Of het nu bij een specifieke klant is, of tijdens een workshop Hoger in Google; ik zal altijd hameren op zoekwoordonderzoek. De beste zoekwoorden hebben namelijk meerdere voordelen:
- Ze leveren veel bezoekers op
- Ze geven een antwoord op een vraag
- Scoren in Google met de gekozen zoekwoorden is haalbaar
- en tot slot: Ze passen bij website
Zoals jullie misschien weten, geef ik deze maand workshops om met je website hoger in Google te komen (er is nog plaats overigens…). Ik licht met deze post daar een tipje van de sluier op welke online tools is gebruik om een lijst met de beste zoekwoorden te maken. Het zijn allemaal gratis tools:
- Google Analytics
- Google Adwords Tool
- Wordtracker.com
- Google Trends
- Google Insights
- SEOBook.com (de gratis versie waarvoor je alleen hoeft in te loggen)
De belangrijkste tool staat er echter niet bij. Die is ook niet online te vinden, want dat is je gezonde verstand! Bedenk namelijk bij elk zoekwoord of je potentiële klanten dat zullen gebruiken. Daar kan geen online tool tegenop.
Related item
Mijn post over de 10 beste gratis SEO-tools
Reviews workshop
De workshops vallen overigens erg in de smaak. Kijk daarom ook ‘ongecensureerde’ reacties van de deelnemers van de eerste workshop. Als jij wilt leren hoe je ook hoger kunt komen met je website, geef je dan op. Er is nog plek!
Hi Rene,
Een aantal hele nuttige tools / tips. Ik had dit artikel al eens gelezen en heb zelfs aantekeningen gemaakt voor een eigen blog post over gratis en goedkope tools (niet alleen voor SEO).
Wordtracker is natuurlijk helaas maar een weekje gratis. Google Insights zou zo mooi kunnen zijn, maar voor de Nederlandse markt geeft het meestal niet voldoende resultaten. Of heb jij andere ervaringen?
Die twee gebruiken precies dezelfde bron, volgens mij. Ik schrijf een artikel over keyword research, maar Google geeft geen data over deze termen in het Nederlands.
Precies, maar niet het verloop over de tijd. Wel staat er een soort staafgrafiekje, maar er is geen legenda bij en het grafiekje is relatief, en volgens mij niet heel erg betrouwbaar. Tja, je mag een gegeven paard ook niet in de bek kijken, toch?
@Patrick, je kunt ook Google Trends proberen.
Inderdaad bij zoektermen met weinig verkeer is er vaak een melding dat er te weinig informatie is. De Keywordtool van Adwords geeft dat dan vaak wel.
Inderdaad.