Wat gaat Google dit najaar doen

Spammers opgelet! Dit najaar gaat Google actief spammers weren. Hun reacties, hun fora, hun blogartikelen hebben straks geen enkele zin meer. Matt Cutts heeft dat aangekondigd in een video.

Dit najaar gaat Google zich actief richten op black-hat-technieken en spammers. In een video op YouTube heeft Google’s Matt Cutts 9 aandachtspunten aangekondigd waar Google zich de komende maanden op gaat richten.

1. Meer Penguin updates
Google gaat de komende tijd het Penguin-algoritme verder verbeteren. De update gaat veel verder dan de eerste Penguin-versie gaan en zal van invloed zijn op veel meer sites.
De Penguin-update richt zich op websites die spammy manieren gebruiken om backlinks te creëren. Als je met behulp van een van deze tools automatisch backlinks creërt naar je site, bevind je je in de gevarenzone.

2. Google houdt niet van advertorials
Sommige websites gebruiken advertorials om meer backlinks te krijgen. Matt Cutts zegt dat het een schending van de Google webmaster richtlijnen is als er geen no-follow wordt gebruikt. Als je dus advertorials koopt om backlinks te krijgen, kan dit een negatieve invloed hebben op je Google-rankings.

3. Google bekijkt spammy queries
Sommige zoekopdrachten hebben de neiging om meer spam dan andere aan te trekken. Google’s webspam team zal dit handmatig onderzoeken.

4. Linknetwerken in de problemen

Matt Cutts zegt ook dat Google meer aandacht gaat besteden aan linknetwerken. Onderlinge koppelingen van websites, puur en alleen als doen om hoger te komen in Google, zal vaker worden afgestraft. In het verleden zijn er al diverse linknetwerken bestraft.

5. Google gaat backlinks beter analyseren
Matt Cutts zegt dat Google veel beter in staat is om backlinks te analyseren. Dat betekent waarschijnlijk dat de invloed van een link in een forumprofiel nog lager wordt, terwijl de waarde van de redactionele koppelingen toeneemt.

6. Betere afhandeling van gehackte sites
Google werkt aan een beter systeem om gehackte sites te onderzoeken. Het nieuwe systeem is later dit jaar beschikbaar. Google wil ook de communicatie met webmasters verbeteren over gehackte sites.

7. Gezaghebbende websites zullen een ranking boost krijgen
Google is daarnaast van plan om websites die een autoriteit in hun categorie zijn een rankingboost te geven. Bijvoorbeeld, als je website is een autoriteit in een bepaalde medische handeling, ik noem maar als voorbeeld haartransplantatie, Google je website dan toont boven websites die niet als gezaghebbend te boek staan.

8. De Panda-update wordt minder streng
Matt Cutts zegt dat veel van de websites die werden getroffen door de Panda-update grensgevallen waren. Google is op zoek naar andere meetmanieren die hen in staat stelt om ervoor te zorgen dat deze websites niet worden beïnvloed door de Panda-algoritme. De Panda-algoritme richtte zich op websites met lage kwaliteit aan content.

9. Minder domein clusters
Matt Cutts zegt dat het aantal hetzelfde domein clusters op eerste resultaat van Google pagina van dit jaar moet verminderen. Dus niet meer 2 of 3 resultaten van dezelfde website. De eerste pagina moet meer divers worden. De tweede pagina in Google bevat mogelijk wel domein clusters.

Wat betekent dit voor je website?
Als je wilt dat je rankings veilig zijn, vermijd dan te allen tijde spammy SEO methodes. Als je resultaten wilt bereiken in Google, gebruik dan white-hat SEO methoden. Houd je aan de regels. White-hat SEO vergt meer tijd en geld dan spam technieken, maar het leidt tot veel betere resultaten. Als je veilig SEO methodes gebruikt, hoef je je geen enkele zorgen te maken.

Lees direct andere artikelen hierover

12 gedachtes op “Wat gaat Google dit najaar doen”

  1. Met andere woorden. Blijf gewoon je ding doen dan is er niets aan de hand, toch? Pas geleden zag ik wel een video van Matt Cutts waarin hij duidelijk liet weten dat affiliate links niet meer zo snel worden afgestraft zolang je ze maar in uniek content zet, een eigen review geeft en er geen pagina vol van hebt. Dit is voor bloggers een goed teken.

