Het geheim van ontgooglen

ontgooglenHet kan je zomaar overkomen dat enkele negatieve reacties over jouw persoon, organisatie of bedrijf de zoekresultaten in Google gaan overheersen. Je staat dan nog wel met je eigen website op 1, als mensen daarop zoeken, maar vlak daaronder staan negatieve verhalen of recensies. Dat verwijderen heet ontgooglen.

Hoe kun je nu zorgen dat de eerste tien resultaten in Google wel gevuld zijn met positieve verhalen? Met andere woorden, hoe kun je ontgooglen? Hier staat het geheim.

Verwijderen kan niet!

De belangrijkste les is dat het verwijderen van negatieve artikelen meestal onmogelijk is. Dat kan alleen als je een goede band hebt met de webeigenaar. Maar zelfs dan, is het mogelijk dat die pagina nog enkele maanden in Google verschijnt. Je moet dus zorgen dat die negatieve pagina’s naar de achtergrond verdwijnen. De meeste mensen kijken namelijk niet verder dan de eerste resultatenpagina.

Ontgooglen

Om te ontgooglen zul je zelf actie moeten ondernemen. Volg dit stappenplan en ontdek zelf hoe je de eerste pagina van Google met positieve berichten kunt vullen:

1. Verbeter je proces
Het belangrijkste is om eerst te bekijken waar de klachten en negatieve verhalen vandaan komen. Gebruik het als leidraad om je bedrijfsproces of je product te verbeteren. Benader mensen die klachten hebben pro-actief, geef ze bijvoorbeeld een grote korting op een volgende bestelling. Leer de lessen van klagende klanten. Hun informatie is goud waard om je product of dienst te verbeteren. Daarmee voorkom je ook toekomstige negatieve berichten op internet.

2. Begin een blog op je website
Maak, net als ik, op je website een blog, en zet er regelmatig nieuwe artikelen op. Ga in je weblog de dialoog aan met je klanten. Gebruik de informatie ook daadwerkelijk om je product beter te maken. Geef in je blog ook zinvolle informatie. Meld je blog vervolgens aan op verschillende sites. Dat geeft je blog en je website een hogere ranking.

3. Claim je domeinnaam
Mogelijk is er nog een domeinnaam vrij met jouw naam of die van je bedrijf c.q. organisatie. Kijk ook eens naar andere extensies, bijvoorbeeld een .nu- of een .com-domeinnaam. Zet op dat domein een microsite, met waardevolle informatie. Een domeinnaam met daarin de naam van je organisatie scoort bijna altijd hoog in Google.

4. Profielen op sociale netwerksites
Kijk nog eens grondig naar je (bedrijfs-)profielen op sociale netwerksites. Die eindigen bijna altijd hoog in de zoekresultaten. Vul de profielen zo compleet mogelijk in, vermeld bv ook je blog. Belangrijke communities zijn: Linkedin, Facebook, Hyves en Schoolbank. De eerste twee zijn bedrijfsmatig gericht, de twee andere zijn meer persoonlijk.


5. Blogartikelen op nieuwssites
Als je ook blogt over waardevolle informatie, die niet al te commercieel is, kun je je blogartikelen ook zetten op sociale nieuwssites als eKudos, Nujij en dergelijke. Vul ook hier je profiel zo volledig mogelijk in.

6. Google-melding
Gebruik de meldingen-tool van Google. Zet daarin je naam (bedrijf). Je krijgt dan vanzelf een mailtje van Google als er een nieuwe webpagina is ontdekt waarin jouw naam staat. Ga ook daar pro-actief mee om.

7. Vergelijkingssites
De meeste negatieve verhalen komen van vergelijkingssites. Wees niet bevreesd voor een negatief verhaal, maar beschouw het als een gratis middel om je product te verbeteren. De belangrijkste sites zijn Kieskeurig en Vergelijk.nl, maar vergeet ook Kelkoo en Ciao niet. Houd deze sites in de gaten of promoot er je product.

Al met al is ontgooglen dus niet onmogelijk. Het vergt echter veel tijd en energie om de negatieve verhalen uit de top-10 te krijgen. Heb dus geduld.

12 gedachtes op “Het geheim van ontgooglen”

  1. Heel erg

    bedankt. Zo moet ik namelijk voor het bedrijf van mijn vader ook negatieve reacties uit google halen. Bedankt rene!

  2. Hi Rene,

    Prima artikel, ik vind zelf dat iedereen hier zeker eens naar zou moeten kijken, vooral als je in de online wereld werkzaam bent.

    Ik heb hier vorige jaar 3 verschillende artikelen over geschreven, ik spam de link maar even:
    theinternetmarketeer.nl
    (daar wordt ook gerefereerd naar 2 andere artikelen, meer leesvoer die op jouw artikelen lijkt dus ;))

  3. Hi René,

    Wederom een goed artikel!

    Ik ben nu een beetje boos op de host van mijn website, die zonder mijn toestemming mijn adresgegevens etc. geeft aan sites als Whois..die dat dan weer online publiceren. Zodat ik bij Google al snel met alle gegevens kom die ik niet gelijk publiek wil maken. Ik heb erover gemaild en kreeg nu de optie anoniem hun server te gebruiken, maar dit kost dan wel weer geld.. (ja slim he)
    Gedoe..en ik vraag me af of het helpt. Zogezegd blijven alle gegevens online beschikbaar.

    Mijn zoon noemde Googlen altijd Goochelen. Vond dat wel een gepaste verspreking.

    Dus: Ontgoochelen.

    Geheel ontgoocheld over mijn webhost..

  4. @Plien,

    Dat is inderdaad een vreemde manier om met je gegevens in Google te komen. De partij waarbij jouw site is gehost, staat er echter om bekend dat ze voor elk wissewasje een financiële bijdrage vragen…

    In dit artikel staan mijn ervaringen met een andere hostpartij die wel service verleent. Doe Hans de groeten van me!!

  5. @Eduard,

    Dat is inderdaad een goede aanvulling.

    De handleiding van Eduard beschrijft het preciese proces om daadwerkelijk informatie uit Google te krijgen. Bovenstaand artikel beschrijft de basis.

  6. @Rene Dat zal ik zeker

    overwegen, maar ik vind het wel een gedoe en daarbij heb ik dan ook te maken met de “who-is” site. Dus ook al zou ik switchen van host, dan nog

    blijft het op die pagina staan waarschijnlijk.
    Ik las in het artikel van @Eduard dat je pagina’s van ‘derden’ ook kunt verwijderen via een bepaalde

    site van Google. Alleen moet je daarbij ook een reden geven voor verwijdering en die gaan verder dan alleen adres gegevens..Ik zal er nog eens een

    keer rustig naar kijken..

  7. Het artikel van Eduard is een goede technische handleiding om informatie in eigen beheer uit de index te halen. Helaas zullen de meeste negatieve publicaties door derden geplaatst zijn. Ze, zoals René schrijft , trachten te overtreffen in de index met neutrale pagina’s is dan de beste oplossing.
    Persoonlijk ga ik dit alleen doen op voorwaarde dat de negatieve informatie A: onterecht of overroepen is of B: de problemen die deze reacties veroorzaken zijn verholpen. Hardleerse eikels die gewoon alle negatieve publicaties eruit willen zonder de onderliggende oorzaken aan te pakken hoeven niet bij mij aan te kloppen..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten