Het Google algoritme is een groot bewaard geheim. Het is een ingewikkelde wiskundige berekening waarbij honderden factoren van belang zijn. Zo af en toe sijpelt er iets door van Google. Voor de rest moeten de SEO-mensen zoals ik, het doen met praktijkervaringen.
Veranderingen
Gisteren heeft Google-baas Matt Cutts een artikel geplaatst op het Insidesearch-blog van Google over recente wijzigingen in het algoritme. Nu schijnt dat er zeer regelmatig veranderingen plaatsvinden, maar deze lijst geeft een mooi inkijkje in waar Google mee bezig is.
Volgens Cutts zijn onderstaande veranderingen in het Google algoritme allemaal van afgelopen week. Doe er je voordeel mee:
1. In sommige talen zijn er slechts weinig webpagina’s die over het onderwerp gaan waarop de mensen zoeken. Het gaat dan om talen als onder meer het Afrikaans, Maleis, Sloveens, Slowaaks, Noors, IJslands, Catalaans, Servisch, Macedonisch, Albanees.
Google gaat relevante Engelse webpagina’s vertalen en zet die pagina’s direct onder de Engels titels in de zoekresultaten. Door te klikken op een vertaalde titels komt de lezer op een pagina die is vertaald in de taal waarin de mensen hebben gezocht.
Dit biedt kansen voor websites die zeer goede content bieden en in bijvoorbeeld Google.com hoge rankings behalen. Die kunnen hun marktgebied uitbreiden. In wereldstad Barcelona is de voertaal bijvoorbeeld Catalaans.
2. In de omschrijving van een webpagina gaat Google meer gebruik maken van de tekst die op de pagina staat en minder van de inhoud die bijvoorbeeld in de metatag-description staat.
Volgens Google leidt dat dat betere resultaten. Het betekent voor mensen die met SEO bezig zijn dat de omschrijving van een pagina relevant moet zijn voor de inhoud. Klakkeloos de description meenemen doet Google dus niet meer.
Het is al enige tijd dat de omschrijving in Google ook afhankelijk is van de zoekopdracht die is gedaan.
3. Zelfs de titel is niet meer heilig voor Google. Matt Cutts stelt: “Better page titles in search results by de-duplicating boilerplate anchors”. Volgens Cutts kijkt Google nu dus ook naar linkteksten vanaf andere sites.
Als er overal dezelfde geoptimaliseerde titel verschijnt vindt Google die minder relevant. Een verwijzing van een grote site met een andere linktekst krijgt dan de voorkeur boven de titel op de eigen pagina. “The result is more relevant titles that are specific to the page’s content.”
4. Het voorspellen van de zoekopdracht in het Russisch, het zogeheten AutoAanvullen, wordt verkleind. Vooral de lange willekeurige zoekopdrachten verdwijnen. In het Engels was dat al het geval.
Dit is wat mij betreft een wijziging die voor de meeste mensen nauwelijks invloed heeft.
5. Uitbreiding van de toepassing Rich Snippets voor bijvoorbeeld software-applicaties. Google laat in de zoekresultaten nu bijvoorbeeld ook de prijs en waarderingen van gebruikers zien.
Bij hotel-zoekopdrachten was dat al enige tijd. Door het uit te breiden, zijn er veel meer mogelijkheden om via internet je software of applicatie aan de man te brengen.
6. In Google Afbeeldingen verdwijnen afbeeldingen die dezelfde bron hebben.
7. Meer nieuwsitems in de zoekresultaten. Dit heeft Google vorige week al bekend gemaakt. Google noemt het zelf: ‘Fresher results’. Deze verandering heeft gevolgen voor ongeveer 35 procent van alle zoekopdrachten.
Als je dus de mogelijkheid hebt om snel in te spelen op de actualiteit kun je –tijdelijk- hoge posities in Google behalen.
8. Hogere rankings officiële sites. Google lukt het steeds beter om te achterhalen of het officiële site is of een goed geoptimaliseerde site van bijvoorbeeld een affiliatepartner. Volgens Google wil het de gebruikers de meest relevante en gezaghebbende resultaten voorschotelen.
9. Verbeteringen datum-beperkte zoekopdrachten. Nou ja het zal wel, maar als je in een zoekopdracht een bepaald tijdvak aangeeft waarin je wilt zoeken, heeft Google de resultaten nu verbeterd.
Als een no-nonsense-SEO-hobbyist vraag ik me dan met mijn Hollandse nuchterheid af: was het dan nog niet goed geregeld…..?
10. Zoekopdrachten met tekens uit het Hebreeuws, Russisch of Arabisch worden beter aangevuld.
Google algoritme
Volgens Matt Cutts (die trouwens net als ik in november zijn snor laat staan!) hoef je nu niet ineens als een idioot veranderingen gaan aanbrengen als je toevallig een site in IJsland hebt. Dit zijn namelijk slechts een tiental van de honderden veranderingen in het Google algoritme die per jaar plaatsvinden.