    En de Snippets worden steeds belangrijker, zeker als je een lokaal of uniek product aanbied.

  2. Punt 4: Hoevaak hebben we dat al niet gehoord?

    Punt 7: Is dit niet vreemd? Dat de websites die het meestal al zo goed doen (Zalando) nóg beter gaan scoren… Dergelijke websites krijgen door hun bekendheid extra veel aandacht in de vorm van social media en links. Lijkt mij een beetje oneerlijk. Wat vind jij René?

    Punt 8: na de laatste zware update werden ook websites gestraft die eigenlijk niet gestraft moesten worden. Google heeft daarna opnieuw een update gedaan om deze websites weer ”terug te zetten”.

    Ik krijg steeds meer het idee dat Google meer woorden dan daden gebruikt. Ze kondigen vaak tien keer iets aan voordat ze daadwerkelijk iets doen….

  3. @Robert,

    Ben het helemaal met je eens. Zeker punt 8 zou meer mensen ervan moeten overtuigen dat hoge rankings in Google niet zaligmakend zijn. Je hele internet marketing-strategie daarentegen wel.

  4. Update van Google geweest en het lijkt allemaal mee te vallen, maar ik lees ook een hoop reacties van mensen die een hoop last hebben gehad van deze laatste update, ook wel Penguin 2.1 genoemd!

  5. Grappig om te zien dat we een aantal maanden verder zijn en dat google verschillende van de 9 aangekondigde punten succesvol uitgevoerd heeft!

  6. Check die domeinclusters van marktplaats.nl en beslist.nl…
    Vaak advertenties die alweer verdwenen zijn.
    Zo te zien is dat onderdeel nog geen succes geworden!..

  7. Hoi Rene,

    Ik hoorde dat veel bedrijven in de moeilijkheden zijn gekomen door de Humminbird-update. Vooral bedrijven die zich voornamelijk op linkbuilding focussen. Het tijdperk van linkbuilding schijnt namelijk ten einde te komen. Dit gaat straks “link earning” worden. Iets dat veel linkbuilding bedrijven niet aanstaat omdat er geen echte trucjes voor bestaan.

    Hierdoor lopen de linkbuilding bedrijven hun maandelijkse terugkerende inkomsten mis voor het linkbuilden. Omdat ze nu niet meer hun vaste strategie toe kunnen passen zoals het plaatsen van links op startpagina’s, directories, persberichtensites enz.

    Hoe denk jij over de toekomst van deze linkbuilding bedrijven? Zullen deze over een tijd verdwenen zijn? Ik heb namelijk het gevoel dat SEO bedrijven alleen nog maar een belangrijke rol zullen spelen bij de bouw van de website en het zoekmachine vriendelijk indelen ervan. En daarna verder nog een adviserende rol zullen hebben.

    De rest is nu namelijk aan de klant zelf (na hummingbird) hoe hoog ze zullen gaan ranken. Ze zijn nu zelf verantwoordelijk voor verse goede content en populariteit via social media en dan voornamelijk Google+.
    Wanneer de klant dit verwaarloost dan komt dit niet ten goede van de ranking in Google.

    Ik hoor graag jouw mening over de toekomst van linkbuilding en SEO bedrijven.

  8. Laatst nog een analyse gedaan van mijn hangmat concurrenten/collega’s. Blijkt dat degenen die boven aan staan alles doen wat Google verbiedt. Dus de oude tactieken werken nog steeds.

    Logisch natuurlijk. Google kan in zo’n complex systeem wat ze hebben niet opeens hele grote wijzigingen in een keer doorvoeren, want dat leidt tot een gigantische onvoorspelbaarheid. Systeem is van oorsprong voornamelijk opgezet op basis van “links” en daaraan gekoppelde pagerank.

    Zeer waarschijnlijk voeren ze hun beleid in kleine stapjes in in de komende jaren, maar communiceren het in een keer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *