Vraag van een van mijn tekstschrijvers (jaja, René schrijft niet meer alles zelf…): Moet de titel van de webpagina niet exact hetzelfde zijn als de kop boven het artikel? Het is toch verwarrend voor de lezer? En wat is het beste voor Google?
Keyword
Nu maak ik meestal met de SEO-plugin van Yoast de titel (de zogeheten title-tag) iets anders dan de kop boven het artikel. Wel zet ik in allebei het belangrijkste keyword in het begin van de zin, niet per se als eerste woord trouwens. Voor website’s van klanten is het niet altijd handig om het zo te doen. Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat de bezoekers van je site verwachten.
Titel
De titel is verreweg de belangrijkste plek voor het keyword. Maar daarnaast moet het voor websitebezoekers ook uitnodigend zijn op te klikken. Een hoge ranking kan nog zo mooi zijn, als er niemand op klikt heb je er nog niets aan.
Kop
In de kop (H1) kun je precies hetzelfde zetten, maar het hoeft niet. Je hebt daar de ruimte het belangrijkste keyword in een net iets andere zin te zetten. Hoeft daar ook niet per se vooraan, dus je hebt in de kop iets meer mogelijkheden tot creativiteit.
Bezoekers
En bezoekers kijken heus niet vreemd op als de kop boven een artikel net iets anders is, als het onderwerp waarover het gaat maar hetzelfde is.
De vraag van mijn tekstschrijfster (want het is een vrouw) zette mij wel aan het denken, want wat heeft nu het meeste effect?
Dezelfde of een verschillende titel en kop?
Ik heb deze vraag op Twitter, Linkedin en Facebook gezet. De meeste reacties gaan –net als ik- uit van een andere kop en titel van een pagina. Ik ben het echter helemaal eens met Karel dat het per geval (en website bekeken moet worden). Ook Anniek, Maarten, nog een Maarten, Dries, Peter, Maud, Patrick en Chantal bedankt voor je reactie.
Google
Nu heb je zo je best gedaan een goede titel voor je hele website te verzinnen, haalt Google het in zijn hoofd een eigen titel te verzinnen. Google doet dat als de titel te algemeen is, op de hele website hetzelfde of als Google vindt dat een door Google verzonnen titel ‘relevanter’ is. Ook kan de titel veranderen naar gelang de zoekopdracht.
Matt Cutts legt in onderstaande video uit waarom en wanneer Google dat doet:
Op onze site zijn de titel en de kop verschillend, al bevatten ze (uiteraard) wel allebei de belangrijkste keywords. Volgens mij valt het daardoor ook voor bezoekers nauwelijks op dat ze verschillen…
@Jedidja, als er niet heel iets anders staat, kan dat dus uit oogpunt van usability prima.
Heb je net een mooie titel verzonnen, gaat google zich ermee bemoeien.
ik ben het nog niet tegen gekomen dat google dit zelf aanpast. Iemand een voorbeeldje?
@Erwin – volgens mij heb je al heel snel een titel die goed genoeg is. Als je een beetje SEO minded bent, doet Google niets.
We hebben net een minisite in de lucht (waar we qua SEO amper wat aan hebben gedaan), als je googelt op usbstickplaza, krijg je in Google als titel: USB Stick Plaza, terwijl de titel van de pagina veel langer is. Het hangt van de zoekopdracht af, welke titel Google pakt.
@Jedida – Je heb gelijk. Bedankt voor het voorbeeldje. Dit is me nog niet eerder opgevallen.
Het heeft ook een beetje te maken met de lengte van je titel. Als je die vol spamt met 30 woorden dan maakt Google er zelf iets moois van.
Klopt het dat tegenwoordig je keywords in je webdesign minder belangrijk zijn? Of eigenlijk gewoon niet meer mee tellen?
@KleinMedia, titel blijft een belangrijke plek om keywords in te zetten.