Hoewel jarenlang gold dat pdf’s niet van belang zijn omdat Google ze niet kon indexeren, bleek dat de zoekmachine dat al vanaf 2001 deed… Sinds kort heeft de zoekgigant bekend gemaakt dat pdf’s een grotere rol gaan spelen in de zoekresultaten.
Steeds vaker zie je dan ook pdf’s terecht komen. Net zoals er steeds vaker YouTube-filmpjes of Google Places-vermeldingen tussen de webpagina’s staan. Het zal, volgens Google, steeds vaker voorkomen dat dit soort bestanden in de rangschikking staan. (bron: Google Webmaster blog)
Waar moet je nu op letten op pdf’s in de zoekresultaten te krijgen. Volgens Google gelden de regels die ook voor ‘normale’ SEO gelden, dus:
1. externe linken met het zoekwoord als hyperlink
2. de bestandsnaam (want die is vaak gelijk aan de url)
3. de belangrijskte metatag is de title-tag. Vul die goed in.
4. de andere metatags als description en taal
Vergeet ook niet dat Google ook uitgaande linken in een pdf kan indexeren. Dat geeft dus mogelijkheden om te linken naar bepaalde webpagina’s waarop je wilt scoren.
Als je meer wilt weten over het optimaliseren van pdf’s voor Google, bekijk dan ook Matt Cutt’s video hierover.