Google’s Featured Snippets | Het hele verhaal [UPDATE 2018]

Featured snippets van Google

Featured snippets in Google’s zoekresultaten komen steeds vaker voor in Nederland. Deze uitgelichte fragmenten geven direct een antwoord op de vraag die is gesteld. Waren in het begin (2013) SEO-experts huiverig voor featured snippets, tegenwoordig anno 2018 omarmen ze steeds vaker deze SEO-kansen.

Leer hieronder hoe jij ze ook krijgt voor je site.

Inhoudsopgave:

» Hoe werken featured snippets?
» Featured snippets: informatie uit jouw website
» Voorbeeld featured snippets
» Hoe krijg ik featured snippets?
» Rich Answers in Nederlandstalige zoekresultaten
» Factoren voor selectie featured snippet
» Meerdere vragen tegelijkertijd targeten
» Conclusie 2018

Hoe werken featured snippets?

De snippets komen niet uit Google’s eigen database maar van de websites zelf. Voor zoektermen die zich daarvoor lenen, wordt direct informatie getoond.

De meeste mensen kennen wel een ander soort snippets. Bij vragen als ‘wat is de datum?’, ‘wat is het weer in Deventer?’ of ‘omwisselen euro’s in dollars’. Ook de voetbaluitslagen uit de eredivisie worden meestal zo weergegeven:

featured snippets van Google

De uitslagen van de eredivisie staan direct in Google

Google toont hier netjes alle uitslagen van de laatste speelronde. Bij wedstrijden, nieuws en standen heeft de bezoeker nog veel meer informatie voorhanden.

Daarnaast heb je nog de knowlegde graph en de answer box van Google.

Google geeft featured snippets weer in zoekresultaten wanneer zij van mening is dat dit formaat mensen prima helpt gemakkelijker te vinden wat ze zoeken. Dat kan meteen zijn of als ze op de link klikken om de pagina zelf te lezen.

Volgens Google zijn aanbevolen snippets met name handig voor mensen die mobiel zijn of zoeken op stem.

Update 2018

Waren het tot voor kort de grote sites met een hoge autoriteit zoals Wikipedia of Encyclo die snippets kregen; Google heeft vorige week (januari 2018) bekend gemaakt in dit blog dat elke website dat kan. De getoonde informatie wordt van de webpagina’s gehaald. Als beheerder van die website heb jij daar dus direct invloed op!

Wat een mooie SEO-kansen!

Featured snippet over eieren leggen

Een voorbeeld van een featured snippet

Featured snippets: informatie uit jouw eigen website

De featured snippets worden dus direct herleid van websites van derden en worden bovenaan geplaatst. Ze worden het meest getoond bij hoe? of wat? vragen en er liggen kansen in het feit dat elke site kan fungeren als de donor, dus ook die van jou en mij.

Vooral bij het zoeken op een mobiel of tablet zijn featured snippets erg handig. Mobiel zoekverkeer heeft het desktopverkeer wereldwijd overtroffen, ook in Nederland.

Eduard schreef vorig jaar al een mooi artikel over de groei van voice search. Bij gesproken zoekopdrachten werken de traditionele ’10 blue links’-formaat niet zo goed, waardoor featured snippets een bijzonder handig formaat zijn.

Voorbeeld featured snippets

Hoe je precies die featured snippets krijgt is Google niet helemaal duidelijk over. Er is ook geen tool bijvoorbeeld waarmee je kunt zien of je pagina in aanmerking komt. Hooguit kun je met betaalde SEO-tools van bv SEMrush of Ahrefs zien of een website die snippets heeft verkregen.

We bekijken daarom een Engelstalig voorbeeld, namelijk het pellen van een mango, hoe die uitgelichte resultaat heeft verkregen in google.com in de VS.

Snippets geven handleiding

Een complete handleiding als featured snippet

Het eerste wat opvalt is dat de feature snippet er niet helemaal in slaagt om de vraag te beantwoorden. De neiging is groot om de op de link te klikken voor de video. In dit geval kan de site realsimple.com wel degelijk wat traffic verwachten op deze zoekterm! Trouwens, Google is zich blijkbaar bewust van het feit dat featured snippets niet altijd optimaal werken want het geeft hier mij de mogelijkheid om feedback te leveren om hun service te verbeteren.

Het is opmerkelijk dat realsimple.com het in de organische zoekresultaten aflegt tegen lifehacker.com (en een Youtube-clip) maar wel de featured snippet levert. Realsimple.com is immers pas nummer 3 in de organische rankings.

Waarom prefereert Google in de organische rankings lifehacker.com maar ‘mag’ deze site de featured snippet niet leveren? Heeft het wellicht te maken met lifehacker.com zelf? Is deze pagina niet geoptimaliseerd voor featured snippets? Neen, dat is niet het geval en dat kunnen we aantonen met een zoekopdracht. We vragen Google dezelfde vraag maar limiteren ons tot de site lifehacker.com.

Lifehacker heeft dus wel featured snippets….

