Het belang van een testimonial van een tevreden klant

Als je zaken doet via internet, zijn goede aanbevelingen van tevreden klanten goud waard. In de internet marketingwereld worden dat testimonials of recommendations genoemd.

Tevreden klanten
Zeker als je een product verkoopt, maar ook als je het eerste contact met nieuwe klanten probeert te leggen, is een positieve reactie van groot belang. Je website is je visitekaartje. Als bezoekers lezen dat anderen tevreden over jou of jouw product zijn, zullen ze eerder geneigd zijn contact te leggen of het product aan te schaffen.
Als je bestaande klanten vertellen hoe goed jij bent of hoe goed jouw product is, werkt dat veel beter dan dat je dat zelf vertelt. In contacten via internet gaat het namelijk om vertrouwen en betrouwbaarheid. Je ziet namelijk niet fysiek tegenover een klant, maar hij kijkt naar jouw website. Als je nou aanbevelingen prominent plaatst, kan dat vertrouwen schenken.

Vraag om een testimonial

Het krijgen van goede aanbevelingen is niet zo moeilijk. Je kunt je klanten er gewoon om vragen. Als je een dienst hebt verkocht, weet je heus wel zelf of de klant tevreden is. Vraag hem om een reactie. Bel hem op en laat hem vertellen hoe goed jij bent. Hij kan dat veel beter dan dat je dat zelf zou doen. Je maakt er dan zelf een testimonial van. Laat het hem nog even lezen of je alles goed hebt verwoord en klaar is kees.

Als je via je website iets hebt verkocht zonder dat je contact hebt gehad met die klant, kun je hem (automatisch) een mailtje sturen, met de vraag wat hij van het product vond. Als ie tevreden is, kun je dat weer gebruiken.

Als je een Linkedin-profiel hebt, kun je contacten ook vragen te aan te bevelen. Daar heten ze recommendations. Als je een recommendation hebt gekregen zou je die, na toestemming, ook weer op je eigen website kunnen gebruiken.

Voorbeeld
Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld prima samengewerkt met Menno Lam, architect te Wageningen. Hij schreef op Linkedin voor mij een fraaie recommendation, die ik ook weer op mijn eigen website heb geplaatst. Nu weet ik niet precies hoe goed Menno als architect was. Maar sinds ik heb gezien hoe mooi zijn huizen zijn (ook in Deventer) en hoe goed hij de binnen- en buitenwereld in elkaar weet te passen, kan ik niets anders doen dan hem ook aanbevelen. Nou bij deze dan. Kijk zelf maar naar deze afbeelding:
Ontworpen huis Menno
Zo snijdt het mes dus aan twee kanten.

14 gedachten over “Het belang van een testimonial van een tevreden klant”

  1. Zou je bv. producten met korting kunnen verkopen, wanneer je besluit een testimonial te schrijven? Bv. een cashback constructie waarbij je achteraf obv ordernummer ofzo een recentie kunt schrijven?

  2. Testimonials kunnen

    een mooie manier zijn om wat meer vertrouwen te kweken in een bepaald product.

    Maar daar zit ook meteen het probleem. Hoe bepaal je de

    authenticiteit van een testimonial / recommendation?

  3. @Erik, dat is

    inderdaad een lastige. Belangrijk is volgens mij wel om eerlijk te zijn en niet zelf testimonials te gaan schrijven. Dat komt vroeg of laat toch uit.

  4. Goed artikel René. Maar

    hoe pak je het aan als je nog geen opdrachten hebt gedaan? Ik bied bijvoorbeeld op mijn website wel mijn diensten aan, maar heb nog geen portfolio.

    Ben net begonnen, vandaar. Ik heb wel aan een webtekst van iemand gewerkt, maar die heeft niet al mijn aanbevelingen overgenomen.

  5. Het idee voor het webtekstbureau bestaat al langer. Maar ben er pas de laatste tijd echt actief mee aan de slag.
    Gisteren heb ik eindelijk de eerste website van een opdrachtgever op mijn eigen webite kunnen zetten! Zij heeft pas onlangs de aanbevelingen voor de webteksten doorgevoerd.

    Bedankt ook voor je reactie op mijn blog. Bedoel je dat ik teveel zoekwoorden in de paginatitel van mijn index-html heb?

  6. @Pauline,
    Zonder portfolio (of het nou betaalde of onbetaalde klanten zijn) kun je inderdaad geen testimonials op je website zetten. ‘k Zag op je

    Linkedin-profiel dat je al 1,5 jaar tekstbureau Pliens beheert. Heb je in die tijd geen klanten gehad (hoe klein ook) die iets positiefs over je willen

    zeggen? Een goede testimonial krijg je door het te vragen aan klanten. Succes er mee!!

  7. Weten jullie wellicht of

    er in Nederland een marktplaats is voor schrijvers die artikelen schrijven van 300-400 woorden. Ik wil eigenlijk de nederlandse marktplaats voor

    schrijvers nader bekijken. Kun je in Nederland bijvoorbeeld schrijvers krijgen die een artikel schrijven voor enkele tientjes?

  8. @Erik,
    Goedkope tekstschrijvers vind je op bv sitedeals.nl. Of de kwaliteit navenant is, is de vraag. Een oproep op Freelance.nl levert vaak goede

    tekstschrijvers op.

  9. tsja, nooi geschoten

    altijd mis. Maar goed, er zijn dus niet echt marktplaatsen voor tekstschrijvers. Sitedeals en freelance.nl stellen je alleen in staat om een oproep te

    plaatsen. Er is dus niet een soort plek waar de schrijvers zichzelf aanprijzen.

  10. In

    reactie op de discussie wil ik graag bekend maken dat ik een professioneel auteur van testimonials ben: (www.)testimonials.nu . Wie wil vergelijken

    kan natuurlijk terecht bij TekstNet.nl, de beroepsvereniging van professionele tekstschrijvers.

  11. Testimonials die allemaal vanaf hetzelfde ip-adres komen, brengen natuurlijk het risico met zich mee dat de webbeheerder ze verwijdert.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien + 9 =