Vaak wordt mij gevraagd hoe een website nu precies hoog in Google komt te staan. Waar ligt dat aan? En waarom staat de ene website hoog en de andere niet. Dan leer ik ze een ezelsbruggetje. Ik zeg: geef je website een beetje TLC. Wat is TLC? Wat betekent de afkorting?
Een beetje liefde.
TLC is…
TLC is een prachtige Engelse uitdrukking. Die staat voor Tender Love and Care. Vrij vertaald: een beetje liefde en zorg.
Hoge positie in Google
Maar TLC kun je ook vertalen als Techniek, Content en Links. Want dat zijn de 3 factoren die bepalen of een website hoog in Google kan scoren. Scrol naar onderen voor de TV-zender TLC.
Hieronder even een korte uitleg:
De T van techniek
De factor techniek gaat over het programma’s waarmee de website is gebouwd of die is gebruikt voor de lay-out. Sites die gebouwd zijn met frames of flash bijvoorbeeld zijn niet of moeilijk leesbaar voor Google. Een andere belangrijke factor is de optie om belangrijke zoekwoorden op de juiste plek in een webpagina te kunnen plaatsen, o.a. in de title tag en de kopjes.
De L van links
Het gaat hier vooral om links te krijgen van andere websites. Die zogeheten inkomende links zijn voor Google van grote waarde. Het internet bestaat uit een enorme kluwen van links. Het is zaak zo veel mogelijk links te krijgen van belangrijke websites in jouw branche. Dat waardeert Google met een hoge positie.
De C van content
Google hamert zelf steeds op het belang van goede content, goede inhoud. Schrijf dus informatie die lezers nuttig vinden. Maar vooral: zorg dat je de juiste woorden gebruikt. Dan wordt je gevonden door de mensen die die woorden gebruiken in hun zoekopdracht.
Tot zo ver de uitleg. Toevallig zijn de T en de L de eerste 2 letters van de afkorting. En daar ben ik wel blij mee. Want veel mensen weten wel af van de C – de content, de zoekwoorden. Maar ze onderschatten de rol van de Techniek en de Links.
Geef regelmatig TLC
Maar let ook op het volgende. TLC is niet eenmalig. Net als in het echte leven. Met 1 keer een bosje bloemen heb je nog geen goed huwelijk. Nee je moet het regelmatig doen. Neem af en toe een bloemetje mee.
Voor je website betekent dit dat je regelmatig je T, je L en je C moet checken. En verder uitwerken.
Iedere maand TLC …
Dus wil je dat je website goed scoort in Google? Zorg goed voor je website en geef hem een beetje liefde, een beetje aandacht. Doe dat iedere maand – of nog beter iedere week. Zet desnoods een herinnering in je agenda of je mobiel.
Geef je website TLC: Tender Love and Care. Een beetje liefde. Hij zal er blij mee zijn. En stijgen in Google.
Dit is een post van gastschrijver Frank de Reus.
Note: Een paar dagen na het posten van dit artikel is Frank de Reus plotseling overleden. We herdenken hem als een gerespecteerde seo-copywriter met het hart op de goede plaats.
TLC als TV-kanaal
Pas veel later na de publicatie van dit blog kwam de TV-zender TLC op. Die heette in het verleden The Learning Channel, afgekort TLC dus (bron). Vanaf 2011 kreeg TLC in Nederland in de middaguren en ’s avonds zendtijd op Animal Planet.
TLC is een themakanaal van Discovery Channel. TLC richt zich voornamelijk op vrouwen tussen de 25 en 54 jaar. Op TLC worden programma’s als Alles uit de Kast (Fred van Leer), Say Yes to the Dress, Cake Boss, Sister Wives, Dr. Pimple Popper en Counting On uitgezonden.
Dit klopt helemaal. Net zoals planten, dieren en mensen hebben websites ook TLC nodig. Zowel Tender Loving Care als Techniek Links
Content. Heel belangrijk. Bedankt voor het delen van deze aardige variant op de bekende TLC 🙂
Prachtig artikel
Frank!!! Ga zo door.
We kijken uit naar je volgende bijdrage.
Graag gedaan!
Frank