Linkbuilding tips door iets weg te geven | deel 1

linkbuilding tipsIn een korte serie geef ik tal van linkbuilding tips door iets weg te geven. Mijn credo is altijd dat weggeven beter is dan ontvangen. Je krijgt er niet alleen zelf een beter gevoel van, het wekt ook vertrouwen. Zo geef ik op dit blog tal van gratis informatie over SEO, internet marketing en linkbuilding.

Gerenommeerd

Alweer een tijdje terug kwam ik op een gerenommeerde Amerikaanse SEO-site een blogartikel tegen met 99 linkbuilding-tips door iets weg te geven. Ik heb daar een selectie uit gehaald en ze aangepast aan de Nederlands/Belgische markt. Neem ze eens rustig door. Er zit altijd wel een idee bij dat jij ook kunt gebruiken.

Linkbuilding tips


Weggeefdingen

1. Vraag bloggers uit je branche om een recensie van je nieuwe product. Stuur ze het product en vraag of ze een review willen schrijven met een link terug.

2. Maak van je product een fraai geschenk en geef dat weg op congressen en seminars aan de aanwezigen. Des te origineler de geschenkverpakking des te groter de kans dat iemand er een dag later over gaat schrijven, met een link naar je site.

3. Vraag bestaande klanten wat er beter kan aan je product. Verbeter dat en geef die klanten het gratis. De kans is erg groot dat ze dat bekend gaan maken en de linkbuilding gaat vanzelf.

4. Gratis pennen en andere merchandise-producten. Geef ze weg aan mensen die enthousiast lijken over uw bedrijf/product/merk.

5. Geef aan professionele fotografen uw producten en laat ze dat fotograferen. Je krijgt zelf goede foto’s en je geeft toestemming die foto’s op portfolio-websites te zetten.

6. Bouw een WordPress plug-in en geef het gratis weg. Op SEOmoz wordt gesteld dat je vervolgens een footerlink kunt verwerken in de plugin, maar daar ben ik geen voorstander van. Als je een goede gratis plugin hebt gemaakt, linken de mensen vanzelf wel naar je.

7. Maak een gratis versie in een ander formaat (bijv. een samenvatting in de vorm van een ebook van een gedrukt boek). Geef het aan iedereen waarbij je het gevoel hebt dat die er misschien later over gaat praten.

8. Geef, net als Google dat doet, medewerkers de tijd voor persoonlijke projecten. Lanceer bijzondere producten op evenementen en nodig de media uit om erover te schrijven.

9. Maak een gratis app die iets toevoegt en een bijzondere functionaliteit heeft. Mensen kunnen er naar verwijzen op allerlei plekken op internet.

10. Geef een gratis monsterversie van uw product. De cosmetica-industrie doet heel veel met dit soort samples. Het is zeer effectief omdat mensen erover praten.

11. Maak een advertentievrije website maar puur gericht op de functionaliteit. Google en Facebook zijn ook zo begonnen. Het verdienmodel kwam pas nadat mensen niet meer zonder de website konden. Op kleiner niveau kan dat natuurlijk ook.

12. Geef een gratis proefperiode. Laat de mensen het product een korte tijd gratis proberen. Aan het eind van die periode zullen ze beslissen of ze willen kopen en hun ervaringen online delen. Vraag daar ook actief om dat ze hun mening op internet geven. Bol.com heeft bijvoorbeeld na een aankoop een kant-en-klare tweet waarin staat dat jij zojuist dat bewuste boek hebt gekocht.

13. Geef je familie en vrienden een gratis versie. Niet alleen is dat goed voor je sciale contacten, de kans is groot dat ze online gaan delen.

14. Zoek je superfans. Elke organisatie heeft superfans. Zoek ze op, geef ze gratis producten, vraag om hun mening en zij zullen je verblijden met reviews en beoordelingen waarin links staan.

15. Stuur je product aan de experts in jouw sector. Praat met ze en geef ze exclusieve toegang tot uw producten. Vraag hen vervolgens om hun gedachten te delen op hun blog.

Dit was het eerste deel van een korte serie met linkbuilding tips. Houd dit blog in de gaten voor deel 2 en deel 3.

Lees direct andere artikelen hierover

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *