Onlangs kwam ik in contact met Andre Weyher. Tot aan april 2012 werkte deze Nederlander bij Google. En niet zomaar een baan, hij werkte samen met Matt Cutts, de grote Google-man. Andre was binnen Google verantwoordelijk voor de kwaliteit van de organic search results in het team van Cutts. Tijd voor een exclusief interview.
1. Hoe ben je als Nederlander eigenlijk bij Google terecht gekomen?
“Dat is een lang verhaal! Ik ben tijdens mijn studie in Rotterdam naar de VS vertrokken om daar de tweede helft van mijn degree af te maken. Toen ik terugkeerde naar Europa, heb ik een tijd bij Apple in Ierland gewerkt. Ik kwam er achter dat Google een Europees hoofdkantoor heeft in Dublin. Na een nogal zwaar sollicitatieproces ben ik begonnen in het AdSense team. Vervolgens heb ik als account-manager voor de grotere AdWords advertisers gewerkt. In mijn hele tijd bij Google was ik echter vooral geïnteresseerd in Organic search. Dus ik had altijd de hoop om uiteindelijk in het Spam-team terecht te komen Na een periode van wat eigenwijze zelf-promotie, heb ik de kans gekregen om in het team van Matt Cutts op de Europese markt te werken. Een geweldige ervaring.”
2. Wat was je rol binnen Google eigenlijk? En wat deed je precies in het team van Matt Cutts?
“De officiële naam is “Search Quality specialist”, de naam zegt het eigenlijk al een beetje. Binnen het team was ik verantwoordelijk voor het garanderen dan de zoekresultaten op Google van goede kwaliteit zijn. Dit betekent vooral een constant gevecht tegen spam en manipulatie technieken die webmasters gebruiken om hun site hoger te laten ranken dan Google in principe zou willen. Binnen Google heeft iedereen zijn specialiteit en ik was in het team o.a. verantwoordelijk voor de kwaliteit van linkprofielen van sites en kwaliteit van de content. Op basis hiervan werd er een beslissing gemaakt of sites wel of niet bezig zijn met spamming.”
3. Je was bezig met de kwaliteit van de content op sites en het linkprofiel. Wat zijn de argumenten om handmatig een penalty aan een site toe te kennen?
“Over het algemeen geldt de volgende regel: als een site een profiel of content heeft dat NIET voor bezoekers is gemaakt, maar als doel heeft de zoekmachines te manipuleren, dan zal er vaak een penalty worden toegepast. Hier kunnen veel redenen voor zijn. Twee veel voorkomende redenen zijn:
a. een te hoog aantal gekochte links die vanuit slechte kwaliteit pagina’s naar de site linken
b. een te grote hoeveelheid links met commerciële anchors op de pagina zelf zonder genoeg toegevoegde waarde.
Vanuit een content perspectief kan je denken aan sites die meedoen aan een affiliate programma maar behalve die affiliate links niet veel extra hebben te bieden aan de gebruikers.”
4. Houdt Googles algoritme die foute sites er niet automatisch uit?
“In veel gevallen wel, maar niet altijd. Er zijn veel voorbeelden van sites nét in het grijze gedeelte tussen spamming en niet spamming hangen. Er is dan een “human eye” nodig om te beslissen wat er precies aan de hand is. Google hecht heel veel waarde aan juiste beslissingen op dit gebied en wil niet riskeren dat slechte sites ongestraft door kunnen gaan of dat goede sites per ongeluk worden afgestraft.”
Het belang van de title-tag in SEO: Een uitgebreide gids
5. Google is erg bezig om de kwaliteit van de zoekresultaten steeds te verbeteren, althans dat is wat Matt Cutts ons altijd in zijn video’s verteld. Toch is het altijd nog mogelijk om de dans te ontspringen. Hoe kan dat eigenlijk?
“Zeer goede vraag, tot voor kort was Google veel drukker met handmatig reviewen van sites. Je kan je voorstellen dat dit ontzettend veel werk betekende en voor veel landen liep Google altijd achter met de controles. Op die manier kon het vaak veel tijd in beslag nemen voordat een site werd gecontroleerd. Met de recente updates in het algoritme, is dit proces bijna volledig geautomatiseerd! Een veel snellere aanpak dus.. Op dit moment is het niet meer een kwestie van OF je wordt bestraft, maar een kwestie van WANNEER. Google is ontzettend slim geworden in het ontdekken van spam en de dans ontspringen zal enkel moeilijker gaan worden.”
6. Bestaan er wel slechte links? En zo ja, hoe zou ik die kunnen herkennen (behalve de bekende ppp-sites*)
(*ppp-sites staat voor pills, porno en poker)
“Absoluut, daarbij moet ik wel zeggen dat Nederland wat dit betreft een van braafste jongetjes uit de klas is. Andere Europese landen zijn wat betreft linkprofiel veel ondeugender dan Nederlandse webmasters. Veel mensen denken dat een het verschil tussen een goede en slechte link enkel in de anchortext ligt. Dit is natuurlijk wel een onderdeel, maar veel belangrijker is de bron waar de link vandaan komt. De kwaliteit van de site waarop de link zich bevindt. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is; waarom is de link daar geplaatst? Is er sprake van authentieke waarde? Heeft de webmaster de link er voor authentieke redenen neergezet? Of is de achterliggende gedachte ENKEL linkjuice? In het laatste geval zal je vaak zien dat de kwaliteit van de pagina ook niet fantastisch is.”
7. Zijn er behalve, dat Nederland qua uitrollen van updates altijd achter de VS aanloopt, andere verschillen?
“Ja, iedere markt is anders, vandaar dat Google specialisten heeft voor iedere taal. De marktspecialisten zijn ook verantwoordelijk voor het leveren van feedback over de staat van spam op hun markt. Dit wordt door de engineers in de VS gebruikt om het algoritme aan te passen. Voor Nederland zijn bijvoorbeeld de startpaginas uniek. Ze komen nergens anders dan in Nederland voor.”
8. Richt het anti-spam-team van Google zich ook op relatief kleine taalgebieden?
“Ja, er zijn natuurlijk markten waar er niet genoeg internet gebruikers zijn om een speciaal team te hebben. Maar alle Europese markten zijn groot genoeg om op zijn minst één specialist voltijds zijn werk te laten doen. Nederland hoort daar zeker bij.”
9. Wat kunnen wij SEO-ers doen om de vriend van Google te blijven?
“Een zeer belangrijke vraag. Ik denk dat we uren over de details kunnen praten maar volgens mij is de “big picture” veel belangrijker. Het is aan te raden om je als webmaster er altijd van bewust te zijn dat het weinig zin heeft om te proberen Google in de maling te nemen. Ze zijn slim genoeg om trucs snel te doorzien. Je concentreren op een snel technisch trucje heeft dus weinig nut.
Wat wel zin heeft is om aan SEO te denken, zelfs vóórdat je de site maakt! Wat Google wil is dat je als webmaster op een natuurlijke manier je autoriteit en volgers opbouwt, en hoe kan je dat doen? Door middel van iets interessants aan te bieden! Vergelijk het met klassieke vormen van media zoals een krant. Iedereen kan natuurlijk betalen om een advertentie te plaatsen, maar als je wilt dat een journalist een artikel over je publiceert, dan moet je natuurlijk wel interessant genoeg zijn.
SEO werkt met hetzelfde principe. Alles wat niet op een natuurlijke manier is opgebouwd, zal Google niet in de goede smaak vallen. Dus de eerste stap is er voor zorgen dat je interessant genoeg bent om iets aan de gebruikers te bieden. Hun natuurlijke reacties hierop zullen uiteindelijk je site in de rankings doen stijgen. Content is king!Daarnaast is het volgen van de guidelines wat betreft het maken van je site erg belangrijk, dit vormt de basis van correcte SEO.”
10. Werken bij Google is voor velen een grote droom. Waarom ging je er toch weg? En waarmee ben je nu bezig?
“Werken bij Google was zeker een fantastische ervaring. Voor mij persoonlijk waren de 4,5 jaar dat ik er werkzaam was erg belangrijk om veel kennis op te bouwen. Maar op een gegeven moment kom je er achter dat de kennis die je op hebt gebouwd waardevoller is in de externe wereld. Daarnaast had ik een droom om naar Australië te verhuizen en er is helaas geen Search Quality afdeling hier van Google. Ik ben daarom voor mijzelf begonnen! Samen met een zeer getalenteerde web-miner ben ik Netcomber gestart. Dit is een dienst die hoop ik veel voor de online wereld zal gaan betekenen. We hebben wereldwijd 200 miljoen sites geïndexeerd en vervolgens berekenen we met behulp van meer dan 3000 factoren welke sites aan wie behoren. Het eindresultaat is dat je een URL intoetst, en wij geven je een lijst van sites die tot dezelfde persoon behoren of door dezelfde developer zijn gemaakt. Iets waar de grote zoekmachines zeer bekwaam in zijn en gebruiken in hun gevecht tegen spam 😉 Slimme online marketers en SEO-ers kunnen vast en zeker veel manieren bedenken om dit soort informatie te gebruiken!”
Wil je trouwens meer lezen over Andre’s werk bij Google, lees dan ook dit interview (Eng) met hem op SearchEngineJournal.com.
Mocht je dit interview de moeite waard vinden,
RT @renegreve [BREAKING] Exclusief interview met ex-Google Webspam-medewerker => renegreve.nl/seo-hoog-in-zo… <=
— René Greve (@ReneGreve) december 19, 2012
Retweeten mag… 😉
(Maar verspreiden via Facebook vind ik ook heel fijn)
Leuk René!
Eens met Weyher en in dit kader (ik gebruik deze quote vaker): “SEO? Just deliver great shit”. En huur renegreve,nl natuurlijk in 😉
Succes!
Over de werkzaamheden van Andre Wehler binnen het team van Matt Cutts is ook een ander artikel verschenen.
http://searchengineland.com/ex-googler-to-please-google-with-your-seo-forget-about-seo-136800
@André,
Ik zal die andere Andre eens vragen hier te reageren om zijn rol te verduidelijken.
Ik had gehoopt dat hij iets zou vertellen wat nog niemand wist. Een supertip of een ”geheimpje”. Hij vertelt niet echt iets nieuws..
Neemt niet weg dat het een mooie ervaring is zo iemand te mogen interviewen René!
Beste René,
Hartelijk dank voor het plaatsen van het interview!
Ik wil nog even ter verduidelijking iets meer over mijn rol binnen Google vertellen. Het Webspam team is erg groot en er zijn veel rollen met een erg variërend karakter. Het komt vaker voor dat mensen het verschil niet begrijpen.
Het spam team binnen Google bestaat uit Engineers en non-engineers. De engineers zijn de mensen die de daadwerkelijke veranderingen in het algoritme aanpassen. De non-engineers (zoals ikzelf), zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse “spamfighting”. Dus controle van mogelijke webspammers, beoordeling van linknetwerk kwaliteit, beoordeling van content kwaliteit etc. Op basis van dit werk wordt dus wel advies gegeven aan de engineers over wat voor elementen in het algoritme te beoordelen, maar het zijn niet dezelfde mensen die daadwerkelijk aan het algoritme knutselen.
Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt!
beste groeten,
Andre Weyher
@Robert,
Google is transparanter dan veel mensen denken, “supertips” bestaan denk ik niet echt 😉 Ik ben van mening dat SEO een beetje een imago verandering moet ondergaan, van technische truc naar naar eerlijke, lange termijn marketing activiteit. Er zijn natuurlijk wel veel “best practices” die je toe kan passen!
Mocht je toch nog vragen hebben dan ben ik altijd via andre at netcomber.com te bereiken!
Beste groeten,
Andre Weyher
@ André
Daar heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in. Google vertelt je aardig veel (of maakt iets indirect duidelijk).
Ik ben het met je eens wat betreft het imago. Sommigen denken dat SEO het toepassen van stiekeme trucjes is.
Ik heb ook het idee dat SEO soms niet helemaal serieus genomen wordt. Dan spreek je iemand die duizenden euro´s heeft geïnvesteerd in een mooie webshop, gaan ze moeilijk doen over een budget van een paar honderd euro voor SEO…
@ Robert,
Absoluut mee eens, als je strategie berust op non-paid search dan zou SEO in een ideale wereld een belangrijk onderdeel van het plan (en van de kosten) moeten zijn. Het trucjes imago stamt uit de tijd dat het werkelijk nog een trucje was 😉
Google was in het begin niet bewust van hoe ver mensen uit de weg zouden gaan om hoog te ranken en niet klaar om het vanaf het begin hard aan te pakken. Er is daarom een hele industrie rond het woord ontstaan. Ik denk echter wel dat met de laatste Penguin updates de industrie met een gedegen reiniging te maken zal krijgen, de bureaus en individuele SEOs die nog te veel op oude manieren werken zullen niet veel resultaat meer zien.
Andre
Hallo Rene en André,
Ik wil René bedanken voor zijn interview en het leuke stukje wat er uit voortvloeit.
Ik heb eigenlijk een vraag aan André: ik zie weleens een linkprofiel van een .nl site. Hierin staan veel relevante links, maar deze zijn Engelstalig. De meeste bedrijven zijn dan wel international actief, sommige ook niet.
Helpen relevante Engelstalige links daadwerkelijk en hoe beoordeelt Google deze?
Stel dat ik strijkijzers in Nederland verkoop, maar 50 procent van mijn link komen van domeinen met Nederlandse relevante content en de andere 50 procent komt van Engelstalige en/of andere relevante buitenlandse sites maar dat ik geen zaken doe in het buitenland. Hoe beoordeelt Google deze buitenlandse, relevante links dan?
Mvg
Rob
Hier krijg je vaak veel in side info van John Mueller:
https://plus.google.com/events/ccj93ldt03kpo10fcpmrck0d81o