Schrijf zoals je spreekt en tel geen zoekwoorden

Naar aanleiding van mijn artikel ‘Het einde van de zoekwoorddichtheid’ heeft James Hardenberg, SEO-er van GetFoundonline, een vervolg geschreven met enkele zeer goede tips:

Bij het schrijven van een tekst voor op je website is het dus helemaal niet belangrijk om te letten of je zoekwoord wel voor 5% in de tekst wordt voorkomt. Keyword density is niet belangrijk bij het schrijven van een zoekmachine vriendelijke tekst. De woorden die jouw doelgroep in Google gebruikt moeten voldoende benoemd worden, maar ga daar niet te ver in.

Tip 1

Plaats belangrijke zoekwoorden in je tekst, maar overdrijf niet
De zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt moeten duidelijk in de tekst voorkomen. Brainstorm over de mogelijke zoekwoorden, zoektermen, zoekzinnen en synoniemen, voordat je een tekst op je website plaatst. Denk bijvoorbeeld ook aan mogelijke vragen of spreekwijzen. Alle mogelijke woorden die te maken kunnen hebben met jouw tekst moet je
gebruiken.

Tip 2

Simpele test: lees de tekst voor
Lees de tekst hardop voor. Lopen de zinnen lekker? Is de SEO tekst lekker leesbaar? Komt het geheel natuurlijk over en klinkt het goed? Is het artikeltje informatief en heb je gebruik gemaakt van meervoud- en enkelvoudige woorden, zoekzinnen, synoniemen? Staan zoektermen dicht bij mekaar? Neem 10 minuten de tijd om dit goed te checken.




Door goed na te denken over de manier waarop jouw bezoekers of klanten producten, diensten of informatiebehoefte omschrijven, trek je meer verkeer uit de zoekmachines
en ben je beter vindbaar op een heleboel verschillende zoekwoordcombinaties.

Tip 3

Prop je tekst niet vol met zoekwoorden
Creër geen overgeoptimaliseerde content. Gebruik niet 100x hetzelfde keyword in je artikel omdat je denkt dat Google dat wil. Google’s richtlijnen omtrent het gebruik van zoekwoorden zijn heel duidelijk.

Indien webpagina’s bewust worden gevuld met teveel herhalende keywoorden, leidt dit tot een slechte gebruikerservaring. Het leest simpelweg niet lekker. De “keyword stuffing” SEO tactiek kan zelfs negatieve gevolgen hebben voor de rangschikking van je website.

Tip 4

Schrijf teksten waar mensen wat aan hebben
Het doel moet zijn om inhoud te maken waar mensen wat aan hebben. Veel artikelen, how to’s, vragen beantwoorden, oplossingen bieden. Gebruik keywords op de juiste manier en zorg dat het betrekking heeft op het thema van de pagina. Zoekwoord dichtheid, density of bepaalde percentages, daar hoef je geen rekening mee te houden.

Zoekmachines willen waardevolle pagina’s bieden die niet geschreven zijn voor de zoekmachine, maar puur voor bezoekers. Het is dan ook goed om je vooral op de bezoeker te focussen en jezelf behulpzaam op te stellen. Help je doelgroep vinden wat ze zoeken, daar draait het om bij SEO. Natuurlijk dien je bij zoekmachine optimalisatie wel rekening te houden met kopteksten, subkopjes, title tags en descriptions.

Tip 5

De keyword proximity factor
Wat veel mensen niet weten is de keyword proximity factor. Dat is de afstand tussen keywords. Is je hond ziek en begint hij bijvoorbeeld te rillen, dan kan het best zo zijn dat mensen iets intypen zoals “zieke hond rilt” (of een zoekwoordcombinatie die er op lijkt).

Heb je in deze situatie ‘hond’ in de eerste paragraaf staan en ‘rilt’ pas in de laatste zin van de laatste alinea, dan kan dat voor Google een reden zijn om een ander, relevanter zoekresultaat te tonen waarbij de zoekwoorden wel dichterbij elkaar staan.

Vraag je daarom voortdurend af of alle mogelijke woorden daadwerkelijk in de tekst voorkomen. Wees kritisch op jezelf en houd steeds in gedachten wat de bezoekers van de site willen.

Lees direct andere artikelen hierover

2 gedachtes op “Schrijf zoals je spreekt en tel geen zoekwoorden”

  1. Pingback: De grote mythe dat je iedere dag een bericht moet plaatsen om succes te hebben

  2. Eelco Henderichs

    Goed artikel. Zat zelf ook te denken om over dit onderwerp een post te besteden, maar ik heb het als tip opgenomen in een artikel. Denk dat het vooral aankomt op common sense. Zeker niet gaan blindstaren op de perfecte keyword density, zoals vroeger veel gedaan werd.

    Moet wel zeggen dat de te schrijven zoals je spreekt niet helemaal lekker is. Misschien is het een persoonlijk dingetje, maar zodra ik spreektaal ga schrijven, is het voor een ander moeilijk te lezen. Kan ook aan mijn schrijfstijl liggen hoor. Verder leuke blog.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *