Linkbuilding-tips door iets weg te geven | deel 2

In mijn vorige blogpost gaf ik al 15 linkbuilding tips door iets weg te geven. In deze tweede aflevering ga ik snel weer verder met mijn uitgebreide rijtje met handige tips om links te krijgen.

Geef geld…

16. Maak een vouchercode met korting en zet dat verschillende voucherwebsites. Zij zullen dan verwijzen naar uw site met de kortingscode.

17. Houd een uitverkoop met geweldige prijzen. De mensen zullen deze aanbiedingen natuurlijk verspreiden.

18. Gebruik affiliates. Vaak zit er een no-follow op, maar lang niet altijd. Zowel de site met de affiliatelink als jijzelf verdient geld bij een verkoop en jij krijgt als klap op de vuurpijl ook nog eens extra links.

19. Link zelf gratis naar iemand anders omdat je zijn site of product goed vindt. En dan maar hopen dat iemand jou ook leuk vindt en terug gaat linken.

20. Geef één dag per jaar uw product gratis weg. Je zult die dag gigantisch verlies lijden maar de free publicity is ongekend en zodoende gratis links.

21. Maak een foute prijs, zoals de HEMA dat deed met de gratis taart. HEMA kreeg veel gratis links.

22. Geef geld terug aan mensen die praten (op bv Twitter/Facebook of hun eigen blog) over je merk en product. Je genereert twee keer linken. Eentje van de klanten en eentje van anderen die over deze actie praten.

Goed doel

23. Doneer aan een goed doel. Alle mensen die iets hebben gestort, kregen een gratis link.

24. Doe iets unieks om meer exposure te krijgen.

25. Bouw liefdadigheid om je merk. Geef bv voor elk paar Greve-schoenen (ik noem maar een voorbeeld…) een paar schoenen aan mensen in de Derde Wereld. Mensen kunnen meestal niet wachten om het door te vertellen als ze Greve schoenen hebben gekocht.

26. Stel je product beschikbaar aan een veiling voor een goed doel. Stel als enige eis dat ze in ruil een link naar uw website maken.

27. Doneer aan een lokaal ziekenhuis, school of tehuis. Als de donatie maar hoog genoeg is, vermelden ze je in een persbericht of op hun eigen website.

28. Verdubbel het geld dat je werknemers binnenhalen voor een goed doel. Zowel de lokale pers als het goede doel vinden het altijd fijn om iets teruyg te doen door uw bedrijf te noemen (en te linken)

Versterk de gemeenschap

29. Help andere bedrijven. Vertel hen wat je zo goed aan hun product vind en bied aan erover te schrijven op hun eigen blog in ruil voor een link naar je eigen website.

30. Beloon de mensen uit uw gemeenschap die het verdienen. Maak een online lijst (op je site) van winnaars die voor iedereen is te zien (en dus te linken).

31. Help een ander lokaal bedrijf met een gratis service. Geef het ze en vraag hen om over te schrijven op hun blog.

32. Maak uw product milieuvriendelijk. Dat verhoogt de kans op PR in milieublogs, -magazines en andere bronnen.

33. Betaal het studiegeld van een groot talent en bied hem/haar een baan in je bedrijf.

34. Sponsor een jonge talentvolle sporter. Dat hoeft niet duur te zijn en des te bekende hij/zij wordt, des te meer exposure voor je bedrijf. Zoek wel een sport uit die past bij je bedrijf.

35. Sponsor een groot project en verbind er je naam aan.

36. Bouw een forum op je website exclusief voor je klanten . Het is een goede manier om verbonden te blijven. Mensen kunnen ook linken naar het forum of andere mensen helpen.

37. Biedt een reactiemogelijkheid op je blog.

Houd een wedstrijd

38. Bied als prijs voor een wedstrijd iets wat niet te koop is, bv een rondleiding door je bedrijf. Directeur Willy Wonka in Sjakie en de Chocoladefabriek (Roald Dahl) deed dat al in 1964 maar werkt nog altijd.




39. Bied als prijs een gratis reclame plek op uw site.

40. Daag mensen uit. Battles en uitdagingen doen het altijd erg goed. Geef aan de winnaar een van je producten als prijs.

41. Laat het publiek beslissen wie de winnaar is. Bijna alle wedstrijden op televisie werken op die manier.

42. Vraag mensen om een lied over uw product te zingen. Het klinkt raar, maar kan een geweldige boost aan links opleveren. Zet de filmpjes op uw site (hosting) en bied een prijs aan de meest bekeken opname. Mensen zullen dan ongetwijfeld verwijzen naar de video (op je website) verwijzen en je krijgt extra verkeer en links.

43. Houd een wedstrijd om uw volgende werknemer te vinden. Laat mensen zich bijvoorbeeld voorstellen en geef de mogelijkheid op ze te stemmen. Elke potentiële kandidaat probeert natuurlijk zoveel mogelijk stemmen te trekken.

44. Voeg je product toe als prijs op populaire sites. Lady Gaga gebruikte bijvoorbeeld het razend populaire Farmville op Facebook om haar nieuwe album te promoten.

45. Geef iemand de mogelijkheid een wereldrecord te vestigen met je product.

46. Houd een wedstrijd op Twitter of Facebook. Laat mensen een tweet invoeren of uw pagina liken. Zet in het bericht dat ze moeten beantwoorden ook uw URL, zodat het extra veel wordt vermeld op het sociale platform.

47. Laat uw fans beslissen over het volgende product. Prijzen voor de winnaars, evenals de kans om te worden vereeuwigd op het eindproduct.

Volgende keer komt het laatste deel van linkbuilding tips. Hoewel lang niet alle tips in jouw specifieke geval werken, kun je uit deze uitgebreide lijst met gratis tips wel inspiratie halen om zelf aan linkbuilding te doen. En dat is precies de bedoeling.

Lees daarom ook deel 1 van linkbuilding tips en deel 3.

Lees direct andere artikelen hierover

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *