Lang heb ik gedacht dat Facebook een geduchte concurrent van Google zou worden. Maar ik ben van mening veranderd. Ik denk nu namelijk dat het gevaar voor Google helemaal niet uit de VS komt, maar uit een sterk groeiende opkomende economie, namelijk China.
Conflict
Het conflict tussen Google en China speelt natuurlijk al veel langer. De Chinese autoriteiten eisten dat bepaalde hun onwelgevallige resultaten over bijvoorbeeld de mensenrechten niet te zien zouden zijn. Als je zoekt op ‘China Google’ krijg je miljoenen hits.
Google daarentegen beschuldigde China van het hacken van Gmail-accounts.
Vertrek
Uiteindelijk vertrok Google uit China –maar ook weer niet helemaal-. De Chinese versie van Google, is nog altijd de bezoeken door Chinezen. Alleen de servers staan niet meer in China, maar in Hong Kong. En ook de verkoopkantoren voor advertenties in Google.cn zijn nog altijd actief. Google is dan ook de tweede zoekmachine van China.
Marktaandeel
Google heeft in China een marktaandeel van 30 procent. De Chinese concurrent Baidu beheerst echter de markt met een aandeel van 65 procent.
Bovenstaande documentaire van de VPRO laat zien waarom Baidu zo groot is in China. Dat is namelijk niet alleen omdat ze wel schikt naar de censuur van de Chinese autoriteiten. Baidu is namelijk een typisch Chinees bedrijf en weet veel beter waar de Chinezen behoefte aan hebben.
Dat is een achterstand die het Amerikaanse Google nooit kan inhalen. Aan de Google-visie van een vrij internet en dat alles beschikbaar moet zijn, hebben de Chinese internetgebruikers helemaal geen behoefte…
Daarbij komt dat Chinezen bekend staan als zeer kritische consumenten. Google is helemaal niet gewend om daarmee om te gaan.
Baidu
Baidu heeft inmiddels ook al voet aan de grond gekregen in Japan, ook zo’n land waar (gedeeltelijke) censuur heel normaal wordt gevonden. Het meest opmerkelijke vond ik wel het bericht dat Baidu een overeenkomst heeft gesloten met de grote platenlabels Universal, Warner en Sony.
Google is daar jarenlang tevergeefs mee bezig geweest omdat zij vond dat ze recht had op gratis weergave en downloads. Baidu stelt de muzieknummers ook beschikbaar, maar betaalt de labels een bedrag per nummer. Net zoals andere Westerse streamingdiensten dat dus tegenwoordig ook allemaal doen als je daar online muziek wilt luisteren.
China
En behalve een zeer goed alternatief voor Google zijn er in China ook andere grote bedrijven die de markt beheersen. Video: Tudou (YouTube had een marktaandeel van 1 procent toen ze werd geblokt door de Chinese overheid); Social: RenRen (in plaats van Facebook en Twitter)
Al met al betekent het dus dat China helemaal geen Westerse sites als Google, YouTube en Facebook nodig heeft. Ze hebben genoeg Chinese sites die hetzelfde doen, zo niet beter.