Psychologisch Onderzoek verklapt het geheim van Online Marketing

Laten we teruggaan naar 1961. Een psychologisch onderzoek laat zien hoe ver wij, ja, ook jij en ik, gaan als het gaat om het uitvoeren van opdrachten die gesteld worden door een autoriteit.

Stanley Milgram stelde een onderzoek op waarbij er 3 betrokkenen waren. 1 professor en 2 proefpersonen, tenminste daar leek het op.

Secret Online MarketingHet Stanley Milgram Experiment

In de proefopstelling werden de deelnemers, van wie één een acteur, individueel ingelicht over de inhoud van het experiment: de invloed van straf bij leren.
De eigenlijke deelnemer weet niet dat de andere deelnemer een acteur is. Via een “loting” krijgt de deelnemer altijd de rol van leraar en de acteur die van leerling.

De straf in het experiment bestond uit elektrische schokken, de deelnemer werd zelf blootgesteld aan een kleine schok van 45 volt, zodat hij kon voelen wat de straf betekende die hij zou moeten uitdelen.

Tijdens het experiment las de deelnemer een lijst van woordparen voor, die de leerling moest onthouden. Nadien moest de leerling het juiste woord aangeven met een knopdruk als de deelnemer het eerste woord van een paar gaf met vier mogelijke antwoorden. Als zijn antwoord onjuist was, kreeg de leerling een schok, die verhoogd werd met 15 volt bij elk verkeerd antwoord. Als de leerling een correct antwoord gaf, werd het volgende woordpaar voorgelezen.

Video: Het Stanley Milgram Experiment (2009)

Meer dan 61% dient de fatale schok toe!

Thomas Blass van de Universiteit van Maryland (die ook de auteur van een biografie van Milgram is, getiteld De man die de wereld schokte) voerde een meta-analyse uit op de resultaten van versies van het experiment. Hij concludeerde dat het percentage deelnemers dat bereid is om fatale spanning op te leggen, tussen 61% en 66% ligt, een percentage dat ongeacht tijd of plaats opmerkelijk constant blijft.

Waarom vertel ik dit?

Neurowetenschappers hebben aangetoond dat het beslissende gedeelte van ons brein, vele malen minder activiteit vertoont, wanneer we advies of instructie krijgen van een gezaghebbend persoon.

Hiermee is het geheim van internet marketing onthuld, autoriteit.

Want niet alleen volgen mensen belangrijke personen, maar geeft ook Google websites met belangrijke waarde een hogere positie.

Kortom, als mensen je belangrijk vinden, vindt Google dat ook!

5 Regels voor meer online autoriteit

De eerste stap is natuurlijk een website. Laat een website maken of zorg voor een website waar jij je kennis gaat delen en volg de volgende 5 regels op.

1. Wees Anders!

Anders zijn dan anderen is het winnende concept bij het worden van een autoriteit. Marketeers noemen dit ook wel je unique selling proposition oftewel USP. Wat maakt jou uniek en waarom moet ik bij jou kopen en niet bij je concurrenten?

Er zijn verschillende manieren om jezelf uniek te maken. Welke vorm jij ook kiest, zorg voor unieke content!

2. Krijg niets, maar geef!

Kijk naar de grote websites online. Wat hebben die gemeen?

Er is iets te halen zonder te betalen.

Zorg dat jij je kennis regelmatig deelt jouw klanten.

Welke problemen hebben zij, welke oplossingen heb jij?

Welke vragen hebben zij, welke antwoorden heb jij?

Begin vandaag nog met delen en geven en je zult zien dat je bezoekers zullen komen.

3. Pak de aandacht

De continue strijd om bezoekers gaat maar om 1 ding, aandacht.

Hoe pak jij de aandacht van je bezoekers en hoe zorg jij ervoor dat je concurrenten er niet met jouw bezoekers vandoor gaan?

Zorg er voor dat jij in elk artikel de aandacht pakt van je bezoekers door gebruik te maken van pakkende titels.

4. Steel van invloedrijke personen

De makkelijkste manier om je bekendheid op te schroeven is door contact te leggen met bekende personen. Bekijk je netwerk. Welke personen zijn al bekend, welke personen willen jou helpen?
Interview belangrijke mensen in je branche, ga er mee op de foto, volg ze op Twitter en ga de interactie aan!

5. Zorg voor je netwerk

Als jij begint met delen, zul je zien dat je volgers krijgt. Niet alleen volgers op Twitter, maar echte volgers. Mensen gaan je toevoegen aan hun netwerk en willen steeds meer van jou leren.

Zorg ervoor dat je actief bent op social media. Laat mensen jou gemakkelijk volgen, deel waardevolle informatie en zorg dat jij klaarstaat voor je netwerk.

Welke manier je ook kiest. Laat je actief zien. Geef je mening in LinkedIn groepen, reageer op invloedrijke twitteraars en bouw ook je eigen netwerk op door mensen jou gemakkelijk te laten volgen via je favoriete kanaal. Of je nu Linkedin, Facebook of Twitter kiest. Zorg dat je een kanaal hebt dat bij je past.

Laat vervolgens dit kanaal met je meegroeien en zorg dat je op continue basis nieuwe informatie op je website deelt die je vervolgens weer in je netwerk deelt via je favoriete kanaal. Een goede manier is bijvoorbeeld online of social marketing toe te passen

Wat wil ik dat jij gaat doen

Ik wil dat jij je reactie achterlaat en een paar dingen doet om vanaf vandaag een verschil te maken.

Schrijf de 10 grootste problemen van je klanten op, de grootste vragen of de beste adviezen die jij kunt bedenken en deel ze via de reacties.

Dit zijn dan jouw onderwerpen voor een nieuw blog.

3 gedachten over “Psychologisch Onderzoek verklapt het geheim van Online Marketing”

  1. Duidelijk artikel, René.
    Ik wil een blog beginnen voor mijn patiënten (ik ben orthomoleculair therapeut): mensen met veel (onbegrepen) buikklachten, ondanks dat ze al door de medische molen zijn geweest. Ik weet alleen niet goed waar te beginnen. Heb jij concrete tips?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zes − drie =