Afbeeldingen optimaliseren op je website

De snelheid van je website wordt steeds meer gezien als een van de belangrijkste SEO factoren. Google hecht er namelijk veel waarde aan dat je site snel wordt geladen in de browsers, ook als je een langzame internetverbinding hebt. Afbeeldingen spelen daarin een belangrijke rol!

Gebruikers

Gebruikers vinden het namelijk ook fijn als je website snel op hun beeldscherm verschijnt, omdat ze anders:

  • Het laden van de pagina stoppen
  • Teruggaan naar de vorige pagina

Omdat de gebruikers het waarderen dat een website snel is, vindt Google dat ook… 😉 Het gebruikersgemak is een hoog goed bij Google.

Tools

Er zijn verschillende tools om de snelheid van je website te meten. Google heeft zelf Pagespeed ontwikkeld, een add-on die gekoppeld is aan de browser Firefox. Ook geeft deze add-on aan wat je het beste kunt doen om de snelheid te verhogen. Ook in Google Analytics kun je sinds kort de snelheid van je site zien.

Afbeeldingen

Een van de aspecten die een site langzamer maakt zijn de afbeeldingen. Nu zijn plaatjes bijna onvermijdelijk als je een leuk vormgegeven website wilt. Je moet alleen op enkele zaken goed letten om je site niet te traag te maken.

Daarom, gebruik nooit:

  • BMP-bestanden of
  • TIFF-bestanden

die maken door hun omvang je site veel trager, maar juist alleen:

  • PNG-
  • GIF- of
  • JPG-bestanden

Daarna kun je je afbeeldingen comprimeren, met bijvoorbeeld het gratis programma Irfanview of een ander gratis alternatief voor Photoshop. Je kunt meestal al met de helft van de bestandsgrootte toe zonder dat je aan kwaliteit op het beeldscherm inboet.

Optimaliseren

Tot slot heeft Google ook zelf een zeer goed interessant artikel en video op hun eigen website staan over het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO. Zij zeggend dat je je bijvoorbeeld overbodige witruimte van een afbeelding moet weghalen. Dat kan door alleen de afbeelding wat je wilt laten zien te selecteren (ook in Irfanview) en dan ‘Crop Selection’.

SEO-vriendelijke afbeeldingen in WordPress

Ik kreeg ooit de vraag of het verschil maakt welke afbeeldingsvariant je kiest in WordPress om zo SEO-vriendelijk mogelijk te zijn. Het antwoord is nee.

Of iets genuanceerder; nauwelijks. Voor Google is vooral de alt-tag van een afbeelding van groot belang. Dat is de tekst die verschijnt als je met de muis op de afbeelding gaat staan. De naam van de afbeelding doet er wel enigszins toe, maar of nu afbeelding.jpg of  afbeelding-hoogtexbreedte.jpg, maakt dan geen verschil.

Alt-tag

Zorg wel dat in elk bericht of pagina een afbeelding staat met de juiste alt-tag. Verder moet je .bmp of .tiff-bestanden juist vermijden omdat die de snelheid van de site kunnen vertragen.

alt-tag in WordPress

1 gedachte over “Afbeeldingen optimaliseren op je website”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + veertien =