Afgelopen zaterdag viel ik in een televisieprogramma met een optreden van Lady Gaga. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit bewegende beelden van haar had gezien. Mijn interesse was dus gewekt. Iedereen heeft namelijk wel eens gehoord heeft van Lady Gaga ik was benieuw hoe ze haar marketing bedrijft.
Lady Gaga heeft 18,3 miljoen volgers (peildatum januari 2012) op Twitter (heet nu X) en 46,8 miljoen fans op Facebook. Getallen die mij voor de ogen duizelen.
Lady Gaga op het podium
Wat mij echter aan het optreden opviel, was dat haar podiumprestaties op het gebied van performance, dans en zang nogal tegenvielen. Inderdaad, het is al eerder geschreven, het lijkt erg veel op Madonna. De truc om steeds weer met je hand in je kruis je gaan zitten, werkt namelijk voor de 10e keer tijdens een optreden niet meer. Ook vertonen haar dansbewegingen heel veel gelijkenissen met die van Michael Jackson. Trouwens, in je onderbroek en beha piano gaan spelen, is eerder lachwekkend dan sexy. Afijn…
Lady Gaga kent haar klassiekers dus, maar wat doet ze nou ze goed op internet? Want hoe je het ook wendt of keert, ze heeft gigantische hoeveelheden fans op social media. Hoe komt ze daar nu aan terwijl –naar mijn onbescheiden mening- haar kwaliteiten op het podium nogal tegenvallen?
Haar marketing is echter fabuleus. Ze haalt echt alles uit de kast om succesvol op internet te zijn. En dat doet ze voortreffelijk. Lees onderstaande marketingtips over hoe Lady Gaga zo succesvol kan zijn:
Wees beter dan je voorgangers
Ik heb het al genoemd, Madonna. Maar Lady Gaga gaat in alles een stap verder dan Madonna.
Wees memorabel
Grijze muizen zijn er op internet al genoeg. Lady Gaga staat bekend om haar outfits (de wereldberoemde vleesjurk kent zelfs mijn moeder) en haar videoclips op YouTube.
Bouw een loyale fangroep op
Wat Lady Gaga ook doet, er is altijd een groep aanhangers die haar promoot.
Vertel een verhaal
Lady Gaga noemt zichzelf een levend kunstwerk, als eerbetoon aan Andy Warhol. Zij is een bron van anekdotes en verhalen, de een nog curieuzer en extravaganter dan de ander. Daardoor wordt er over haar gepraat. Ze geeft haar fans ook intieme en ‘exclusieve’ details die zij dan voor haar als reclame voor haar haarzelf gaan verspreiden.
Val op
Niet zozeer haar muziek en performance zijn zo goed, het zijn haar uitdossingen. In het optreden van zaterdag schijnt ze maar liefst 15 keer van outfit te zijn veranderd. De beelden backstage zijn voer voor haar fans, in de hoop iets meer te zien dan een glimp van de zijkant van haar borsten…
Buiten de gebaande paden
Haar nieuwste singles lanceerde ze niet meer via haar platenmaatschappij, maar via haar eigen site of als onderdeel van het beroemde spelletje Farmville in Facebook. Het leverde haar heel veel succes op.
Heb een doel
Alles wat Lady Gaga doet, heeft een doel. Namelijk: Lady Gaga zelf. Want zeg nou eerlijk, weet jij wie Stefani Joanne Angelina Germanotta is?