Gratis tools voor de beste zoekwoorden

Of het nu bij een specifieke klant is, of tijdens een workshop Hoger in Google; ik zal altijd hameren op zoekwoordonderzoek. De beste zoekwoorden hebben namelijk meerdere voordelen:

  • Ze leveren veel bezoekers op
  • Ze geven een antwoord op een vraag
  • Scoren in Google met de gekozen zoekwoorden is haalbaar
  • en tot slot: Ze passen bij website

Zoals jullie misschien weten, geef ik deze maand workshops om met je website hoger in Google te komen (er is nog plaats overigens…). Ik licht met deze post daar een tipje van de sluier op welke online tools is gebruik om een lijst met de beste zoekwoorden te maken. Het zijn allemaal gratis tools:

De belangrijkste tool staat er echter niet bij. Die is ook niet online te vinden, want dat is je gezonde verstand! Bedenk namelijk bij elk zoekwoord of je potentiële klanten dat zullen gebruiken. Daar kan geen online tool tegenop.

Related item
Mijn post over de 10 beste gratis SEO-tools

Het optimaal scoren van een website op een bepaalde zoekterm begint al met de domeinnaam. Zet –als het mogelijk is- één zoekterm daarin. Het is weliswaar slechts een van de vele factoren die een rol spelen bij de indexatie door zoekmachines, maar elk zoekwoord is er één.

Een garagebedrijf uit een dorp wil bijvoorbeeld hoog eindigen de zoektermen ‘garage dorp’. Het is dan raadzaam om een domeinnaam te kiezen waarin ‘garage’ staat vermeld. Gebruik wel een min-teken, ook wel koppelteken genoemd. Zet dan ‘garage’ in de domeinnaam. Afhankelijk van de verdere mogelijkheden tot optimalisatie van de site (in vaktermen SEO genoemd) kan dat gekoppeld worden aan de naam van het dorp of de naam van de garage. Google telt dan ‘garage’ al een keer mee.

Begrijp wel dat met het vastleggen van de domeinnaam het eigenlijk werk om een website hoog te laten eindigen pas begint.

Aanvulling:
Het is niet (meer) handig om het koppelteken op te nemen. Liever zonder.

6 gedachten over “Gratis tools voor de beste zoekwoorden”

  1. Hi Rene,

    Een aantal hele nuttige tools / tips. Ik had dit artikel al eens gelezen en heb zelfs aantekeningen gemaakt voor een eigen blog post over gratis en goedkope tools (niet alleen voor SEO).

    Wordtracker is natuurlijk helaas maar een weekje gratis. Google Insights zou zo mooi kunnen zijn, maar voor de Nederlandse markt geeft het meestal niet voldoende resultaten. Of heb jij andere ervaringen?

  2. Die twee gebruiken precies dezelfde bron, volgens mij. Ik schrijf een artikel over keyword research, maar Google geeft geen data over deze termen in het Nederlands.

  3. Precies, maar niet het verloop over de tijd. Wel staat er een soort staafgrafiekje, maar er is geen legenda bij en het grafiekje is relatief, en volgens mij niet heel erg betrouwbaar. Tja, je mag een gegeven paard ook niet in de bek kijken, toch?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien + twintig =