Het wordt meteen duidelijk dat lifehacker.com wel degelijk featured snippets ‘mag’ leveren maar dat het het in dit geval aflegt tegen realsimple.com.

Conclusie: de hoogste organisch gerankte website levert niet per definitie ook de featured snippet. Het ranking mechanisme voor organische zoekresultaten verschilt wezenlijk van de manier waarop featured snippets worden gekozen. Hoe het in elkaar steekt weten we nog niet maar het zich loont zich zeker om te ranken op featured snippets.

Hoe krijg ik featured snippets?

We hebben enkele honderden pagina geanalyseerd die vaak naar voren komen en vinden een aantal overeenkomsten.

Een webpagina moet hieraan voldoen om featured snippets te krijgen:

  1. De titel van de pagina komt grotendeels overeen met de zoekopdracht;
  2. Staat al minimaal in de top 7;
  3. De antwoorden op vragen zijn bijna altijd erg gedetailleerd;
  4. Antwoord bevat tussen de 40-60 woorden;
  5. De pagina’s zijn overzichtelijke opgebouwd en goed gestructureerd;
  6. De pagina’s geven in de meeste gevallen hun antwoorden middels een stappenplan

Goed gestructureerde en correcte geformuleerde HTML zou wel eens de sleutel tot succes kunnen zijn voor het ranken van featured snippets.

Zo heeft Rand Fishkin van Moz ook een mooie Whiteboard Friday opgenomen om deze gunst van Google te verkrijgen.

Omdat er geen relatie lijkt te bestaan tussen prestaties van pagina’s in organische ranking en het uitverkozen worden voor een featured snippet heeft het zin om een slecht presterende pagina te proberen te ranken.

Rich Answers in Nederlandstalige zoekresultaten

We zien langzamerhand in 2018 steeds meer Featured Snippets in de Nederlandse zoekresultaten t.o.v. eind februari 2016 toen dit artikel oorspronkelijk gepubliceerd werd.

Niet alleen bij belasting/financiën gerelateerde zoekopdrachten van grote sites als Belastingdienst.nl en Geld.nl ontvangen featured snippets. Tal van niche-achtige vragen die beantwoord worden op ‘kleinere sites’ krijgen ze.

Welke kleur past bij groene ogen, featured snippet van beatylab

Vaak beginnen dit soort verrijkte antwoorden met:

  • “Wat”;
  • “Hoe”;
  • “Hoeveel”;
  • “Wanneer”;
  • “Welke”.

Zoekopdrachten die beginnen met bovenstaande fragmenten lijken de Rich Answers functie te triggeren.

Een onderzoek van Stone Temple toonde aan dat het percentage zoekopdrachten dat Rich Answers bevat in zes maanden tijd gestegen is van 23% tot 31% in Google.com. Google.nl loopt zoals gewoonlijk nog wat achter.

Deze functie vind je zowel in SEMrush als in Ahrefs op vrijwel dezelfde manier:
» Domain Analytics
» Organic Research of Organische zoektermen
» Positions (alleen SEMrush)
» Filter op Featured Snippet (SERP Features, Linking to domain)

Factoren voor selectie featured snippet

Hoewel er vaak een afbeelding bij staat, is dat geen doorslaggevende factor om ze te verkijgen. Ook backlinks en SEO autoriteit lijken geen grote rol te spelen. Dat betekent dus dat ook jij met je ‘kleinere website’ kunt krijgen.

We zien namelijk websites met verrijkte antwoorden in de zoekresultaten die beduidend minder backlinks en SEO autoriteit kennen dan de nummer 1 in Google.

Schema.org?

Een andere factor die geen impact lijkt te hebben is microdata/schema.org. Een artikel op Search Engine Journal over Rich Answers beweert dat dit zou helpen, maar dit wordt weer tegengesproken door een studie van Stone Temple (en die laatste heb ik meer vertrouwen in).

Ik denk daarom niet dat het zoden aan de dijk zet om schema.org microdata aan de betreffende pagina toe te voegen.

Verder wat betreft on-page moet de SEO-basis wel op orde zijn:

  • Permalink
  • Afbeelding bestandsnaam & alt tags
  • Headings
  • Title tag
  • Meta description
  • Intern en extern linken naar relevante content

In het ideale geval plaats je de vraag in een H1 kopje bovenaan de content en beantwoord je de vraag direct daarna. Wat wel lijkt verschil lijkt te maken, is als je het antwoord nog een keer geeft maar dan in andere woorden, vanuit ander perspectief, anders belicht.

Net als bij voetbal:

Hoe meer je schiet hoe hoger de kans dat die bal er eens in vliegt.

Duidelijk is ook dat Google met de introductie van Hummingbird meer in staat is om entiteiten te herkennen en de relaties tussen die entiteiten. Zie ook onderstaande interessante presentatie van Jan-Willem Bobbink over het ‘semantische web’.

Het kan best zijn dat de concurrent die wél een Rich Answer-vermelding heeft bemachtigd, net die entiteiten noemt die Google wil zien in ‘het ideale antwoord’.

Stel je voor een artikel over de geschiedenis van Microsoft. Hoe goed is dit artikel, als binnen het artikel de entiteit “Bill Gates” niet voorkomt?

Lengte van antwoord

Ten slotte, zou ik nog lengte willen aanhalen. De meeste Rich Answers zijn tussen de 40 – 60 woorden. Idealiter ca. 50 woorden. Ik heb super korte Rich Answers gezien (soms zelfs 15-20 woorden), maar ook hier baat het niet dan schaadt het niet.

Uiteraard wil je geen onzin of onjuistheden vermelden, maar de vraag zo gedetailleerd mogelijk beantwoorden binnen de bestaande limieten kan nooit kwaad.

Samenvattend:
De bottleneck lijkt vaak het antwoord zelf te zijn. Het is niet aan mij of jou wat het meest ‘ideale antwoord’ is. Dit is aan Google. Net als met het geschiedenis examen, moeten we een antwoord creëren dat in de smaak valt bij de beoordelende instantie.

Het kan geen kwaad om nog nog een poging toe te voegen. Wanneer dat geen uitkomst biedt, zou ik de definitie(s) blijven aanpassen tot succes, trial & error.

if you throw enough things against the wall, something will eventually stick

Zou tussen de aanpassingen wel minstens een week of twee weken laten, zodat Google voldoende tijd heeft om alles te verwerken.

Meerdere vragen tegelijkertijd targeten

Om geselecteerd te worden als aanbevolen fragment kun je meerdere vragen tegelijkertijd targeten. Er gingen geruchten in de Search community dat je je per se moet richten op één enkele vraag, maar dat is niet het geval.

Praktijk voorbeeld:
» “Wat is bpm auto?”
» “Wat is rest bpm?”

Voor beide vragen wordt Geld.nl/autoverzekering/service/wat-is-bpm geciteerd. Met exact hetzelfde tekstfragment. Twee vliegen in een klap. Toegegeven de vragen zijn verwant aan elkaar, maar het is dus mogelijk om meerdere vragen te beantwoorden met 1 antwoord.

Ik zou wel aanraden om de pagina zelf over één topic/thema te houden. Stel je voor dat je een fruitwinkel hebt. Je wilt een Rich Answer targeten voor een aarbeien gerelateerde zoekopdracht. De content op de pagina die je aanmaakt beantwoord idealiter alleen vragen over aardbeien, niet bananen of kiwi’s, dat zijn andere topics/thema’s.

Maar anno 2018 zijn volledige pagina’s die het onderwerp in zijn geheel behandelen wel de manier om meer organisch verkeer binnen te krijgen. En op die pagina kun je dan verschillende vragen beantwoorden. Soms gunt Google je een featured snippet van een vraag die je in het geheel niet verwacht.

Conclusie 2018

Featured snippets bieden mooie SEO-kansen. Je kunt als expert in jouw vakgebied laten zien dat jij de antwoorden op de vragen van je potentiële klanten hebt.

Soms gaat het echter niet helemaal goed met deze snippets in Google. Zie deze twee van Danny Sullivan:

En onderstaand filmpje laat zien dat Google soms de plank geheel misslaat met de featured answers. Enkele beschamende antwoorden op vragen als:

  • Is Obama de koning van de VS?
  • Hebben dinosauriers ooit bestaan?
  • Houdt God alleen van christenen?

Hoewel het erop lijkt dat featured snippets ietwat aan het afnemen zijn ten faveure van knowledge graph functionaliteiten, blijft het ranken van featured snippets zeer de moeite waard. Het kan het antwoord zijn op de recente ontwikkelingen. Houd je aan de richtlijnen van Google en probeer je bezoekers tot dienst te zijn.

Bronnen oa:

https://www.searchenginejournal.com/optimize-content-googles-rich-answer-box/154424/
https://moz.com/blog/how-to-appear-in-googles-answer-boxes-whiteboard-friday
https://www.marketingfacts.nl/berichten/aan-de-slag-met-google-featured-snippets

Google Featured Snippets Best Practices Checklist

The Definitive Guide to Google’s Rich Answers


Dit was oorspronkelijk een gastblog van Romano Groenewoud, eigenaar van zoekmachine optimalisatie bureau SEOgeek.nl In 2018 geüpdate door Rene himself.

© Foto Google at the top: Flickr under Creative Commons License

 

Lees direct andere artikelen hierover

Reacties

  1. Goed artikel, zeker in de toekomst te checken met de “Google Posts”.

  2. Mooi om te zien dat het artikel een update heeft gekregen, ook omdat de rich snippets in Nederland nog niet zo ver uitgewerkt is als in de VS. In Duitsland zijn ze alweer een stukje verder, maar ligt nog steeds achterop bij de VS.

    Mooi artikel!

    Frank

  3. Ook in België merk ik nog steeds op dat er véél te weinig websites correct gebruik maken van featured snippets. Interessant artikel!

Laat wat van je horen

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten