Linkbuilding tips die je zelf kunt doen [DIY]

linkbuilding tipsIn dit uitgebreide artikel geven we tal van linkbuilding tips. Dat kan zijn door iets weg te geven, of door op een slimme en creatieve manier je site in te zetten. Backlinks zijn essentieel voor een betere posities in Google en om meer bezoekers naar je website te trekken.

Vaak werkt weggeven beter dan ontvangen. Je krijgt er niet alleen zelf een beter gevoel van, het wekt ook vertrouwen. Zo geef ik op dit blog bijvoorbeeld tal van gratis informatie over SEO, internet marketing en linkbuilding.

Niet alle tips zullen in jouw specifieke geval van toepassing zijn; ze zijn dan ook bedoeld om inspiratie te krijgen om op een creatieve manier aan linkbuilding te doen.

Gerenommeerd

Alweer een tijdje terug kwam ik op een gerenommeerde Amerikaanse SEO-site een blogartikel tegen met 99 linkbuilding-tips door iets weg te geven. Ik heb daar een selectie uit gehaald en ze aangepast aan de Nederlands/Belgische markt. Neem ze eens rustig door. Er zit altijd wel een idee bij dat jij ook kunt gebruiken.

Linkbuilding tips

Weggeefdingen

1. Vraag bloggers uit je branche om een recensie van je nieuwe product of dienst. Stuur ze het product en vraag of ze een review willen schrijven met een link terug.

2. Maak van je product een fraai geschenk en geef dat weg op congressen en seminars aan de aanwezigen. Des te origineler de geschenkverpakking des te groter de kans dat iemand er een dag later over gaat schrijven, met een link naar je site. Mocht ie –onverhoopt–  dat linkje vergeten, vraag er dan gerust om. Zelfs als het helemaal achterwege blijft, ben je toch iets bekender geworden en heb je onbewust aan branding gedaan.

3. Vraag bestaande klanten wat er beter kan aan je product. Verbeter dat en geef die klanten het gratis. De kans is erg groot dat ze dat bekend gaan maken en de linkbuilding gaat vanzelf.

4. Gratis pennen en andere merchandise-producten. Geef ze weg aan mensen die enthousiast lijken over je bedrijf/product/merk. Vergeet niet om je logo of bedrijfsnaam erop te laten drukken.

5. Geef aan professionele fotografen jouw producten en laat ze dat fotograferen. Je krijgt zelf goede foto’s en je geeft toestemming die foto’s op portfolio-websites te zetten.

6. Bouw een WordPress plug-in en geef het gratis weg. Op SEOmoz wordt gesteld dat je vervolgens een footerlink kunt verwerken in de plugin, maar daar ben ik geen voorstander van. Als je een goede gratis plugin hebt gemaakt, linken de mensen vanzelf wel naar je.

7. Maak een gratis versie in een ander formaat (bijv. een samenvatting in de vorm van een ebook van een gedrukt boek). Geef het aan iedereen waarbij je het gevoel hebt dat die er misschien later over gaat praten.

8. Geef, net als Google dat doet, medewerkers de tijd voor persoonlijke projecten. Lanceer bijzondere producten op evenementen en nodig de media uit om erover te schrijven.

9. Maak een gratis app die iets toevoegt en een bijzondere functionaliteit heeft. Mensen kunnen er naar verwijzen op allerlei plekken op internet.

10. Geef een gratis monsterversie van je product. De cosmetica-industrie doet heel veel met dit soort samples. Het is zeer effectief omdat mensen erover praten.

11. Maak een advertentievrije website maar puur gericht op de functionaliteit. Google en Facebook zijn ook zo begonnen. Het verdienmodel kwam pas nadat mensen niet meer zonder de website konden. Op kleiner niveau kan dat natuurlijk ook. (btw, op deze pagina stonden ook Google Ads 😉 )

12. Geef een gratis proefperiode. Laat de mensen het product een korte tijd gratis proberen. Aan het eind van die periode zullen ze beslissen of ze willen kopen en hun ervaringen online delen. Vraag daar ook actief om dat ze hun mening op internet geven. Bol.com heeft bijvoorbeeld na een aankoop een kant-en-klare tweet waarin staat dat jij zojuist dat bewuste boek hebt gekocht.

13. Geef je familie en vrienden een gratis versie. Niet alleen is dat goed voor je sciale contacten, de kans is groot dat ze online gaan delen.

14. Zoek je superfans. Elke organisatie heeft superfans. Zoek ze op, geef ze gratis producten, vraag om hun mening en zij zullen je verblijden met reviews en beoordelingen waarin links staan.

15. Stuur je product aan de experts in jouw sector. Praat met ze en geef ze exclusieve toegang tot je producten. Vraag hen vervolgens om hun gedachten te delen op hun blog.

16. Maak een vouchercode met korting en zet dat verschillende voucherwebsites. Zij zullen dan verwijzen naar je site met de kortingscode.

