De Amerikaanse sociaal psycholoog Robert B. Cialdini heeft sinds kort ook de Nederlandse internetwereld in zijn greep. Zijn boek ‘Influence’ (in het Nederlands ‘Invloed’) heeft daadwerkelijk invloed op de mensen die zich beroepsmatig met internet bezighouden.
Cialdini onderzoekt in zijn spraakmakende boek namelijk de psychologie van de volgzaamheid. Hij onderscheidt de volgende zes verleidingstechnieken:
- wederkerigheid (bv het gratis weggeven van een e-book)
- consistentie
- sociaal bewijs
- sympathie
- autoriteit
- schaarste
Nu schreef vorige week collega-webschrijver Aartjan van Erkel daar een zeer interessant artikel over. Zeker de voorbeelden die hij noemt van Nederlandse websites maken het een zeer bruikbaar artikel. Op het gebied van internet marketing is het zeer inspirerend de zes genoemde technieken te gebruiken voor een website of webpagina.
Psychologische technieken
Wie schetst echter mijn verbazing toen ik vorige week op de Webwinkelvakdagen opnieuw hoorde praten over de principes van Cialdini. Ditmaal was het Ronald Verschueren, directeur van Netmarketing. Ook hij illustreerde de zes psychologische technieken om iets gedaan te krijgen van een internetbezoeker met praktische voorbeelden.
Internetgoeroe
Het ziet er dus naar uit dat Cialdini de nieuwe internetgoeroe wordt. SEO is mooi, maar het gaat om conversie. “Usability is een mooi begrip, maar als iedereen het doet, moet je verder kijken.” Om maar een citaat van Verschueren te gebruiken.
Meer lezen?
Het boek ‘Invloed’ van Robert Cialdini is verkrijgbaar bij Managementboek (aff.).
Ik heb dit boek
in zowel de eerste als de tweede uitgave gelezen. Het is zeker een aanrader en niet alleen voor marketing doeleinden, maar ook algemeen ‘in het
gewone leven’!
Topboek!
Zeker lezen.
Deze 6 principes van Cialdini zijn inderdaad goede technieken om meer instemming te krijgen met een verzoek.
Ik ben wel enigszins
verbaasd dat pas 8 jaar nadat dit onderzoek van Cialdini is gedaan (voor ‘offline’ gebruik) ook de link wordt gelegd met online beïnvloeding. Zelf heb ik
namelijk een tijd geleden onderzoek gedaan naar het inzetten van conventionele verkooptechnieken op internet, zoals de Foot-in-the-Door techniek.
Dit soort technieken worden nu nauwelijks ingezet online, terwijl dit wel een positief effect kan hebben! Op mijn blog staan hier enkele artikelen
over.
Beste Rene,
Helemaal eens met je observatie dat het boek Invloed van Cialdini geweldig is. Het zet aan tot het bewust gebruik maken van het onbewuste. Ook in lijn van bevindingen zoals Dijksterhuis.
Trouwens, het nieuwe boek van Cialdini ‘Overtuigingskracht’ is een leuke praktische uitwerking van zijn eerste boek. Ik beschrijf een aantal van zijn tactieken op mijn blog
overtuigenopinternet.nl.Beste Rene,
Inderdaad zeer frappant wat je al in 2009 opmerkte. In 2011 is het effect m.i. nog duidelijker zichtbaar, wat ik uitwerk op mijn blog.