen, zal het niet zo’n probleem zijn.”
Eduard (Edwords): “Als je het dan toch wil doen, doe het met een 301-redirect.”
Karel (Yargon): “Het heeft weinig nut. Je haalt er alleen type-ins mee binnen naar je site.”

En dus tot laatst mijn eigen tip:
Maak gewoon lekker een eigen site voor de domeinnaam. Zet er goede content op. Maak vervolgens een mooie link naar je hoofddomein. Dat is uit SEO-oogpunt het beste.

14 gedachten over “Geef domeinnamen lekker een eigen site!”

  1. Mijn mening is dezelfde als die van Eduard.

    Soms wil je gewoon ook dat mensen via bijvoorbeeld .com of .eu je site kunnen bereiken, het is dan onzin om een compleet nieuwe site te

    ontwikkelen. Maar je kunt ze best redirecten naar je hoofd-domein.

  2. Er

    zijn twee opties:
    1 meteen redirecten met een 301 (optie Eduard)
    2. of: een andere site opzetten met relevante content. de linkwaarde

    daarvan kun je gebruiken om je eigen domein te ondersteunen.

    Wanneer kiezen voor welke optie? Enkele voorbeelden:

    Spelfout

    domeinen horen altijd bij optie 1

    Verwante termen waarvoor je een eigen relevante site kunt maken; optie 2

  3. Onzin om een

    compleet nieuwe site te beginnen ? Ik zie liever 3-4-5-6 van mijn sites in de top 10 staan dan 1. Mee eens dat je het niet moet doen voor een site

    of dat deel van je site die eigenlijk niet rendeert…maar van zodra het opbrengt, dan heb ik geen probleem om er een site bij te maken.

    Dave

  4. Mijn stelling kan

    inderdaad iets genuanceerder, bv hoofdkeywords kun je wel doorverwijzen en sub’s (long tail) niet, maar dan krijg je zo’n saai artikel waar niemand

    op reageert en waarvan er al honderden op internet staan.

  5. Volkomen akkoord met de experts opinion, het kan niet echt kwaad maar levert ook niets op. Wordt soms toegepast door .com bedrijven

    die hun lokale evenknie ( .be,.nl ) willen doorverwijzen om type-ins met een lokale extensie op te vangen.

  6. Interessant onderwerp waar ik ook

    al mee zat. Een vergelijkbaar probleem lijkt mij het gebruik van een domeinnaam met slash-extensie die doorverwijst met een redirect, bijv.

    http://www.toyota.nl/yaris. Veel gebruikt in promo-acties. Lijkt mij beter dan toyotayaris.nl Of zijn er nog voor- of nadelen vanuit seo-oogpunt aan dit

    slash-gebruik?

  7. Ik kom het

    nog wel eens tegen dat sommige websites meer dan 10 werkende domeinnamen hebben.. Au.. Ze dachten dan vanuit SEO oogpunt betere resultaten

    te behalen op de populaire zoekwoorden.

    Ik pleit dan eigenlijk altijd voor 301 redirects om verdere schade te beperken. Maar als je een mooie

    domeinnaam hebt en je wilt bijv. een aparte actiesite maken dan is het natuurlijk een goede gelegenheid om dan gebruik te maken van die extra

    domeinnaam.

  8. Jammer dat je mij niet gevraagd hebt 😉 Dan maar zo:

    Hier geldt zoals zo vaak: optimaliseer websites in de eerste plaats voor

    bezoekers.
    Als je het zinvol acht dat mensen je website ook via een andere domeinnaam moeten kunnen bereiken, registreer die dan. Zorg ervoor

    dat deze op de juiste manier (met een 301 redirect) doorverwijst naar je hoofddomein om duplicate content te voorkomen.
    Richt alleen een aparte

    website in op een domein als dit ook een functie heeft. Bijvoorbeeld een bedrijf die een aparte productsite of campagnesite opzet.
    Het puur

    registreren en vullen van domeinnamen om een hogere positie te verkrijgen in zoekmachines loont uiteindelijk nooit.

    Het registreren van extra

    domeinnamen heeft voor zoekmachines trouwens geen enkele gevolgen als er niet naar wordt gelinkt, daarom is je conclusie correct dat het

    registreren van extra domeinnamen die waardevolle keywords bevatten zinloos is om je vindbaarheid te verbeteren.

  9. @Sint, Ik zal vaker

    een blogpost plaatsen, nadat ik experts om hun mening heb gevraagd. De volgende keer zal ik jou zeker meenemen, want je inbreng (ook op je eigen

    blog) is altijd zinnig en nuttig.

  10. @Rene,

    Ik vind het een leuke invalshoek om je blog meer diepgang te geven in elk geval en zo te zien hebben collega-bloggers er geen problemen mee om mee te werken 😉

  11. Domeinnamen die erg veel op die van jouw lijken, en gebruikers via typo’s op kunnen belanden, kan je misschien wel registreren en met

    301 verwijzen naar je eigen site.

    Ik had namelijk een jaar lang een .com domeinnaam, die erg veel leek op een .net domeinnaam. Heb daarmee

    nogal veel bezoekers gehad 🙂

  12. Toch heb ik het idee dat het wel degelijk een positief resultaat kan opleveren. Ik heb enkele subpagina’s (ook) bereikbaar gemaakt met een eigen domein en deze subpagina’s komen eigenlijk allemaal wat hoger in de rankings terecht..

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − vijftien =