17. Houd een uitverkoop met geweldige prijzen. De mensen zullen deze aanbiedingen natuurlijk verspreiden.

18. Gebruik affiliates. Vaak zit er een no-follow op, maar lang niet altijd. Zowel de site met de affiliatelink als jijzelf verdient geld bij een verkoop en jij krijgt als klap op de vuurpijl ook nog eens extra links.

19. Link zelf gratis naar iemand anders omdat je zijn site of product goed vindt. En dan maar hopen dat iemand jou ook leuk vindt en terug gaat linken. Wel handig om te melden dat je een linkje hebt gemaakt.

20. Geef één dag per jaar je product gratis weg. Je zult die dag gigantisch verlies lijden maar de free publicity is ongekend en zodoende gratis links.

21. Maak een foute prijs, zoals de HEMA dat deed met de gratis taart. HEMA kreeg op die manier heel veel gratis links.

22. Geef geld terug aan mensen die praten (op bv Twitter/Facebook of hun eigen blog) over je merk en product. Je genereert twee keer linken. Eentje van de klanten en eentje van anderen die over deze actie praten.

Goed doel

23. Doneer aan een goed doel. Vaak krijgt elk bedrijf, elke organisatie die iets heeft gestort een gratis link.

24. Doe iets unieks om meer exposure te krijgen.

25. Bouw liefdadigheid om je merk. Geef bv voor elk paar Greve-schoenen (ik noem maar een voorbeeld…) een paar schoenen aan mensen in de Derde Wereld. Mensen kunnen meestal niet wachten om het door te vertellen als ze Greve schoenen hebben gekocht.

26. Stel je product beschikbaar aan een veiling voor een goed doel. Stel als enige eis dat ze in ruil een link naar je website maken.

27. Doneer aan een lokaal ziekenhuis, school of tehuis. Als de donatie maar hoog genoeg is, vermelden ze je in een persbericht of op hun eigen website.

28. Verdubbel het geld dat je werknemers binnenhalen voor een goed doel. Zowel de lokale pers als het goede doel vinden het altijd fijn om iets terug te doen door je bedrijf te noemen (en te linken)

Versterk de gemeenschap

29. Help andere bedrijven. Vertel hen wat je zo goed aan hun product vind en bied aan erover te schrijven op hun eigen blog in ruil voor een link naar je eigen website.

30. Beloon de mensen uit je gemeenschap die het verdienen. Maak een online lijst (op je site) van winnaars die voor iedereen is te zien (en dus te linken).

31. Help een ander lokaal bedrijf met een gratis service. Geef het ze en vraag hen om erover te schrijven op hun blog.

32. Maak je product milieuvriendelijk. Dat verhoogt de kans op PR in milieublogs, -magazines en andere bronnen.

33. Betaal het studiegeld van een groot talent en bied hem/haar een baan in je bedrijf.

34. Sponsor een jonge talentvolle sporter. Dat hoeft niet duur te zijn en des te bekender hij/zij wordt, des te meer exposure voor je bedrijf. Zoek wel een sport uit die past bij je bedrijf.

35. Sponsor een groot project en verbind er je naam aan. Met bijvoorbeeld jouw banner op de website van het project die linkt naar jou.

36. Bouw een forum op je website exclusief voor je klanten . Het is een goede manier om verbonden te blijven. Mensen kunnen ook linken naar het forum of andere mensen helpen.

37. Biedt een reactiemogelijkheid op je blog.

38. Bied als prijs voor een wedstrijd iets wat niet te koop is, bv een rondleiding door je bedrijf. Directeur Willy Wonka in Sjakie en de Chocoladefabriek (Roald Dahl) deed dat al in 1964 maar werkt nog altijd.

39. Bied als prijs een gratis reclame plek op je site.

40. Daag mensen uit. Battles en uitdagingen doen het altijd erg goed. Geef aan de winnaar een van je producten als prijs.

41. Laat het publiek beslissen wie de winnaar is. Bijna alle wedstrijden op televisie werken op die manier.

42. Vraag mensen om een lied over je product te zingen. Het klinkt raar, maar kan een geweldige boost aan links opleveren. Zet de filmpjes op je site (hosting) en bied een prijs aan de meest bekeken opname. Mensen zullen dan ongetwijfeld verwijzen naar de video (op je website) verwijzen en je krijgt extra verkeer en links.

43. Houd een wedstrijd om je volgende werknemer te vinden. Laat mensen zich bijvoorbeeld voorstellen en geef de mogelijkheid op ze te stemmen. Elke potentiële kandidaat probeert natuurlijk zoveel mogelijk stemmen te trekken.

44. Voeg je product toe als prijs op populaire sites. Lady Gaga gebruikte bijvoorbeeld het razend populaire Farmville op Facebook om haar nieuwe album te promoten.

45. Geef iemand de mogelijkheid een wereldrecord te vestigen met je product.

46. Houd een wedstrijd op Twitter of Facebook. Laat mensen een tweet invoeren of je pagina liken. Zet in het bericht dat ze moeten beantwoorden ook jouw URL, zodat het extra veel wordt vermeld op het sociale platform.

47. Laat je fans beslissen over het volgende product. Prijzen voor de winnaars, evenals de kans om te worden vereeuwigd op het eindproduct.

Geef je kennis weg

48. Zet een enquête op je website en stel de resultaten aan iedereen beschikbaar. Vraag vooraf wat de mensen willen weten en stel daar je enquete op samen.

48. Schrijf eens een gast blogpost op een ander veelgelezen blog. Daarmee deel je je kennis en krijgt je een heel andere doelgroep jouw naam te zien. Zelf heb ik altijd ruimte voor gastbloggers.

49. Maak instructievideo’s. Ik laat je alleen dit voorbeeld over instellen permalinks in WordPress zien. Dat spreekt voor zich. Ik kreeg ermee een link van een website die allemaal instructiefilmpjes over WordPress op zijn site had staan.

50. Help anderen met gedetailleerde antwoorden. Ze zijn dan waarschijnlijk snel geneigd om de resultaten te delen met anderen.

51. Schrijf een whitepaper over jouw specifieke kennis. Geef het weg in ruil voor bv een inschrijving op je nieuwsbrief of het plaatsen van een tweet, zoals ik hier doe met mijn ebook SEO-factoren

52. Maak een top-10 lijstje (in mijn geval van de beste SEO tools) of een mooie badge over die top-1 die mensen kunnen laten zien op hun eigen website.

53. Strijd tegen iets wat mis is in jouw branche. Zo heb ik het helemaal gehad met Hyves, iets voor kinderen, en heb een blogpost geschreven over hoe je Hyves kunt verwijderen. Tal van linken leverde het me op.

Breid je netwerk uit

54. Organiseer een gratis evenement/congres/bijeenkomst over jouw branche maar doe het wel via je eigen website. Daar moeten ze zich opgeven en staat meer informatie. Anderen kunnen het dan eenvoudig doorvertellen met een link naar je website.

55. Vraag eens geen vergoeding om te spreken op een conferentie. Een link van de organiserende website is wel het minste dat ze zullen doen.

56. Bel website-eigenaren op en geef ze een hele goede reden om naar je website te linken. Telefoneren werkt altijd beter dan emailen.

57. Biedt van cursussen, lezingen en ebooks aan universiteiten en hogescholen aan. Werk samen met docenten en vraag ze na een tijdje om een link. Zo gaf ik op Windesheim een gastcollege SEO-copywriting en dat leverde me een mooie link op.

Schakel de media in

58. Houd een persconferentie over je nieuwe product of dienst en stel het gratis beschikbaar aan iedereen die aanwezig is zodat ze er later over kunnen schrijven

59. Geef een selecte groep invloedrijke journalisten een sneak preview. Beloof ze exclusiviteit en een gratis product. Ze zullen –bijna altijd- verplicht voelen erover te schrijven.

60. Bel de lokale pers op als er iets in de actualiteit is waar jij toevallig heel veel van af weet.

61. Geef je product aan een Bekende Nederlander. Laat er een professionele foto van maken en geef het door aan de media.

Beloningen

62. Geef je fans korting op je product. Simpel, eenvoudig, maar uiterst doeltreffend.

63. Laat je fans beslissen over je product. Google is er groot mee geworden.

64. Besteed meer tijd, geld en energie aan klantenservice. Daarmee versla je je concurrenten in je branche en mensen zullen sneller gaan rondvertellen dat ze zo goed zijn geholpen door jou.

65. Vraag je fans wat ze willen, geef het ze gratis en vraag ze een goed doel te sponsoren.

De bron van deze linkbuilding tips is een blogartikel op SEOMoz. Die heeft het over 99 tips om een link te krijgen door iets weg te geven. Ik heb dat vertaald, gecombineerd, samengevat en naar de Nederlandstalige webwereld omgezet.

Veel gestelde vragen over linkbuilding zijn:

Mag linkbuilding van Google?

Misbruik wordt natuurlijk afgestraft en kopen van links vaak ook. Maar je mag gerust werken aan je linkprofiel.

Kun je linkbuilding ook zelf doen?

Je kunt in principe alles zelf doen. Maar voor het verkrijgen van goede en de juiste relevante links kun je beter een specialist inschakelen.

Wat is de juiste linkbuilding strategie?

Dat is geheel afhankelijk van wat jouw doel is. Ga wel altijd voor white hat linkbuilding. Lees ook meer over linkbuilding strategie.

Lees ook meer over de juiste linkbuilding strategie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×

Powered by WhatsApp Chat

× Stuur ons een appje »

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten