Marktaandeel zoekmachines wereldwijd verschilt nogal

In mijn workshop over seo (zoekmachine-optimalisatie) heb ik altijd een afbeelding waarop staat: ‘Google rules the world’. Dan behandel ik de grootsheid van Google en dat je daar niet omheen kunt als je een website hebt.

In Nederland ligt marktaandeel van Google rond de 95 %, dus het is alleszins acceptabel om dat te stellen voor de Nederlandse markt. In het buitenland zijn er echter ook andere zoekmachines die een (soms grote) rol van betekenis spelen.

Webwinkel
Je zult namelijk maar een webwinkel hebben en je richten op bijvoorbeeld de Russische of Chinese markt. Dan is het natuurlijk van belang dat je website gevonden wordt in de zoekmachine die de mensen in Rusland gebruiken. De eerste stap is dan natuurlijk dat je weet hoe het marktaandeel van de zoekmachines is verdeeld in dat land.

Marktleider
Wereldwijd is Google marktleider. Daar kan geen misverstand over bestaan. Het aandeel van Google ligt rond de 75%. Pas ver daarachter komt Yahoo (12,5%) en Bing (5%, voorheen Live). Maar regionaal kan dat heel anders liggen.

Cijfers
De precieze cijfers zijn niet te achterhalen. De zoekmachines maken, zoals bijna elk gerespecteerd en groot bedrijf, dat niet bekend. Of je moet een marktaandeel van boven de 90% hebben, dan wil je dat natuurlijk wél van de daken schreeuwen.

Optimaliseren
De wijze van optimaliseren is ongeveer hetzelfde als dat je dat voor Google zou doen. Alleen duurt het soms enige tijd in Google voordat een website een bepaalde autoriteit heeft opgebouwd. In andere (lokale) zoekmachines kun je soms wel heel snel scoren.

Onderzoek
Welke zoekmachines moet je nu precies in de gaten houden? Dat vergt altijd nader onderzoek. Globaal kun je wel zeggen dat je voor de volgende landen voor deze zoekmachines moet optimaliseren. Tussen haakjes staat het marktaandeel:

  • USA; Google, Yahoo     (60 om 20%)
  • Rusland; Yandex        (44%)
  • China; Baidu             (64%)
  • Indonesië; Yahoo    (>50%)
  • Tsjechië; Seznam     (>50%)
  • Slowakije; SNZ          (>50%)
  • Zuid-Korea; Naver   (70%)
  • Irak/Iran; Yahoo      (>50%)

Voor Oost-Europese landen is het dus vaak van belang je niet alleen op Google te richten.

In mijn volgende blogpost ga ik in op de manier om een webwinkel zo hoog mogelijk te laten scoren in de lokale zoekmachines.

Bronnen:
Checkit
Edwords
Comscore.com
Hitslink.com

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 4 =


We gebruiken analytische cookies en sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Cookieverklaring. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten