Googles marktaandeel

Marktaandeel zoekmachines wereldwijd verschilt nogal

In de dynamische wereld van internet domineren zoekmachines onze online ervaringen. Maar wat is nou het wereldwijde marktaandeel van Google en andere zoekmachines? Wie domineert waar en waarom?

In dit artikel duiken we in de fascinerende wereld van de zoekmachines. We brengen het marktaandeel van Google, Bing, Yahoo en andere spelers in kaart in verschillende landen. Van de technologiehoofdstad Silicon Valley tot het digitale landschap van China met zijn eigen unieke set spelers.

We gaan niet alleen naar de cijfers kijken, maar ook proberen te begrijpen wat deze betekenen voor gebruikers, adverteerders, en de digitale economie als geheel. Het is een reis vol verrassingen, met enkele verwachte feiten en enkele onverwachte wendingen.

Dus ga er lekker voor zitten, dit wordt een fascinerende reis door de wereld van zoekmachines en hun marktaandeel!

‘Google rules the world’

In mijn workshop over seo (zoekmachine-optimalisatie) heb ik altijd een afbeelding waarop staat: ‘Google rules the world’. Dan behandel ik de grootsheid van Google en dat je daar niet omheen kunt als je een website hebt.

In Nederland ligt marktaandeel van Google rond de 95 %, dus het is alleszins acceptabel om dat te stellen voor de Nederlandse markt. In het buitenland zijn er echter ook andere zoekmachines die een (soms grote) rol van betekenis spelen.

Andere markten

Je zult namelijk maar een webwinkel hebben en je richten op bijvoorbeeld de Russische of Chinese markt. Dan is het natuurlijk van belang dat je website gevonden wordt in de zoekmachine die de mensen in Rusland gebruiken. De eerste stap is dan natuurlijk dat je weet hoe het marktaandeel van de zoekmachines is verdeeld in dat land.

Marktaandeel Google

Wereldwijd is Google marktleider. Daar kan geen misverstand over bestaan. Het aandeel van Google ligt rond de 90%. Pas ver daarachter komen Bing (voorheen Live), Yahoo, Baidu en Yandex. Maar regionaal kan dat heel anders liggen. Bing is door de integratie met ChatGPT wel een zoekmachine in opkomst.

ZoekmachineMarktaandeel
Google~91%
Bing~2.7%
Yahoo~1.7%
Baidu~1.1%
Yandex~1.0%

Andere markleiders zoekmachines

De precieze cijfers zijn niet te achterhalen. De zoekmachines maken, zoals bijna elk gerespecteerd en groot bedrijf, dat niet bekend. Of je moet een marktaandeel van boven de 90% hebben, dan wil je dat natuurlijk wél van de daken schreeuwen.

Hoewel Google wereldwijd domineert, zijn er in verschillende regio’s zoekmachines die een aanzienlijk marktaandeel hebben weten te verwerven. Baidu, vaak de ‘Google van China’ genoemd, is de toonaangevende zoekmachine in China met een marktaandeel van ongeveer 70% in 2021. Dankzij zijn diepgaande begrip van de Chinese taal en cultuur, heeft Baidu een sterke positie in deze enorme markt.

In Rusland leidt Yandex de weg met ongeveer 56% van het marktaandeel in 2021. Yandex is bijzonder effectief vanwege zijn vermogen om de Russische taal en zoekintenties te begrijpen, waardoor het een voorkeursoptie is voor veel Russische internetgebruikers.

In Zuid-Korea, een land bekend om zijn technologische innovatie, is Naver de toonaangevende zoekmachine met ongeveer 75% van het marktaandeel in 2021. Naver biedt een uitgebreide reeks diensten, waaronder nieuws, e-mail en zelfs een eigen webbrowser.

En zelfs in Europa zijn er voorbeelden van regionale leiders. Seznam, een Tsjechische zoekmachine, heeft ongeveer 25% van het marktaandeel in Tsjechië in 2021, wat bewijst dat lokale kennis en specialisatie waarde bieden in de wereld van zoekmachines.

Optimaliseren voor andere zoekmachines

De wijze van optimaliseren is ongeveer hetzelfde als dat je dat voor Google zou doen. Alleen duurt het soms enige tijd in Google voordat een website een bepaalde autoriteit heeft opgebouwd. In andere (lokale) zoekmachines kun je soms wel heel snel scoren.

Onderzoek marktaandeel

Welke zoekmachines moet je nu precies in de gaten houden? Dat vergt altijd nader onderzoek. Globaal kun je wel zeggen dat je voor de volgende landen voor deze zoekmachines moet optimaliseren. Tussen haakjes staat het marktaandeel:

LandZoekmachineGeschat Marktaandeel (2021)
VSGoogle~88%
ChinaBaidu~70%
RuslandYandex~56%
Zuid-KoreaNaver~75%
TsjechiëSeznam~25%

Voor Oost-Europese landen is het dus vaak van belang je niet alleen op Google te richten. Het is ook belangrijk op te merken dat Google in veel landen, waaronder de VS en de meeste Europese landen, de dominerende zoekmachine is. In bepaalde markten zijn er echter lokale spelers die een aanzienlijk marktaandeel hebben, zoals Baidu in China, Yandex in Rusland, Naver in Zuid-Korea en Seznam in Tsjechië.

Veelgestelde vragen over het marktaandeel van Google:

Hoe groot is het aandeel van Google op de zoekmarkt?

Google is de grootste speler op de wereldwijde zoekmarkt. Tot september 2021 had het ongeveer 91% van het marktaandeel.

Hoeveel procent gebruikt Bing?

Bing heeft een kleiner deel van de zoekmarkt. Het neemt sinds ChatGPT wel snel toe, tot bijna 10% op desktop in maart 2023.

Hoeveel omzet maakt Google?

Als beursgenoteerd bedrijf weten we dat moederconcern Google in 2022 bijna 300 miljard dollar was. Minus de kosten bleef er een 60 miljard over.

Wat is de meest gebruikte zoekmachine?

Wereldwijd is Google de meest gebruikte zoekmachine. Het is de nummer één keuze voor de meeste mensen als ze iets online willen opzoeken.

Bronnen:
Checkit
Edwords
Comscore.com
Hitslink.com

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 1 =