Gepubliceerd in Kamerkrant, Kamer van Koophandel Groningen, oktober 2007
Een verhuizing naar een ander pand is meestal geen reden voor publicatie. Het Groningse internetbedrijf Traffic4U is in acht jaar tijd echter gegroeid van drie studenten naar een toonaangevend bedrijf met bijna tachtig medewerkers. De rek is er nog lang niet. “We kunnen hier over de honderd mensen bergen. Ik heb geen idee wanneer we stoppen met groeien,” zegt de in 2007 28-jarige directeur Gert-Jan Munneke (1979).
Afgelopen maand is de onderneming verhuisd van een herenhuis aan de Steentilkade naar het kantorencomplex Fongersstede aan de Hereweg, de voormalige rijwielfabriek van Fongers. In dat pand heeft Traffic4U nu wel de mogelijkheden om door te groeien.
Betrouwbaar SEO-bedrijf
Voor een SEO bedrijf is het zaak om betrouwbaar over te komen. Een lijst met gerenommeerde klanten is een pluspunt voor nieuw personeel en klanten. Met onder meer internationale concerns als Philips, TNT Post, ING, Coca-Cola en Mercedes op de portfolio weet Traffic4U twijfelaars vaak over de streep te trekken. “Voor ons is goed personeel van essentieel belang. Dat we stabiel ogen, betrouwbaar zijn en voorop lopen met nieuwe ontwikkelingen, bewijzen we dat we geen eendagsvlieg zien,” zegt Munneke.
Als eerstejaars student bedrijfskunde begon hij in 1998 samen met twee andere studenten een bedrijf dat een reis-website opzette. Toen Munneke als enige was overgebleven, waren er inmiddels al acht mensen aan het werk. “Vervolgens is het onstuimig hard gegaan. Vorig jaar zijn we van dertig naar bijna zestig werknemers gegaan. Dit jaar breiden we uit naar tachtig. Daardoor kwamen we hoog in een lijst van Deloitte van snelst groeiende technologiebedrijven in Nederland. Dat trekt weer goed personeel.”
Manager Gert-Jan Munneke
Ook voor Munneke zelf ging het hard. “Eigenlijk ben ik ongeschoold. Van directeur werd ik manager. In onze nieuwe bedrijfsstructuur houd ik me weer bezig met het eigenlijke ondernemerschap. Het managen heb ik uitbesteed, mede doordat we enkele ervaren managers hebben aangetrokken. Je moet je steeds realiseren dat het bedrijf is veranderd en daardoor een andere houding noodzakelijk is.”
De snelle groei van Traffic4U lijkt toevallig te zijn gegaan. Het is begonnen in de tijd van de internethype. Munneke: “Natuurlijk hadden we in het begin de markt erg mee. Maar we altijd getracht dat de klanten bleven en nieuwe geprobeerd te werven. We peilen ook actief de behoefte van onze klanten met sessies en dergelijke. Onze Groningse nuchterheid, zonder poespas en praatjes, is gebleven.”
Ondanks dat verreweg de meeste klanten zich in de Randstad bevinden, piekert Munneke er niet over zijn bedrijf te verhuizen. “Doordat we de enige zijn in het noorden, hebben we hier geen concurrentie als werkgever van goed personeel. Verder is Amsterdam niet zo ver.”
(c) www.renegreve.nl die in 2008 nog een tekstschrijver van webteksten was…..
Update
In 2014 verkocht Gert-Jan Munneke het online marketingbureau Traffic4U aan het Amerikaanse IPG Mediabrands. De omzet van Traffic4U lag toen rond de 5 miljoen euro per jaar. Het zorgde er wel voor dat Munnekes vermogen enorm steeg en hij belandde in de Quote.
De naam Traffic4U verdween vijf jaar later. Samen met het label Super Digital werd gekozen voor de naam Reprise, die in 42 landen actief is.