Linkbuilding: 6 Specialisten vertellen over hun strategie

Linkbuilding is een van de belangrijkste aspecten om hoger te komen in de zoekmachines. Dave Lorrez nam 2,5 jaar geleden het voortouw door toen al enkele linkbuilding-experts aan het woord te laten. Tijd voor een upgrade dus. Vol trots presenteer ik hier daarom mijn interview met de beste linkbuilders van Nederland en België.

Ik voel me zeer vereerd dat de grote jongens op dit gebied geheel belangeloos hun kennis wilden delen. Dit zijn de toppers (in alfabetische volgorde!):

(eigenlijk stond Martijn Anschütz ook op mijn lijstje –dan had ik ook een mooi aantal van de 7 beste linkbuilders- maar hij had het helaas te druk).

1. Is linkpopulariteit het belangrijkste aspect om hoog te ranken met je mainkeyword, zeker nu de meeste sites seo-vriendelijk worden gebouwd?

EDUARD: Lastige vraag, omdat er zoveel factoren zijn die je SEO resultaat bepalen. Maar aangezien links belangrijk zijn voor zowel crawling, indexatie als ranking, ben ik geneigd deze vraag met ‘ja’ te beantwoorden. Dit is zeker het geval als je met ‘linkpopulariteit’ ook de totale autoriteit van een website/pagina op het web bedoelt. Al heb je daarnaast voor niet competitieve zoektermen niet zoveel linkpopulariteit nodig om goed te ranken.

PETER: Nee, links zijn niet het allerbelangrijkst, maar op het gebied van links is altijd een overtreffende trap mogelijk. Waar techniek en tekst een ideaalbeeld kennen dat voor velen bekend is en je daar niet meer dan 100% aan kunt voldoen, kun je altijd meer en betere links verkrijgen dan je concurrenten.

ROY: Linkpopulariteit is een belangrijke factor om je te onderscheiden, hou echter rekening dat het niet alleen externe linkpopulariteit is, maar dat de interne linkpopulariteit, zeker bij grote websites ook erg krachtig is.

WIEP: Volgens de door SEOmoz ondervraagde specialisten in het Search Engine Ranking Factors onderzoek, zijn de drie belangrijkste factoren ( in totaal 66% van het totaal) link-gerelateerd. Volgens mij is dat behoorlijk tekenend…

DAVE: Hangt vooral af in welke markt je zit en hoe de concurrentie het aan boord legt maar het ziet er inderdaad nog steeds naar uit dat het een doorslaggevende factor is om in de top regionen te komen. De vraag die je je natuurlijk moet stellen is of het de moeite waard is om daar nog je tijd & geld te gaan instoppen. Als je de stats van bijna gelijk welke site induikt dan zie je dat mainkeywords slechts een heel klein percentage van het totale verkeer genereren en dat de ROI meestal niet te denderend is.

JOOST: Allereerst wordt het merendeel van de websites wat mij betreft nog niet zoekmachine vriendelijk gebouwd. Er zijn nog veeeels te veel sites, ook gloednieuwe, die niet lekker begrepen worden door zoekmachines. Hoe belangrijk links zijn is zeer afhankelijk van de niche. Over het algemeen geldt: hoe competitiever de niche, hoe meer links de ranking bepalen. Waarbij externe links én interne links dan nog even belangrijk zijn.


2. Is het zo dat het verkrijgen van links naar je site moeilijker wordt? De verzamelpagina’s hebben bijvoorbeeld minder waarde. Waar moet ik nu zijn, als eigenaar van een Nederlandstalige website, voor mijn links? Kun je op een gegeven moment ook klaar zijn met linkbuilding?

EDUARD: De volgende vuistregel geldt wat mij betreft al jaren in linkbuilding: hoe moeilijker de link te bemachtigen is, hoe meer de link waard is (en vice versa).

Het is de afgelopen jaren inderdaad lastiger geworden om met eenvoudig te verkrijgen links, zoals van verzamelpagina’s, goede resultaten te bereiken. Dit komt met name omdat Google en andere zoekmachines ook in de gaten zijn gaan houden waar mensen over ‘praten’ op het web, met name op de social media platformen. Een voorbeeld: als website x in 1 maand 100 links erbij krijgt, maar niemand ‘praat’ over website x, dan is dat vreemd. Google en andere zoekmachines zien dat ook. Zorg dus voor een natuurlijk linkprofiel, dat verder gaat dan links.

Je bent nooit klaar met linkbuilding, ook al heb je een Google PageRank van 10. Dan nog is het belangrijk dat je die autoriteit blijft vasthouden.

PETER: Door de verandering die je hierboven noemt hoeven we het tenminste niet meer op te nemen tegen partijen die hun positie per ongeluk hebben verkregen of tegen Russische linknetwerken en al zeker niet tegen individuen met te veel vrije tijd. De concurrentie is een stuk duidelijker geworden en de te leveren inspanning is voor iedereen gelijk geworden.

ROY: Net zoals met een website ben je nooit klaar met linkbuilding. Als je het goed doet, plan je enkele acties, en zorg je ervoor dat iedereen van externe communicatie begrijpt hoe belangrijk linkbuilding is en waar je op moet letten, dan is het van belang dat een iemand centraal probeert grip te krijgen op wat er allemaal gebeurd en deze acties probeert te optimaliseren. Het is zeker moeilijker geworden (en terecht) om met allerlei startpagina (klonen) je linkbuilding te doen. Afhankelijk van je niche zijn er genoeg kansen voor bedrijven, mits je niet voor een dubbeltje op de eerst rij wilt zitten en de waarde van goede links/rankings begrijpt.

WIEP: In sommige branches wordt het zeker moeilijker, maar in veel andere branches juist niet. Je moet wel steeds creatiever worden, maar dat maakt het juist leuk. In principe ben je nooit klaar met link building. Op het moment dat je in je luie stoel achterover gaat leunen, kun je immers alweer snel voorbijgestreefd worden door een ijverige concurrent.

DAVE: Persoonlijk zie ik 0.0 verschil. Er zijn nog steeds plenty of places waar je van die crappy links kan halen maar daarmee ga je het vandaag de dag meestal niet meer halen. Verzamelpagina’s zijn trouwens nooit mijn ding geweest.
Als je trouwens enige autoriteit in je wereldje geniet en de nodige aanhang hebt kan je zonder aan linkbuilding te doen een massa links binnenhalen door een killer artikel, video, podcast, tool, widget, etc. de ether in te sturen.
Maar zoals er plenty of places zijn waar je de crappy links kan halen, zijn er ook nog steeds plenty of places waar je wel goede links kan halen. Waar je ze moet halen is moeilijk te zeggen aangezien elke markt en keyword combinaties zijn eigen regels heeft. Een plaats/techniek die voor site A perfect werkt kan voor site B totaal geen aarde aan de dijk brengen. Linkbuilding is een individueel spel…
Maar ‘reverse engineering’ en kijken waar de competitie zijn mosterd haalt kan natuurlijk overal toegepast worden. Of het de beste manier is ..dat is natuurlijk weer een ander verhaal..
Als je concurrentie stopt met linkbuilding dan kan het misschien even gedaan zijn, tot er een onbekende plotseling komt opduiken die niet van ophouden weet maar dan is het meestal al te laat dus…, stoppen? Geen goed idee.

JOOST: Je bent nooit klaar met link building, en waar je moet zijn hangt 100% af van waar je begint. Die “verzamelpagina’s” zijn soms zo gek nog niet, als iedereen in jouw niche die heeft is het soms goed om er ook links van te hebben.

3. Wat is belangrijker? De juiste anchortekst van de link of de site waar de link op staat?

EDUARD: De site waar de link op staat. Het gaat namelijk om de context van een link. De anchor tekst is slechts een onderdeel van deze context. De site waar de link staat, en de sites die weer naar die site linken, zijn bepalend voor de context en daarmee de waarde van de link. In de context van de link zijn met name de relevantie en autoriteit van de betreffende sites/content belangrijk.

PETER: In de meeste gevallen zou ik zeggen “de site waarop deze staat”. Maar dan resten nog heel veel vragen en voorwaarden die mijn antwoord kunnen nuanceren.

ROY: De combinatie is ideaal, maar het moet vooral passen bij de situatie, een website met alleen maar verwijzingen als “geld lenen” of “autoverzekering” of “vakantie griekenland” is niet echt een realistische situatie, denk ook aan je merk.

WIEP: Je hebt minder anchortekst nodig naar mate de kwaliteit en/ of relevantie van de sites waarop de link staat beter wordt.

DAVE: Ankertekst zonder twijfel…, zie maar hoe goed ankertekstspam bij linkbuilding campagnes nog werkt.

JOOST: De site.

4. Links kopen wordt door Mister G. afgeraden, maar als nou niet duidelijk is dat een link is gekocht. Kan het dan wel en heeft het enige waarde?

EDUARD: Jazeker. Als de context van de link natuurlijk is en past in het linkprofiel is het gewoon een waardevolle link.

PETER: Zolang je concurrentie het ook niet als “gekocht” kan definiëren en onderscheiden, kan Google dat zeker ook niet. Ik weet in ieder geval in redelijk veel detail waarop Google tekenen van sponsoring probeert te detecteren en daar blijf ik ver uit de buurt. Een leek zou ik zeker afraden deze grenzen op te zoeken.

ROY: Alles kan, je moet je afvragen of het wel mag, of het moreel is en of het nodig is. Wees in ieder geval voorzichtig met wat je koopt, als je gaat kopen.

WIEP: Dat links kopen wordt afgeraden, wil niet zeggen dat het geen waarde heeft 🙂 Links kopen blijft natuurlijk wel een vorm van risico management – je moet goed nadenken over je strategie, en hoeveel risico je daarbij wil/ kan lopen.

DAVE: Er zijn genoeg manieren om links te kopen zonder dat het een ingekochte link lijkt en werken doen ze zeker. Je kan zelfs ‘officieel’ links kopen via Google. Een goed gerichte linkbait via Google’s content netwerk kan behoorlijk wat linkjes opleveren.

JOOST: No comment 😉

5. Zijn links op social media überhaupt van belang als je wilt stijgen in de rankings. En de Like-button op Facebook? Heeft dat zin? Voor je fanpagina of je artikelen?

EDUARD: Jazeker. Zoals ik al bij vraag 2 aangaf, wegen Google en andere zoekmachines steeds meer mee waar mensen over ‘praten’ op het web. Dat zegt namelijk ook veel over de autoriteit van een product/dienst/merk/bedrijf. Het internet bestaat bij de gratie van hyperlinks tussen webpagina’s, dus de waarde daarvan zal niet snel verminderen. Maar waar mensen over ‘praten’ op het web wordt hier steeds meer in meegewogen.

Een Facebook like-button is slechts een onderdeel van een middel: een platform waar mensen met elkaar communiceren en interacteren. Het gaat om de onderliggende trend dat mensen het web steeds meer gebruiken om met elkaar te communiceren. Op dit moment kun je niet om Facebook en Twitter heen, maar over een paar jaar zijn er weer andere middelen.

PETER: Het feit dat social media vermeldingen kunnen leiden tot links, maakt de inzet ervan zeker een interessante linkbuilding strategie. De links op zich zullen weinig bijdragen aan ranking.

ROY: Ja, dit is een van de factoren, is het niet een directe factor, dan is het zeker een indirecte factor.

WIEP: Google en Bing hebben beide aangegeven dat het kan meespelen, maar het is slechts een zeer kleine factor. Het helpt echter wél bij het aantrekken van extra traffic, waar hopelijk weer een paar webmasters of bloggers tussen zitten. Social media kan dus voornamelijk werken om de o zo belangrijke sneeuwbal versneld aan het rollen te krijgen.

DAVE: Google (en Bing) heeft een week of 2 geleden duidelijk laten verstaan dat ze ergens meetellen. Of ze zo belangrijk zijn dat ze daadwerkelijk voor verschuivingen in de SERPS kunnen zorgen is een andere vraag maar ik zie het eerder als een ideale manier om indirect aan linkbuilding te doen want A vertelt het aan B, B aan C, C aan D, etc en daar komen altijd wel linkjes uit voort. Dus heeft het zin? Absoluut!

JOOST: Ja, Google gebruikt die social mentions overal. Links vanuit Twitter worden gewoon geteld, net als er ongetwijfeld gekeken wordt naar Facebook likes. Het werkt ook twee kanten op: als je een hoop niet sociale links er bij krijgt in een bepaalde periode, maar er wordt niet over je gepraat op de sociale media, dan is de kans dat je de boel aan het bedonderen bent natuurlijk enorm groot.

6. Wat zijn nou echt ‘slechte links’?

EDUARD: Links die geen relevante context hebben, waarbij de sites/pagina’s/content in deze context ook niet autoritair zijn.

PETER: Individuele links kunnen weinig schade berokkenen. Zodra links een linkprofiel scheeftrekken kunnen ze wel degelijk grote negatieve gevolgen hebben. Ik kan zelfs een concurrent uit Google laten gooien als het budget groot genoeg is.

ROY: PPC links. Poker, Pills & Porn. Links waarbij het bekend is dat ze kopen, links in een groot netwerk, links op echte lowquality sites.

WIEP: Links op *jouw* website naar PPC sites (pills, porn, casino), dat zijn de écht slechte links. Voor de rest maakt het niet zo heel veel uit, zolang het maar met mate is. Maar dat geldt overigens overal voor – als je linkprofiel voor 80% uit footerlinks op Poolse websites bestaat, gaat er ook bij Google ooit wel een lampje branden.

DAVE: Bestaan die dan? Zolang ze niet van sites komen die Google niet nauw aan het hart ligt (spam, porn, etc) en of ze niet uit een linknetwerk komen bestaan er voor mij geen slechte links.

JOOST: Ze bestaan wel, ik ga ze je alleen niet aanwijzen. Maar er zijn zeker links waarmee je een site volledig kunt torpederen.

7. Dave is een groot voorstander van article blogging met de juiste hyperlinks. Hoe denken de anderen daarover? En moet dat artikel dan staan op je eigen site, op article directories of op hele andere sites?

EDUARD: Het schrijven van artikel om daarmee links te vergaren is een prima middel om links vanuit een relevante context te krijgen. Overal waar deze context zo relevant en autoritair mogelijk is, kun je dit toepassen. Dat is zo op je eigen site, maar meestal met name buiten je site.

PETER: Unieke artikelen op andere website met daarin een link geven veel sturing aan termfocus en de exacte details van een link. De strategie hoort dus zeker in de toolbox van een linkbuilder.

ROY: Die methode werkte natuurlijk goed, totdat het gemaximaliseerd is, zoals bijv. in Duitsland, de UK of de US, dan gaat de waarde er via article directories er flink op achteruit. Doe je het handmatig en schrijf je telkens custom artikelen, dan functioneert het prima.

WIEP: Daar ben ik het helemaal met Dave eens. De waarde van artikelwebsites (waarvan er in NL/ BE niet eens zoveel zijn) is relatief beperkt, maar in vrijwel iedere niche zijn er voldoende manieren om gastcontent gepubliceerd te krijgen.

DAVE: Ik maak wel een verschil tussen artikel marketing en gastbloggen/schrijven. Ja je haalt waarschijnlijk je ‘perfecte linkje’ binnen maar belangrijker nog, je zet jezelf op de kaart bij mensen die je nog niet kenden.
Je kan een killer post op je eigen site plaatsen maar dan zit je nog steeds in dezelfde vijver te vissen. Post datzelfde artikel op een andere site (die ook zijn eigen publiek heeft) en je vist plotseling in een nieuwe vijver.
Ja de links zullen naar die andere site gaan maar je hebt nu wel x aantal mensen die je plotseling kennen en gaan volgen. En vroeg of laat linken die ook wel naar je of kan je er nog andere zaken mee uit de kast mee halen (partnerships, meer gastartikels, etc).

Enkel aan de link denken is kijken met oogkleppen op.

JOOST: Het kan een onderdeel zijn van een link building campagne, het behoort niet tot mijn “pakket” van methodes die ik zou gebruiken.

8. Stel, echt stel, ik heb een website in bijvoorbeeld kinderkleding en heb totaal geen zin om artikelen te gaan schrijven daarover. Hoe kom ik dan aan links?

EDUARD: Denk ‘out of the box’ en zie alle kansen. Een greep uit de mogelijkheden: vraag links bij je leveranciers, laat de klanten/community content schrijven op zowel jouw site als anderen sites, vraag om reviews bij relevante branche organisaties/sites, ga met je doelgroep in dialoog op forums/blogs/twitter/facebook/etc., organiseer tupperware-achtige kinderkleding parties en laat die mensen zich hieromtrent verzamelen in een facebook groep/blog/community/etc. En dat zijn slechts de eerste kansen die in me opkomen…

PETER: Je moet wel je eigen klanten blijven helpen en er niet te makkelijk vanaf proberen te komen door ons een strategie te laten opzetten. Je komt er vast zelf wel uit René ;).

ROY: Geen idee, de portemonnee trekken.Of je klanten verrot schelden, dat schijnt ook te helpen 😉 (zie artikel 3 weken terug NY Times hierover, staat ook op SEL)
(Google reageerde met deze blogpost op deze manier van ‘linkbuilden’ -RG-)

WIEP: Laat ik dat eens omdraaien. Stel, ik heb een offline winkel (zo’n bakstenen ding) en heb totaal geen zin om me bezig te houden met marketing. Hoe kom ik dan aan klanten? Dat gaat dan eigenlijk alleen maar door een exceptioneel goed product (of service) te leveren. Heb je dat niet, dan zou ik me toch eens afvragen of het misschien toch een goed idee zou zijn om tijd en moeite in mijn bedrijf te investeren. En of dit nu door het schrijven van artikelen is, of door een andere vorm van (link) marketing maakt dan niet eens zoveel uit. Je zult toch moeten werken voor je centen…
Concurrenten die graag de bochten afsnijden, of moeite hebben met investeren (geld dan wel tijd) heb ik het liefst. Die liggen vaak halverwege de race al in de grindbak.

DAVE: Opties genoeg om uit te kiezen :

  • Betaal iemand om artikels te schrijven
  • Maak je site anders dan de doorsnee kinderkleding site (zowel in look als ervaring)
  • Maak een interessante tool / widget
  • Competitie analyse & kopiëren

JOOST: Als je geen zin hebt om te werken, kun je beter meteen stoppen met te proberen te concurreren. Artikelen schrijven is misschien nog wel minder vermoeiend dan andere vormen van link building.

9. Ik beschouw jou als een van de beste linkbuilders van Nederland en België. Waar haal jij de belangrijke links vandaan?

EDUARD: Van plaatsen op het web die met name een relevante context bieden voor datgene waar ik links voor zoek. Daarbij let ik extra op sites die autoriteit hebben binnen deze relevante context. Zorg met name dat je waarde toevoegt en daarmee een ‘incentive’ voor het voor jou relevante umfeld. Daarmee kom je al snel in het gezichtsveld van alle relevante partijen. En een netwerk daarbinnen onderhouden trekt mensen vervolgens sneller over de streep.

PETER: Iedere keer weer opnieuw met een mutatie van strategieën die ik reeds ergens heb kunnen testen. Zo blijft mijn toolbox groeien en evolueer ik mee met de wensen van Google en linkpartners.

ROY: Dat is afhankelijk per project, maar ik durf rustig te zeggen dat ik het vooral via mijn netwerk doe.

WIEP: Dat hangt sterk van de branche af. Wat nog wel eens wordt onderschat, is het versturen van een simpel persbericht. En dan bedoel ik niet zo’n gratis “SEO persbericht”, maar eentje waarmee je opgepikt probeert te worden door websites die wél menselijke bezoekers hebben.

DAVE: Ik zie mij totaal niet als een 100% pursang linkbuilder dus krijg ik die stempel liever niet 😉
En waar ik de links vandaan haal, ik val in herhaling als ik zeg dat het afhangt van de case. Maar als je even in de linkbuilding categorie van mijn blog duikt kan je er ongetwijfeld wel iets bruikbaar uithalen..

JOOST: Ik doe mijn eigen projecten vrij “natuurlijk”: ik bouw goeie dingen (WordPress plugins, SEO tools, etc.) en schrijf goede, behulpzame artikelen en daar linken mensen dan naar zonder dat ik er zelfs maar om vraag. Zo zou het natuurlijk altijd moeten gaan eigenlijk, en dat is ook wat ik voor klanten probeer. Wat ik verder voor mijn klanten doe kan ik je helaas niet vertellen.

10. Welke ontwikkelingen op linkbuilding-gebied staan ons te wachten?

EDUARD: De ontwikkeling dat linkbuilding een totale benadering vraagt voor het creëren van relevante autoriteit op het web. En dat gaat verder dan hyperlinks tussen webpagina’s.

PETER: In alle nieuwe soorten zoekresultaten hebben links geen of slechts een kleine rol. Nu “Universal results” een erg belangrijke plaats in gewone resultaten in nemen en dit steeds belangrijker wordt, worden links minder belangrijk.

ROY: De waarde zal alleen nog maar afnemen, de factoren die hier echt werken zijn nog lang niet zo streng als in GER, UK of de US. Hou het woord ‘content marketing’ maar vast in gedachten.

WIEP: Zoekmachines zullen steeds slimmer worden en meer sociale signalen willen meenemen, maar marketing blijft grotendeels hetzelfde. En als je dat op een zoekmachine vriendelijke manier doet, ben je al een heel eind met je linkbuilding.

DAVE: Als ik dat nu eens wist….maar zie de eerste jaren niet veel grote veranderingen plaatsvinden. Bij linkbuilding (en zowat alle andere zaken in het leven) gaat het trouwens niet om de tools die je tot je beschikking hebt, het is hoe jij ze gaat gebruiken, de meest creatieve onder ons zullen altijd winnen.

JOOST: Die social mentions worden alleen maar belangrijker, verder ben ik wel benieuwd wat Google gaat doen de komende tijd. Ik verwacht eigenlijk dit jaar weer een paar behoorlijke bans vanwege paid links, is al weer te lang geleden…

————————————————————————————————————-

Er zijn enkele linkbuilding tools op de markt. Zelf gebruik ik vaak die van Karel Geenen om goede pagina’s te vinden. Lees daarom ook mijn:

NIEUW: E-book over Linkbuilding

e-book linkbuilding

Slechts

€ 17,75 !!

Klik op het plaatje voor meer informatie!

of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang:

  • Grote korting op mijn digitale producten
  • Drie gratis e-books
  • Maandelijks het laatste nieuws over SEO en Webteksten

Lees hiermijn anti-spam beleid.

Zet dit artikel direct op Twitter!




6 gedachtes op “Linkbuilding: 6 Specialisten vertellen over hun strategie”

  1. Pingback: Tweets die vermelden Linkbuilding | 6 specialisten aan het woord - -- Topsy.com

  2. Pingback: Diederick Online Marketing » Blog Archive » Linkbuilding

  3. Pingback: Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 2) « E-tail Members Only

  4. Pingback: Linkbuilding tips van 6 specialisten – EdWords.nl Zoekmachine Marketing Blog

  5. Pingback: Link building Interview en boek van rene greve - chapter42.com

  6. @Joost: Je schrijft: “en dat is ook wat ik voor klanten probeer. Wat ik verder voor mijn klanten doe kan ik je helaas niet vertellen.”
    Hoe word ik dan klant van Yoast? Ik heb jullie namelijk gemaild voor het doen van linkbuilding en dat bieden jullie niet aan krijg ik als reactie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *