Negatieve ranking factoren Google

negatieve ranking factorenDe site SEOMoz presenteert elke twee jaar een lijst met ranking factoren. Heel interessant zijn natuurlijk de verschuivingen in de verschillende factoren. Maar behalve positieve zijn er ook negatieve ranking factoren die voor zoekmachines van belang zijn.

De meest voor de hand liggende positieve zijn vaak al genoemd;

  • keyword-gerelateeerde domeinnamen
  • autoriteit van de pagina
  • autoriteit van de pagina waarop een link staat naar je website
  • de anchortekst van de link
  • de populariteit van de social media
  • etc. etc.

Negatieve ranking factoren google

Negatieve ranking factoren

Van belang zijn echter ook de negatieve factoren die een rol spelen in de ranking van bijvoorbeeld Google. De bekende negatieve factoren zijn over het algemeen wel bekend:

  • Flash websites
  • slechte javascript code
  • malware
  • niet html doorzoekbare websites
  • websites zonder html sitemap
  • websites met de verkeerde taal ingesteld
  • websites met gecopieerde teksten
  • spam links naar andere websites
  • cloaking technieken
  • slechte code (etc, met dank aan Wouter)

SEOMoz heeft enkele opmerkelijke negatieve ranking factoren, die niet zo bekend zijn, in een wekelijkse vrijdag-SEO-blogpost behandeld.

Dit moet je dus niet doen:

Lange domeinnaam

Ik gebruik het voorbeeld van SEOMoz maar even. Als het gaat om schoenen, heeft de website schoenen.nl vaak een hogere ranking dan pak-m-beet koop-goedkope-schoenen.nl.
Natuurlijk is waarschijnlijk schoenen.nl een veel oudere website en heeft veel meer links, maar volgens SEOmoz is er een negatief effect waar te nemen in de lengte van de domeinnaam.

Daarbij komt dat het veel lastiger is om links te krijgen naar koop-goedkope-schoenen.nl en je dus ‘gedwongen’ bent om spam-achtige links te verzamelen.

Ook blijkt er een negatieve relatie te zijn tussen de posities in Google en eventuele tussenstreepjes. Mocht je dus toch schoenen willen verkopen, zoek dan een domeinnaam als bv schoenenvilla.nl of iets dergelijks.

Langzame laadtijd

Een langzame laadtijd van je website blijkt een –weliswaar niet zo’n groot-  negatief effect te hebben op je rankings. Het is dus van belang dat de snelheid van je site zo hoog mogelijk is. Lees daarom het artikel hoe je je WordPress-site kunt versnellen.

Adsense op je site

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het plaatsen van Adsense (Google-advertenties) op je site helemaal niet zo goed voor je serp (jargon voor posities in Google. SERP betekent Search Engine Results Page). Als twee identieke pagina’s worden vergeleken, blijkt die met minder Adsense hoger te scoren.

Daarbij speelt gebruikerservaring (usability) een grote rol. Bezoekers vinden teveel advertenties op een site namelijk niet prettig en zijn snel weer verdwenen.

Geen enkele no-follow-link

Wederom een uitermate verrassende negatieve factor. Als je een gevarieerd linkprofiel hebt, bevinden zich daar ook no-follow-links tussen. Belangrijke sites met veel links zoals WikiPedia en Twitter hebben alleen maar no-follow-links.

Ook als je reageert op een ander blog, zoals hieronder, zit er vaak een no-follow op. Nieuwe, kleine of spamachtige sites hebben dus (nog) geen nofollow links en scoren dus lager in de rankings.

Begin daarom direct je rankings te verhogen door een reactie op dit artikel te geven… ;-).

19 gedachten over “Negatieve ranking factoren Google”

  1. ik vind de lijst zelf een beetje tegenvallen (van seomoz, niet van rene). Flash websites, slechte javascript code, malware, niet html doorzoekbare websites, websites zonder html sitemap, websites met de verkeerde taal ingesteld, websites met gecopieerde teksten, spam links naar andere websites, cloaking technieken, slechte code enz enz zijn allemaal veel duidelijkere problemen en negatieve ranking factoren dan een beperkt aantal nofollow links.

    Bovenstaande negatieve ranking factoren zijn pas een issue als je alle andere dingen goed gedaan hebt.

  2. Hee René,
    Mooie samenvatting. Wat ik wel opvallend vind is dat ze de streepjes in domeinnamen blijkbaar negatief ranken, terwijl ik altijd geleerd heb dat juist het tussenstreepje ervoor zorgt dat Google de woorden los rankt. Ofzoiets. Natuurlijk is Google ook slimmer geworden en zal ie van gecombineerde woorden best twee lossen woorden kunnen maken, maar ik vraag me af of dat in elke taal al lekker loopt. Maar ik kan er wel inkomen dat te lange url’s sowieso niet handig zijn.
    Dat no-follow gebeuren vind ik steeds minder relevant geloof ik. Het lijkt amper nog uit te maken of een link wel of niet no-follow gemarkeerd wordt en lijkt me ook zeker niet het belangrijkste waar Google naar kijkt. Maar das slechts allemaal mijn gut-feeling en SEOmoz zal wel gelijk hebben 😛

  3. Hey René,

    Ben sinds een paar weken geabonneerd op je nieuwsbrief en kom toch erg veel nuttige info tegen. Ook dit is weer een interessant artikel die mijn handelen zal beïnvloeden. Bedankt daarvoor!

  4. En vergeet ook vooral niet dat Google bezig is om hun ranking zo aan te passen dat er binnen niet al te lange tijd niet meer wordt gekeken naar keywordrijke domeinnamen.

    Er wordt in toekomst alleen nog naar de inhoud gekeken. Een pakkende (merk)domeinnaam kan daarom een slimmer idee zijn, want deze onthouden mensen makkelijker en ze zullen ook terugkomen indien je goede content verstrekt.

    Tip: Houd hiermee dan ook alvast rekening met het aanschaffen van je domeinnaam!

  5. Ook als je reageert op een ander blog, zoals hieronder, zit er vaak een no-follow op. Nieuwe, kleine of spamachtige sites hebben dus (nog) geen nofollow links en scoren dus lager in de rankings.

    Kan iemand dit nader toelichten?

  6. @Patrice; het gaat erom in je volledige linkprofiel ook no-follow-links te hebben.

    Als je bij je reactie een website had ingevuld, had je dus bij deze een no-follow-link gehad naar de opgegeven website, zoals bijvoorbeeld de eerste reactie Annelies linkt naar http://www.anneliesje.nl

  7. Goed artikel, goed om eens te lezen wat negatieve effecten zijn.

    Weet iemand echter meer over de negatieve relatie tussen de posities in Google en eventuele tussenstreepjes.

    Groet Arjan

  8. Wat betreft de streepjes in de url moet je je ook realiseren dat
    A.Google Nederlandse samengestelde woorden lang niet zo goed kan splitsen als de Engelse.
    B. SeoMoz dus naar Engelse varianten heeft gekeken. (vaak een “probleempje” bij dit soort onderzoeken. Engels is geen Nederlands !
    C. Het voor de zoeker/bezoeker vaak makkelijker is als er wel een streepje tussen staat.
    D. Zoek zelf maar eens naar fiets en handel , fiesten handel, fietsenhandel, fiets-en-handel, fietsen-handel.
    E. Per zoekterm zal je moeten kijken wat een betere kans van scoren geeft voor de doelgroep die je wilt aanspreken.
    F. Op het moment dat je meer dan 2-3-tussen-streepjes gaat gebruiken je in de gevaren zone gaat komen. (geldt overigens voor alle onderdelen in je URL) schreef Matt C een jaar of 3 geleden in z’n blog. (maar ik kan het nu even niet terug vinden)
    G. Keywordrijke domeinnamen scoren al sinds jaar en dag vóóral goed omdat ze makkelijker een passende Anchor tekst mee krijgen.

  9. @ Marketsharer, bedankt voor je uitgebreide toelichting.

    2 tussenstreepjes is dus wel maximaal. Daarbij als je woorden engels zijn zal je dus waarschijnlijk beter terugkomen dan met nederlandse.

  10. fast furious scooters

    Tja wat vind Google fijn en wat niet. Iedereen schrijft wat anders. Zelf uitproberen en meten is de beste oplossing is mijn ervaring.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + 16 =