nofollow link

Wat is een nofollow link en wat heb je eraan?

Je hebt misschien wel eens gehoord van een nofollow link. Maar wat is het? Waar komt het vandaan? Waarom en wanneer heb je het nodig? Het antwoord op al deze vragen vind je hieronder.

Waarom backlinks belangrijk werden

Vlak na de oprichting van Google, kwamen de oprichters voor een uitdaging te staan. Wanneer iemand een zoekopdracht intypt, zoekt Google de best passende resultaten. Maar hoe moesten ze nou bepalen welke website helemaal bovenaan kwam te staan? Er kan er maar een de beste zijn….

De oplossing werd gevonden in backlinks. Een backlink is een verwijzing van de ene naar de andere website. Een aanklikbare link, ook wel hyperlink genoemd. Een backlink wordt gezien als een goedkeuring. Dus hoe meer backlinks een website heeft, hoe beter deze is (ondertussen spelen meerdere factoren een rol, zoals de relevantie van de link).

En zo was het probleem voor even opgelost. Hoe meer backlinks je had, hoe beter je scoorde in Google. Daar werd natuurlijk handig op ingespeeld door veel bedrijven. Iets té handig.

Commentspam

Op een gegeven moment liep dat volledig uit de hand. Bedrijven, ook SEO-bedrijven ;-(,  probeerden Google te manipuleren, om zo hogere posities in Google te veroveren. Er werden massaal reacties achtergelaten op blogs, met daarin een backlink. Op een gegeven moment werd dit proces geautomatiseerd en kregen slechte sites topposities in Google.

Tsja, dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Want het ging nu niet meer om wie de beste website had, maar om wie de meeste backlinks kon genereren. Zo kwamen hele slechte sites als eerste naar voren bij een zoekopdracht. En dat leidde weer tot ongenoegen onder gebruikers van de zoekmachine.

Nofollow link is geen waarde, maar…

Google kreeg al snel door dat ze hier iets aan moesten doen. Samen met een andere partij ontwikkelden ze het rel=”nofollow” attribuut. Dit is een stukje code die toegevoegd wordt aan een link. Deze code geeft aan dat Google geen waarde moet toekennen aan de link.

Of anders gezegd: een backlink met nofollow attribuut draagt niet bij aan betere posities in Google. Websites waar je een reactie achter kunt laten -vaak WordPress-websites-, voegde automatisch een nofollow attribuut toe aan alle links in reactie. Op deze manier werd commentspam voor een groot deel de nek omgedraaid.

Het nofollow attribuut werd vervolgens breder ingezet. Wil je naar een site verwijzen, maar deze niet belonen? Dan voeg je simpelweg een nofollow attribuut toe. Sites zoals Wikipedia en Quora passen automatisch het nofollow attribuut toe aan alle uitgaande links. Puur om misbruik en spam-achtige inhoud te voorkomen.

Mond-tot-mondreclame

Iets anders waar Google op tegen is, zijn betaalde backlinks. Want een backlink moet je op een natuurlijke verdienen. Het moet iets zijn wat je krijgt, uit waardering voor je site. Vergelijk het maar met mond-tot mondreclame.

Wanneer je iemand betaalt om iets positiefs over je bedrijf te zeggen, hoe betrouwbaar is dat dan? Precies, totaal niet. En zo werkt het volgens Google ook met backlinks. Daarom moesten betaalde links ook een nofollow attribuut krijgen. Precies, ‘moesten’. Want in 2019 veranderde er weer iets.

Wanneer gebruik ik nofollow voor mijn links?

In september 2019 lanceerde Google twee nieuwe attributen, om links nog beter te begrijpen. Het ging om de attributen sponsored en ugc.

rel=”sponsored”

Het sponsored attribuut is bedoeld om links aan te duiden waar een vergoeding tegenover staat. Denk aan advertenties, betaalde links en links waar een materiële vergoeding tegenover staat. Het wordt ook aangeraden om het sponsored attribuut te gebruiken bij affiliate-links.

rel=”UGC”

UGC staat voor User Generated Content. Het bekendste voorbeeld zijn de reacties onder een blog. Die zijn gegenereerd door gebruikers/bezoekers van de site. Bij de meeste blogs krijgen links in reacties nu dus het ugc attribuut, in plaats van nofollow. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor fora.

En een nofollow link?

Het lijkt erop dat de nieuwe attributen, het nofollow attribuut overbodig maken. Maar dat is niet helemaal het geval. Soms wil je simpelweg geen waarde toekennen aan een site. Bijvoorbeeld omdat je de site niet goed kent, of omdat je er een slechte ervaring mee hebt. Met het nofollow attribuut verwijs je naar de site, zonder dat ze daar beter van worden.

Wat is de waarde van nofollow link?

Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die je hebt over nofollow links. Jarenlang hadden nofollow links geen waarde vanuit SEO-oogpunt. Tenminste, dat beweerde Google altijd. Maar verschillende onderzoeken, zoals die van Backlinko, wezen iets anders uit.

Op 1 maart 2020 kwam het hoge woord eruit. Google verklaarde toen dat het nofollow attribuut als hint wordt gezien, in plaats van een harde regel. Het kan dus zijn dat een nofollow link bijdraagt aan je posities in Google. Langzamerhand geeft Google dus ok aan nofollow links wel waarde toe. Zeker als ze op een relevante site staan en ze leiden tot verkeer naar je website, kan dat heel waardevol voor je website zijn.

Een (on)natuurlijk backlinkprofiel

Daarnaast is het belangrijk om even terug te gaan naar de meerwaarde van backlinks. Natuurlijk, je wil graag hoger in Google komen. Maar een goede backlink brengt nog iets met zich mee: bezoekers.

Relevante bezoekers die misschien wel een bestelling bij je plaatsen, of een offerte aanvragen. Dat is uiteindelijk waarom je je überhaupt bezighoudt met SEO en linkbuilding. Ook goed om te weten: nofollow links horen thuis in een natuurlijk backlinkprofiel. Heb je alleen maar followed links naar je site, dan zou dat vraagtekens op kunnen roepen bij Google. Wat hoe betrouwbaar zijn je links dan? Maak je dus niet druk over de nofollow links die je hebt. Beter een nofollow link dan helemaal geen link.

Hoe maak ik een link nofollow of sponsored?

Gebruik je WordPress, dan is dit een fluitje van een cent. Wanneer je een link toevoegt, krijg je onderstaand venster te zien. Zet simpelweg nofollow of sponsored aan en je bent klaar.

nofollow link

Handleiding nofollow-link maken in WordPress

  • Selecteer in WordPress de tekst die je wilt linken;
  • Klik dan op het paperclipje om een link te maken
  • Plak de url erin van de website die je wilt linken
  • Let op: Klik vervolgens op het tandwieltje!
  • Daarin kun je aanvinken dat de link nofollow moet zijn (zie afbeelding hierboven)
  • Tot slot klik je op Opslaan
  • en vergeet vervolgens niet de pagina te publiceren

Je kunt ook zelf het attribuut ook toevoegen aan de HTML-code. Een voorbeeld zie je hieronder (tweede regel).

no follow link

De link naar Airbnb heeft het attribuut rel=”nofollow”. Daarmee geef ik aan dat ik Airbnb niet wil belonen met de link.
Deze link over de oprichting van Google is bijvoorbeeld no-follow, omdat die van een ander marketingbureau is.

Kopieer de onderstaande code als je zelf een nofollow link wilt maken in HTML:

<a href=”https://jesite.nl/” rel=”nofollow”>Linktekst</a>

Toch nog een vraag?

Je weet nu wat een nofollow link is, wat je eraan hebt en hoe je ze toepast. Heb je toch nog een vraag over het nofollow attribuut of over linkbuilding en SEO in het algemeen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met mij op.

1 gedachte over “Wat is een nofollow link en wat heb je eraan?”

  1. Rene, bedankt voor de uitleg in deze blog. Ik heb de betekenis en de bruikbaarheid van nofollow, ugc en sponsered weer een stuk scherper.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × vijf =