Vorige week heb ik geen blogpost geschreven. Ik was bezig met twee workshops ‘Webteksten en SEO’ en ik heb seo-adviezen voor de nieuwe website van De Eigen Zaak gegeven. Daarnaast ben ik bezig geweest met een opmerkelijke seo-campagne.
Meestal realiseer ik seo-campagne voor andere bedrijven. Ik geef adviezen, maak seo-rapporten of verzorg linkbuilding-campagnes. Vorige week kreeg ik echter contact met iemand die me had gevonden met de keywords ‘tekstschrijver Deventer’. Hij vond het namelijk belangrijk dat de tekstschrijver in Deventer was gevestigd.
Tot dusverre had ik niet zoveel aan die combinatie van zoektermen gedaan. Natuurlijk komen beide keywords wel her en der op mijn site voor. Maar omdat ik:
- a. veel meer dan alleen een tekstschrijver ben en
- b. mijn werkgebied veel groter is dan alleen Deventer
had ik daar verder geen aandacht aan geschonken. Dit contact was echter voor mij aanleiding tot een kleine seo-campagne voor deze combinatie van keywords.
Actieplan
Mijn werkwijze geeft in het kort weer, hoe een seo-campagne er in grote lijnen uit moet komen te zien. Mijn uitgangspunt was minimaal een top-3-positie. Een pagina waar mijn profiel stond kwam niet verder dan een plek tussen de 33 en 35. Zelfs een toevallige blogpost waarin ‘Deventer’ en ‘tekstschrijver’ in voorkwam, scoorde nog beter. Het volgende actieplan heb ik toegepast om met die profielpagina te scoren met de twee keywords:
- Allereerst heb ik de bewuste profielpagina aangepast. Met een paar WordPress SEO plugins is het een kleinigheid om de pagina een unieke titel, description en metatags mee te geven.
- Daarna heb ik in enkele blogposts een link gemaakt naar deze pagina. De linktekst waren natuurlijk de twee keywords.
- Vervolgens heb ik op enkele websites, blogs en profielpagina’s die ik beheer, linken gemaakt naar de pagina.
- Daarna is het wachten geblazen.
Mister Google staat bekend om het jojo-effect. De pagina zakte eerst naar 45 en toen zelfs buiten de top-100. Ik was even bang dat een van die websites een ban of penalty van Google had gekregen. Daarna kwam dit weekeinde eindelijk de pagina naar boven. Kijk maar eens naar het resultaat.