Hoi Rene,
Dank voor de samenvatting en helder verhaal. Het geeft wederom aan dat SEO maatwerk behoeft enerzijds waarbij gelet dient te worden aan belangrijke white – hat – conventies van Google. Maar ook “hard” werken t.a.v. het stimuleren van klanten om hun site dynamisch en actueel te houden (wordpress is daar een prachtoplossing voor). Voor SEO – partijen betekent het ook dat de linkbuilding – activiteiten onpage/offpage monikenwerk (beetje overdreven, maar toch) is. Wij werken bijvoorbeeld sterk op basis van article – writing en schrijven originele content over het onderwerp/gekozen zoekwoord. Plaatsen deze artikelen op relevante website in relevante categorien met relevante anchortags. En dit het hele jaar door voor iedere zoekwoord. Binnen de website proberen wij zowel gebruiker als google duidelijk te maken dat de daaropvolgende pagina X, Y of Z is binnen de website (linkstructuur). Geen makkelijke klus om een klant duidelijk te maken dat SEO geen appeltje-eitje is (trouwens nooit geweest). Waar ik wel bang voor ben is dat Google nieuwe algorthm – facotren erin gaat gieten als social – media – elementen. Een google+ – button is tot daaraan toe (hoewel?!) maar stel dat twitter, facebook ook meegenomen wordt in ranking – bepaling, dan wordt het voor SEO – partijen toch wel erg bewerkelijk. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat Google social – media – elementen ZWAAR laat wegen in de toekomst, maar Googles’ wegen blijven nog steeds ondoorgrondelijk. Ik zie uit naar je nieuwe artikel. Groet Mark (Opmax)
Mooie samenvatting, scheelt mij weer veel engels te lezen. Ben wel benieuwd hoe die automatische vertaling gaat van sites, Google vertaler vind ik met lange teksten nou niet echt goed vertalen.
Hallo Rene,
Ik vind dit weer een typisch staaltje Google. Er staat nl niks nieuws in jouw rijtje! Wij – het grote publiek – worden alleen pas veel later ingelicht.
En het belangrijkste – de toenemende waarde van een goed onsite en offsite structuur wordt niet vermeld.
Het blijft een leuke hobby… ehm beroep in mijn geval 😉
Gr. Chantal
Rene,
duidelijk artikel. Ik snap de meeste punten wel vanuit Google, alleen punt 7 over de nieuwsitems vindt ik niet echt gebruiksvriendelijk zeker als dit bij 35% van de zoekopdrachten zal zijn. Als ik nieuws wil vinden lees ik wel de krant of zoek ik een krant op op het internet.
Ik ben het voor de rest wel eens met Mark. Social media is een mooie plaats om uw bedrijf naamsbekendheid op te laten doen en/of informatie te geven van uw product/dienst en deze te promoten, maar om dit mee te laten gaan wegen in de Google ranking gaat toch te ver. Dit zal gaan zorgen voor een dubbele linkpopulariteits wedstrijd: linkbuilden en populair worden op facebook en twitter.
Groet Lars (Linkassistent)
Hallo Rene, wederom een scherp verhaal, goede informatie wint altijd!
@Mark @Lars Social media will be the future of the web. Dat ontgaat Google ook niet en de organisatie heeft al vaker aangekondigd hiermee te experimenteren. Om social media een (toenemende) belangrijke plaats toe te bedelen in de positiebepaling. Als je het kort door de bocht bekijkt, moet je social media gaan zien als een additionele vorm van linkbuilding.
Vergeet niet dat o.a. Google gebruik gaat maken van Schema . org Vooral voor On-Site Optimalisatie wordt dit een belangrijk punt om hoger in de resultaten te komen.
@Jan, dat Google schema.org gaat gebruiken verandert niet zoveel aan het algoritme. Een pagina moest al geoptimaliseerd zijn om beter gevonden te worden.
Met WordPress heb je daar een mooie plugin voor.
@Rene Misschien niet! Maar bij het maken van een site en het schrijven van content houd je rekening toch rekening met de algoritme. Vooral bij lokale bedrijven zal Google gaan kijken of er gebruik wordt gemaakt van de schema tags en hun resultaten daarop aanpassen.
Helder artikel Rene. SEO zal steeds toegankelijker worden voor “leken”. Google blijft zich verbeteren waardoor steeds meer websites in de top 10 komen te staan die daar ook echt thuis horen – niet omdat ze goed geoptimaliseerd zijn. Uiteraard een goede verbetering maar het maakt het vak van een SEO adviseur of Internet Marketeer er niet makkelijker op. Door de blijvende veranderingen blijven wij onze strategie aanpassen. 2012 zal het jaar worden van veel nieuwe, verse content. Want CONTENT BLIJFT KING.