Google is niet de enige zoekmachine ter wereld. In mijn vorige post over het wereldwijde marktaandeel van zoekmachines bleek dat er in verschillende landen andere partijen zijn die de dienst (mede) uitmaken.
SEO meerdere landen
Wereldwijd gezien is Google toch verreweg het grootst. Om met bijvoorbeeld een webwinkel in het buitenland op SEO te scoren, is het daarom raadzaam je daar toch op te richten. Een vlaggetje bovenin je webshop naar een vertaalde versie is bij lange na niet voldoende om goed te scoren.
Stappen
Als je het echt goed wilt doen, gebruik je deze stappen om met je webwinkel in het buitenland hoog in Google te eindigen:
- Maak een eigen website voor elk land apart
- Kies een domeinnaam die eindigt op de landextensie. Dus een .fr-domeinnaam voor de Franse markt
- Gebruik op de hele site voor de webteksten de taal van het land. Laat niet Google je site vertalen, maar gebruik daarvoor mensen die vertrouwd zijn met de taal. Een miskleun is anders snel gemaakt.
- Zoek, als het even kan, een provider voor de hosting die ook gevestigd is in het land waar de website zicht op richt
- Geef in het Google Webmaster Hulpprogramma het betreffende land op voor uw website
- Gebruik op de contactpagina een adres in dat land
- Vul de <address>-HTML-tag met de buitenlandse adresgegevens
- Meld de locatie van de site aan op Google Maps
- Zoek linken van website die zich ook in dat land bevinden
Basis-SEO
Natuurlijk heb je voor een buitenlandse site ook de basis-SEO nodig. Dus het belangrijkste keyword in de titel en hyperlinks die het zoekwoord bevatten. Samen met de bovenstaande punten moet het dan lukken om te scoren in buitenlandse zoekmachines.
Prima tips! Heb o.m. met chinasuccessstories.com de nodige ervaring opgedaan met het hoog gerankt krijgen van een site in het buitenland en je noemt zonder meer de belangrijkste factoren.
In aanvulling op de tip om je locatie bij contact en in adress-tag te zetten (wat ik bij die China-site niet gedaan heb – hij is nu in revisie), verwacht ik dat een maps.google.com vermelding in het land waar je goed wil scoren overigens nóg beter helpt (dus én-én should work great).
Leuke post!
Ter aanvulling :
Het gaat ook wel met één gecentraliseerd dot com domein, indien men gebruik maakt van een taal of regiogebonden submappenstructuur.
Je kan in de webmastertools zelfs de geo target van de respectievelijke mappen individueel instellen. Local links naar de submappen doen eveneens wonderen.
@Tim, Bedankt voor het compliment. Inderdaad een Google Maps vermelding was ik nog vergeten. Ik zet het er bij
@Edwin, Dat wist ik niet. Hele goede aanvulling dus.
De aanvulling van Edwin is inderdaad belangrijk. Ik hoor overigens steeds vaker verhalen van website-eigenaren dat het erg moeilijk is met een niet landspecifieke TLD (.com, .eu etc.) gericht te scoren in het buitenland. Het lijkt er op dat een server in het betreffende land nog steeds aanzienlijke waarde heeft voor Google. Dit betekent vervolgens dat het beter zou zijn landspecifeke websites op te zetten (.nl, .de, .fr, etc) en die te hosten in overeenkomstig land.
Meer info (in Engels): http://www.seoguru.nl/seo-blog/update-seo-tutorial-on-geo-targeting-and-language-targeting/