Het belang van goede reviews voor je producten of diensten krijgt een steeds belangrijkere rol. Al een paar jaar geleden schreven de broertjes Kroezen het boek Review, waar ik –niet geheel toevallig- de redactie van heb gedaan. In hun boek ging het er voornamelijk om dat reviews een grote rol spelen in het aankoopproces.
Rankings
Reviews spelen echter ook steeds vaker een belangrijke rol in de rankings in de zoekmachines. Hoe hoger de waardering van een product, des te hoger sta je in bijvoorbeeld Google.
Reviews
Nu zijn er allerlei vergelijkingssites waarop je je klanten kunt vragen een beoordeling van je product of je dienst te geven. Er zijn echter ook andere manieren om reviews te krijgen. Zo kun je je klanten een paar dagen na het bestelproces vragen wat ze van het product vinden. Misschien zouden ze dat dan ook op een bepaalde website kunnen plaatsen. Deze manier werkt heel goed als je bijvoorbeeld hotelboekingen verkoopt.
Aanbeveling
Zelf probeer ik op een andere manier reviews binnen te halen. Als ik een opdracht van een klant gereed heb, vraag ik of die persoon een aanbeveling op Linkedin wil schrijven. Als dat iets lastiger is, vraag ik of ze in een paar zinnen kunnen vertellen wat ze goed of slecht aan mij vonden.
Persoonlijk
Het werkt het beste als je de mensen persoonlijk vraagt een review over je te schrijven. Als ik bijvoorbeeld een workshop heb gegeven, vraag ik altijd of de deelnemers een link naar hun website willen. Dat willen de meesten wel… Ik hoef alleen een review van de workshop te hebben. Want je moet degenen die een review schrijven natuurlijk wel iets teruggeven in ruil voor hun review.
Workshop
De deelnemers aan mijn SEO-workshop, vorige week in Utrecht, waren allemaal zeer tevreden. De meesten hebben een review ingestuurd. Lees maar wat ze er van vonden.
René heeft een diepgaande kennis opgebouwd van de geheimen van SEO, op elke vraag heeft hij een sluitend antwoord. Bovendien blijft hij niet steken in de theorie, hij maakt het zeer toegankelijk en kan je leren om die kennis praktisch, nuchter en effectief toe te passen. Aan de hand van levendige voorbeelden laat hij je zien hóe. Je kunt tientallen boeken doorploegen, maar een workshop met René levert veel sneller meetbaar rendement op. En je leert nog eens nieuwe mensen kennen.
Dirk Mulder, schrijver en tekstschrijver
In veel studies wordt nauwelijks of zelfs geen aandacht geschonken aan SEO, terwijl dat van essentieel belang is. De workshop SEO heeft veel bijgedragen aan mijn kennis en daarmee de verbetering van de websites en webshops waaraan ik werk.
Jenny Meijer, Ixoconcept
Erg nuttige en praktische workshop waarin aandacht is voor de cases van de volgers van deze workshop. René kan de materie op een enthousiaste en begrijpelijke manier uitleggen en overbrengen en dat laatste is een kunst die maar weinig vakidioten beheersen.
Steven Donselaar, Autohopper Nederland
Dankje! Het was een zeer nuttige middag!
Jan Thomassen, Thomassen ICT
Je hebt ons heel wat praktische en nuttige tips gegeven. Je presentatie vind ik heel prettig en ontspannen. Niet saai of formeel, maar persoonlijk en enthousiast, en
je staat open voor improvisatie.
Frans Wijgers, InCompany Talen
De toelichting op de KEI was voor mij informatief. En sowieso leuk om een keer kennis te maken met de stijl en aanpak van een collega-trainer.
Corona de Wert, Dommel Communicatie en het Handboek webredactie
Het was trouwens tot aan de zomer de laatste workshop die ik heb gegeven. Dus nieuwe reviews komen pas later.
Terechte blogpost en volmondig eens met de inhoud. Ben wel een beetje nieuwsgierig naar de toelichting op de KEI (zie review Corona). Omdat ikzelf een zware tegenstander ben van de KEI 😉
Goede blogpost! En slim om de reviews erbij te plaatsen.
Gezien de mooie reviews maakte je tijdens de workshop blijkbaar minder taalfouten dan in dit artikel René. Ik zie er vier.
@Aartjan, het is dan maar goed dat ik tijdens de workshop alleen heb gesproken…. En ook maar goed dat ik het schrijven van teksten voor klanten uitbesteed aan een echte tekstschrijfster.
Ik zal haar ook even naar deze tekst laten kijken, zodat het straks foutloos is.
Het lijkt wel of iedereen het deze week over reviews heeft. Ik was vorige week op de e-commerce summit en daar hadden ze het er ook al over. Toch een goed punt, maar wat zou dan beter zijn, reviews over producten of over je bedrijf? De service, afhandeling etc?
@Zoekwoordonderzoek, ik zal binnenkort een nieuwe blogpost over de KEI plaatsen, met uitleg.
Rene, bedankt voor het waardevolle artikel! Reviews zijn inderdaad een zeer waardevolle aanvulling op je product of dienst. Het vergroot het vertrouwen in je product of dienst en maakt het nemen van toekomstige beslissingen (kopen of inschrijven voor een training door prospects) eenvoudiger.
Reviews zijn inderdaad de toekomst. Kijk naar een Zoover of een Expedia voor vakanties. Iedereen die op vakantie gaat, raadpleegt één van die websites om de reizen/hotels/etc. met elkaar te vergelijken. Toch is het voor een webwinkel een stuk lastiger om dit snel te implementeren. Voor de lange termijn gaan is dan ook zeker een overweging.