Handboek Zoekmachinemarketing (4e ed.) – Keesjan Deelstra | Boekrecensie

Afgelopen vrijdag viel de 4e editie van Keesjan Deelstra’s Handboek Zoekmachinemarketing in de bus. Nieuw van de pers was ik zeer benieuwd naar deze uitgave. De hooggespannen verwachtingen worden echter volledig waargemaakt. Het afgelopen weekeinde heb ik elk vrij kwartiertje benut om door het boek te bladeren en interessante onderwerpen te lezen.

Handboek Zoekmachinemarketing

Al enkele jaren heb ik de tweede druk in huis. Op elke workshop SEO en Webteksten geef ik aan dat dit boek een must is voor iedereen die met zoekmachines bezig is. In het SEO-wereldje kennen de meeste mensen Keesjan wel (ik mag Keesjan zeggen trouwens). Hij is (mede-)eigenaar van verschillende bedrijven en tools die met e-commerce in het algemeen en zoekmachinemarketing in het bijzonder te maken hebben. Het leuke aan Keesjan vind ik dat hij in het verleden geheel andere banen, bij de Fietsersbond en Milieudefensie, heeft gehad. Ik veronderstel dus dat het met zijn maatschappijvisie wel goed zit…

Nieuwste uitgave
Genoeg, geouweh…d! De nieuwste uitgave bevat maar liefst 200 pagina’s meer dan het oude exemplaar en telt 518 pagina’s. Zonder te overdrijven durf ik te zeggen dat het een compleet boek is. Natuurlijk wordt eerst de basis gelegd van zoekmachinemarketing. De driedeling Techniek, Content en Populariteit was al van zijn hand in de eerste uitgave. Ook is er nog steeds een uitgebreid hoofdstuk over het inzetten van advertenties in zoekmachines. Voor mij persoonlijk iets minder interessant.

Ontwikkelingen
De ontwikkelingen in het internetlandschap gaan echter heel hard. De volgende aspecten zijn daarom nieuw in het boek (vergeleken met de 2e druk) en worden allen uitgebreid behandeld:

  • Hoe zet u social media in?
  • Hoe optimaliseert u voor social media?
  • Hoe word ik opgenomen in Google Video, Google Maps en YouTube?
  • Hoe bedrijft u PR 2.0?
  • Facebook; kaper op de kust?
  • Hoe kom ik aan waardevolle links?
  • Bloggen of niet?
  • Locatiegebonden zoeken
  • Etc. etc.

Elk onderwerp wordt gelardeerd met duidelijke schermafbeeldingen. Ook heb ik nog geen taal- en tikfouten kunnen ontdekken, dus de uitgever krijgt ook een pluim van mij.

Al met al ben ik tijdens de komende kerstvakantie nog wel even bezig om het hele boek uit te lezen. Er zijn nog zoveel onderwerpen in waar ik nog het naadje van de kous van wil weten.

P.S. Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je misschien mijn eigen exemplaar (de tweede druk) wel gratis. Ik ga die namelijk weggeven in de nieuwsbrief van december aan een van mijn abonnees

Aanvulling: Marieke heeft het boek gewonnen.

Lees direct andere artikelen hierover

9 gedachtes op “Handboek Zoekmachinemarketing (4e ed.) – Keesjan Deelstra | Boekrecensie”

  1. Hallo Rene,
    Goed om te lezen dat er een nieuwe editie van het Handoek zoekmachinemarketing uit is. Wat vind je van het boek? Ik lees je mening en leerpunten uit dit boek niet terug in deze recensie. Krijg de indruk dat het stuk nog niet af is?
    Ben benieuwd wat je ervan vindt.
    Groeten! Aartjan

  2. @Aartjan,

    Misschien dat mijn mening iets verstopt staat tussen de zinnen, maar ik vind het een prima boek, =>

    “De hooggespannen verwachtingen worden (…) volledig waargemaakt.”
    “Zonder te overdrijven durf ik te zeggen dat het een compleet boek is.”

    Voor mij is het een uitstekend naslagwerk waar ik op terug kan vallen als ik een lastige vraag krijg.

  3. Naast het feit dat het boek een handig naslagwerk is, is het natuurlijk ook een bron voor nieuwe strategieën en ideeën binnen een organisatie. Voor de optimalisatie van zoekmachinemarketing ben je als marketeer constant online op zoek naar nieuwe technieken. Dit kost erg veel tijd en daarnaast kom je vaak toch op veelal dezelfde methoden uit. Door het handboek zoekmachinemarketing te gebruiken heb je veel van deze ideeën bij elkaar gebundeld. Ideaal om snel even iets terug te lezen of om je SEO op een hoger plan te tillen. Ook voor een e-commerce website zeker een toegevoegde waarde. Daarnaast zijn social media hot, maar de ins en outs van al deze platformen zijn nog altijd niet 100% helder (met name het effect op SEO). Ook hierop wordt in het boek vast en zeker een heldere visie gegeven. Al deze redenen samen vormen dé reden waarom ik het boek graag zou willen ontvangen!

  4. Dit lijkt me een erg interessant en leerzaam boek. Ik hou me reeds bezig met het ontwikkelen van websites. Graag zou ik me echter meer verdiepen in de zoekmachine optimalisatie van deze websites. Dit boek kan hierbij voor mij een goede hulp zijn, vandaar dat ik het graag zou ontvangen.

  5. Lammert Kloosterman

    Beste René,

    daar ben ik weer, de 50 er die zijn jeugddromen nog steeds aan het waar maken is. Het gaat erg lekker met mijn vertaalwerk, inmiddels mijn eerste interview per email gedaan en op mijn website gezet, de tweede is in de maak, toch zou ik ook graag webteksten willen schrijven. Webteksten die ook weer ergens terug te vinden zijn en daar zit hem de kneep, hoe doe ik dat. Nu denk ik dat dit boek mij daar enorm bij zou kunnen helpen, naast jouw goede raad natuurlijk, die ik altijd met belangstelling doorlees. Je bent eigenlijk een soort mentor aan het worden of je het nu wil of niet.
    René bedankt.

    Lammert

  6. Maarten Muller

    Hoi René,

    Thanks voor het attenderen op dit boek.
    Als ik je reactie/mening goed lees, ga ik voor de nieuwe, verbeterde 4e druk 🙂

    Groet, Maarten

  7. Bedankt voor de tip!!!

    Als beginnend ondernemer is dit enorm waardevol voor me en ik ben er al flink mee aan de slag geweest!
    Nogmaals dank.

    Gr. Marco

  8. Pingback: Vergelijking affiliates Bol.com en Managementboek

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *