Het bovenstaande lijkt een cliché, maar om zoekmachinevriendelijke webteksten te schrijven is het essentieel.
Deze mening verkondigde Top SEO-er Peter van de Graaf gistermiddag op een workshop SEO van Clear Sense in Amsterdam. Het gaat er volgens hem niet zozeer om dat het zoekwoord in het juiste percentage voorkomt op de pagina (niemand houdt zich daaraan), maar meer om alle het overbodige te schrappen. Als er een bijvoorbeeld een H2-kopje is, die niets met de zoekterm heeft te maken, verzin dan een andere.
In een uiterst interessante lezing vertelde Peter in hoog tempo wat de hoofd- en de bijzaken zijn op zoekmachinegebied. Net als Keesjan Deelstra van Interneteffect hanteerde hij de driedeling:
- Techniek
- Tekst
- Links
Maar daarnaast gaf hij nog een vierde, namelijk conversie. Dat ben ik helemaal met hem eens. Elke website heeft een doel. Het gaat er juist om dat de bezoekers doen wat je graag wilt dat ze doen. Deze conversie zou wat mij betreft op de eerste plaats moeten staan.
Opmerkelijk
Van de 8 deelnemers waren er 5 vrouwen. Mijn stelling dat SEO niets voor vrouwen is, werd daarmee al direct onderuit gehaald….
SEO is ook:
-spelen met taal (keywords)
-relaties uitbouwen( link building )
-kunnen werken op het gevoel ( zolang de
wiskundige algoritmen niet publiekelijk worden gemaakt)
Zoekmachine optimalisatie is geen “zuiver technische” branche zoals bijvoorbeeld
scripting, maar de betere zullen waarschijnlijk toch overwegend van het mannelijk geslacht zijn. Willen scoren is namelijk een typisch mannelijke
drift